něco pro zdraví a kondici? Jenže nemáte kolo kde bezpečně uschovat? S touto otázkou se potýká řada lidí. Odpovědí na ni může být takzvaná kolárna, kterou už znají obyvatelé některých našich měst. Skýtá naprosté bezpečí a ochranu před nepřízní počasí nejen pro samotný dopravní prostředek, ale i pro váš nákup, a také nabízí možnost dalších služeb, jež člověku přijdou vhod. Rozhodli jste se jezdit do práce na kole, protože je to rychlejší než autem nebo vlakem a také příhodnější pro životní prostředí? Chcete udělat
O český projekt nazvaný Bike Tower se zajímají fandové cyklistiky i vizionáři prosazující udržitelný život na naší planetě stejně jako nadšenci pro smart city. V České republice i v zahraničí. Pardubická společnost Systematica, s. r. o., která takové kolárny staví a uvádí do provozu, za svůj přístup k řešení dopravní situace ve městech získala v nedávných letech již několik ocenění. To poslední je pro Rudolfa Bernarta, jednatele, z letošního května. Dostal Zlatého delfína v soutěži Marketér roku 2018. Příběh Bike Tower je totiž nejen o nápadu, stavbě, financování, ale také o službách a marketingu s vizionářským i pragmatickým cílem v jednom zásahu: dát lidem službu, kterou opravdu potřebují. Ne každému se to v podnikání podařilo.
Rudolf Bernart, sám někdejší cyklistický závodník s mnoha zkušenostmi, který navíc se svým týmem dokáže dobře odhadnout potřeby trhu a rád hledá obchodní příležitosti, jež nejsou jen pro pohodlí člověka, ale propojují hledání cest vhodných ke zlepšování podmínek života nás všech, však nerad mluví sám o sobě. Všechno, co se váže k výsledkům práce firmy Systematica, je podle něj stopou synergie a souhry kolektivu šikovných odborníků, kteří již nyní vidí úspěch podnikání v souvislostech mnoha příštích let.
Platí stále, že je kolo nejrychlejší dopravní prostředek ve městě?
Ano platí. Platilo to v době „normálních“ kol i při menším provozu, v dnešní době ucpaných měst a elektrokol to platí dvojnásobně.
Vaše firma poskytuje milovníkům jízdy na kole užitečný servis. Ve městech stavíte úschovny-věže, jež cyklistům nabízejí vysoký komfort a zbavují je starostí. Co všechno už vaše zařízení dokážou?
Automatická „kolárna“ dokáže uschovat nejen samotné jízdní kolo, ale také příslušenství v podobě cyklistické přilby, všech typů brašen a brašniček, cyklocomputerů, osvětlení atd. V podstatě na kole umístěném v cyklověži můžete ponechat nejen vše, čím je kolo dovybaveno pro bezpečný provoz, ale také například nákup. S kolem přijde do styku pouze jeho majitel. Jízdní kolo opouští až ve chvíli, kdy se za ním zavřou dveře zařízení, a následně kolo vyjíždí až po načtení úschovního lístku, který dostane uživatel „kolárny“ proti uloženému kolu.
Kdo a jak výstavbu financuje, kdo úschovny provozuje a čí je to vlastně majetek?
Financování úschovny zajišťuje investor, tedy ve většině případů města. Tento projekt je podporovaný Evropskou unií, která na pořízení automatické kolárny poskytuje dotace až do výše 90 %. Tyto dotace čerpá investor, který je pak i majitelem zařízení. Investor také zajišťuje provozovatele zařízení, kterým může být organizace vlastněná městem, jako jsou například Technické služby, nebo může být provozovatel zajištěn smluvním vztahem.
V České republice již takových věží funguje 13 a letos plánujete postavit dalších pět až šest. Kde všude již jsou a kde vyrostou?
V České republice v současné době fungují cyklověže v Hradci Králové, Přerově, Pardubicích, Třinci, Lysé nad Labem, Břeclavi, Hodoníně, Litoměřicích, Poděbradech, Moravské Třebové, Čelákovicích a v Kolíně. Dále se cyklověž nyní připravuje v Trutnově a Jaroměři, chystá se realizace v Šumperku a na Slovensku v Bratislavě a v Trnavě.
Veřejnosti jste nabídli produkt a službu, které reagují na celospolečenskou poptávku, jež se významně pojí s měnícím se životním stylem i snahou žít zdravěji. Jaké to má souvislosti?
Víme, že dnes všechna města zápasí s narůstající osobní automobilovou dopravou a potížemi, které působí. Proto jakákoliv alternativa k ní je velice důležitá a každá z těchto alternativ by měla být maximálně podporovaná. A jednou z podporovaných možností dopravy lidí je ve městech právě cyklodoprava. Vytváří se cyklistická infrastruktura v podobě cyklostezek a cyklopruhů, a k tomu se začíná budovat i důležitý mobiliář, kterým jsou právě bezpečná uložiště jízdních kol.
Uvažujete o rozšiřování služeb pro cyklisty? Aby si v cyklověži mohl kolo napumpovat, něco malého opravit?
Již dnes najdete u většiny cyklověží příslušenství v podobě mechanické pumpy na dofouknutí jízdního kola nebo elektrokola. V Kolíně byl například zase nainstalován servisní stojan, kde si cyklista může udělat drobný servis před jízdou atd. Dalším zajímavým prvkem je třeba umístění cyklomapy na plášti cyklověže, kde jsou vyznačeny nejen cyklotrasy, ale i také třeba informace o zajímavostech města, které stojí za to navštívit.
I z hlediska marketingu skýtají vaše úschovny značný potenciál, třeba s ohledem na turisty. Co časem plánujete?
S přidáváním dalších služeb, které by cyklista při své zastávce u cyklověže mohl využívat, určitě počítáme. Kromě zmíněné veřejné pumpy, cyklomapy nebo servisního stojanu to je například převlékárna nebo úschovní skříňky na zavazadla. Tyto služby byly nedávno puštěny do provozu spolu s cyklověží v Čelákovicích. Tam si může majitel elektrokola například i dobít svoji baterii během doby „parkování“ kola v úschovně. Dalším krokem by do budoucna měla být i možnost vypůjčit si jízdní kolo z cyklověže v jednom městě a vrátit ho do cyklověže v jiném městě.
Ostatně právě za marketingové aktivity ve spojitosti s výstavbou věží jste letos v květnu přebíral pěkné ocenění, Zlatého delfína, v soutěži Marketér roku. A není to zdaleka jediné ohodnocení práce vaší firmy...
Ano, to je pravda. Projekt BIKETOWER – bezpečné uschování jízdních kol, jak ho oficiálně nazýváme, dostal ocenění od Ministerstva dopravy ČR jako Dopravní stavba roku 2017 v oboru Technologie potřebné pro vznik dopravních staveb, stal se také Stavbou roku Královéhradeckého kraje v ro-
ce 2014, byl vyhlášen jako dopravní inovace roku na výstavě v Paříži v roce 2015, dostal Čestné uznání za konkrétní realizovaný projekt a další. Každé ocenění nás vždy potěší, je to zpětná vazba našeho úsilí, tedy dělat to, co je ostatním prospěšné.
Když jednáte s představiteli měst, která o zřízení kolárny projevila zájem, co je nejsložitější při argumentaci k získání zakázky?
Na začátku celého projektu bylo samozřejmě nejtěžší přesvědčit představitele měst o potřebnosti této služby. To se postupně s přibývajícími realizacemi podstatně zlepšilo a přispěl k tomu i obrovský nárůst v používání elektrokol. Města pochopila, že nestačí budovat pouze infrastrukturu, ale že k tomu, aby lidé na kolech vůbec vyjeli, musí vědět, kam své kolo nebo elektrokolo na konci své cesty odloží.
Jak dlouho se úschovna staví a kolik takové zařízení stojí?
Automatická kolárna se staví v průměru tři měsíce. Jeden měsíc se buduje základová deska a další dva měsíce se instaluje zařízení a testuje se. Celková investice je v průměru kolem deseti milionů korun.
Vyplatila by se i firmám, jejichž pracovníci jezdí do zaměstnání na kole? Může si nechat zájemce věž postavit za vlastní peníze?
Do budoucna si myslím, že určitě ano. Dnes jsme ve fázi, že se budují „kolárny“ převážně v prostoru dopravních uzlů. Postupně ale zcela jistě přibydou obytné zóny i firmy a instituce, kde lidé pracují. Naše představa je taková, že člověk ráno vyjde ze svého bydliště, vyzvedne si kolo v bezpečné úschovně, dojede na něm do školy nebo zaměstnání, kde zase kolo bezpečně odloží. A takto se to může týkat i obchodních center, školních komplexů atd.
Máte know-how, praxi, sympatie veřejnosti, výsledky. Na konzultace za vámi jezdí investoři z celého světa. Počítáte s expanzí do zahraničí?
Ano počítáme. Už letos připravujeme první zahraniční realizaci, konkrétně v Trnavě na Slovensku. Před pár týdny k nám přijela delegace z Tel Avivu, byli tady na konzultaci a prohlídce zájemci z Anglie, Lucemburska, Francie, Itálie, a dokonce i ze Singapuru. Náš model se zdá uplatnitelný prakticky kdekoli. Je svým způsobem univerzální, dá se postavit a uvést do provozu rychle.
Všude na světě se potýkají s přebujelou automobilovou dopravou, a proto se snaží podpořit i cyklodopravu.
ptala se Eva Brixi