My Češi máme být na co hrdi, ale stále ještě trpíme jakýmsi komplexem méněcennosti. Děláme skvělé věci a ani o tom nevíme, raději obdivujeme to, co k nám přijde ze zahraničí. Jako motorkář mohu uvést řadu příkladů, ale zmíním se jen o dvou. Svíčky zapalování Brisk vyráběné v Táboře mají světovou úroveň a v mnohém předčí i japonskou nebo německou konkurenci. Jenže na domácím trhu je seženete s velkými obtíženi. Obchody, kamenné i internetové, nabízejí značky Bosch, Champion, NGK, Denso z importu, ale české ne, anebo jen vzácně. Přitom mnozí motoristé na ně nedají dopustit už od dob, kdy ještě nesly logo Pal. Rovněž motorový olej z pardubické rafinerie se shání špatně, zatímco Castrol, Motul nebo Repsol najdete v každé odborné prodejně a benzínové pumpě. Když jsem domácí Mogul poptával v krámě, kde jsem ho dříve kupoval, řekl mi prodavač, že tuto značku už neobjednává. Prý je tak špatná, že ji nikdo nekupuje. Z diskuzí na motorkářském foru však vyplývá, že Mogul si mnozí řidiči cení víc než světové značky. Možná že chyba se skrývá i v nedostatečném marketingu. V každém případě, když dáváme přednost českým potravinám, měli bychom vyhledávat i osvědčené tuzemské značky spotřebního a průmyslového zboží.
Pavel Kačer