Nedostatek lidí s potřebnými dovednostmi na trhu práce i přes různé snahy dusí firmy. Rychlý rozvoj informačních technologií, automatizace a robotizace nutí manažery firem, ale i další subjekty na trhu práce, hledat nová řešení a netradiční formy spolupráce. Jak se potvrdilo na setkání České asociace interim managementu a Asociace poskytovatelů personálních služeb nejde jen o samotný nábor pracovníků.
Potřeby firem se různí a vyvíjejí ruku v ruce s technologickým pokrokem. Trh práce ale stále zaostává a brzdí firmy v jejich dalším rozvoji, často omezuje i jejich konkurenceschopnost. Jak se s tím vypořádat a nabídnout firmám to, co potřebují, o tom diskutovali představitelé České asociace interim managementu (CAIM) a Asociace poskytovatelů personálních služeb (APPS) 17. září v Praze. „Setkání navazovalo na memorandum o spolupráci, které asociace podepsaly začátkem roku. Podnětem pro navázání spolupráce byl právě nedostatek řady profesí na trhu práce a snaha hledat nová komplexnější řešení,“ připomněla interim manažerka Iva Hovadová, která aktuálně působí v automobilce Tatra.
Na začátku musí být vzájemné poznání principů práce, resp. nabízených služeb. Proto členové výboru CAIM Iva Hovadová a Ján Dolejš nejprve zástupcům personálních agentur představili asociaci a činnost interim manažerů. Následovalo několik příkladů z praxe v podání zkušených interim manažerů Jana Lazara a Jiřího Šmída, kteří se při práci ve firmách setkali také s HR specialisty i pracovními agenturami. „Ať už se to někomu líbí či ne, bez agenturních pracovníků se například výrobní firmy v podstatě neobejdou. Jejich kvalita i přístup k novým řešením se však liší a ne všechny agentury dokáží být připravené na problémy průmyslu,“ uvedl interim manažer Jan Lazar, specialista na lidské zdroje.
Obě asociace, i když každá jinou formou, se snaží vykrýt mezeru, resp. chybějící pracovníky na trhu práce. Interim manažer může dočasně nahradit ředitele či fungovat jako vedoucí projektu, personální agentury umí zajistit chybějící lidi. Kombinace obou forem zatím v ČR není příliš častá, ale příklady potvrzují, že tato spolupráce může být velice efektivní. Například, když personalista nebo personální oddělení nefunguje tak, jak firma potřebuje, a je nutné tuto důležitou funkci oživit, nastartovat nebo lépe zacílit. Vždy je však potřeba postupovat podle individuálních potřeb firmy i lokálních možností.
Také generální ředitelka Manpower Group a prezidentka APPS Jaroslava Rezlerová potvrdila, že vidí spolupráci asociací za smysluplnou. Personální agentury jsou více svázané legislativními bariérami, ale činnost obou asociací vychází ze situace na trhu práce. Nové technologie mění firmy a potřebné dovednosti se neustále proměňují. Zrychlující nedostatek lidí s potřebným profilem ohrožuje produktivitu a růst firem. Podle nedávného průzkumu ManpowerGroup nemůže 36 % českých firem a 45 % firem globálně obsadit svá volná pracovní místa. Managementy firem musí přehodnotit své strategie a najít nové a alternativní způsoby, jak získat, rozvíjet, motivovat a udržovat dovednosti zaměstnanců, které potřebují. „Bude nutné přistupovat novým způsobem k identifikaci schopností lidí a rozpoznání, jakým směrem se pracovník může posunout, přičemž hlavním kritériem výběru zaměstnance by měla být jeho schopnost učit se novým věcem,“ uvedla Jaroslava Rezlerová.
Jana Dronská, CAIM