Každý zaměstnanec ví, že pro ztrátu důvěry následuje okamžitá výpověď. Když podvádí jednotlivec, je to sice politováníhodné, ale lze to pochopit. Když někdo postaví na lži celou firmu, může mít zpočátku úspěch a dobře prosperovat. Ale v okamžiku, kdy se věc provalí, končí. Bez důvěryhodnosti totiž nelze dosáhnout ničeho. Kdo si pokazí dobré jméno, sotva ho kdy získá zpět. A těm poctivým se zhroutí svět, ideály, pro něž jim stojí za to dělat jen to, co je správné. Proč o tom mluvím právě teď? Jedna velká automobilka byla přistižena, jak podvádí své zákazníky a všechny ostatní. Aby se mohla chlubit, jak málo zatěžuje životní prostředí exhalacemi, montovala do motorů speciální zařízení a tím záměrně zkreslovala skutečnost. Není to poprvé, kdy byl obří koncern a vzor počestnosti nachytán v nedbalkách. Následovala sice omluva a astronomická pokuta, ale podvod už zůstane podvodem. A mnoho lidí si potvrdí svůj dojem, že poctivě to prostě nejde, protože vše jsou jen prázdná slova, póza a přetvářka. Taková morální škoda bývá, bohužel, nenapravitelná.
Pavel Kačer