Podle zprávy z tisku ukončí mladoboleslavská Škoda-Auto výrobu motorů s vnitřním spalováním v roce 2035. Možná se nám to zdá jako vzdálená budoucnost, ale třináct let uteče jak voda. Co bude potom, se neví, protože elektromobilita přes masivní státní podporu stále nemůže nabrat ten správný rozlet. Pro naši zemi, automotive zaslíbenou, by to byl katastrofální scénář. Buď se podaří výrobu transformovat, nebo přijdeme o statisíce pracovních míst, kladnou bilanci exportu a růst HDP. Naštěstí věda a výzkum hledají nová paliva a pohonné jednotky s téměř nulovými emisemi. Technologie zítřka mohou dát autům na benzín a naftu, případně na plyn a vodík, druhou šanci. Pokud by se tak nestalo, hrozí nejen těžký zásah do české i slovenské ekonomiky, ale rovněž kolaps přepravy osob a hlavně zboží. Sotva si lze představit, že by taková kvanta materiálu a výrobků byla dopravována na dlouhé vzdálenosti elektrickými kamiony za běžných, natož v obtížných, například mrazivých, podmínek.
Pavel Kačer