Americký řetězec Wallmart spustil novou prodejnu, jejíž správa provozu funguje na bázi umělé inteligence. Kamery například poznají, že v regálech chybí zboží, že je zboží špatně uspořádané nebo znehodnocené a také že se před pokladnami tvoří fronty. Jak blízko jsou tomuto stavu dnešní technologie v českém retailu? Odpověděl Jan Čulík, projektový manažer společnosti Mark 2 Corporation Czech a.s.:
Uplatní se novinky brzy i na našem trhu?
Z toho, co vím a co jsem měl v rámci testovacích nebo pilotních projektů vidět, tak už dnes jsou i v ČR takovéto technologie k mání. Myslím to tak, že jsou tu distribuce zahraničních technologií, od kterých je lze získat. Jde však o dílčí technologie, které jsou Walmartem prezentovány jako celek.
O jaké technologie jde? Například jak se sleduje chybějící zboží v regálech?
Ano, existují softwary, které jsou schopné na takové situace upozornit. Měl jsem možnost vidět technologii integrovanou přímo v kameře, která je schopná si regál zmapovat, definovat si množství zboží, které se tam celkově může vejít a nastavit si hodnotu, při které informuje uživatele, že je třeba zboží doplnit. Jde o zahraniční technologii. Je nutné dodat, že se to týká zejména větších artiklů, jako jsou láhve s pitím apod.
A čím rozpoznat znehodnocené zboží?
Žiji v představě, že dnes už lze umělou inteligenci naučit skutečně všechno. Nikdo ale nikde vedle prezentace výsledku – ani Wallmart – neprezentuje ty náklady na úpravu takového systému. Co se týče kvality čerstvých potravin, byl jsem na ukázce digitálních měřičů, které jsou konfigurovány na konkrétní typ zboží a znají náležité hodnoty každé položky, jako jsou teplota, stáří a podobně. Vždy to ale vyžadovalo činnost zaměstnance, který s měřičem kontrolu prováděl.
Šéfujete největšímu dohledovému centru ve střední Evropě a monitorujete značnou část obchodních center v Česku. Co umí vaše kamery?
Podobně jako Wallmart umíme upozornit na zbytečně otevřené pokladny, kde dlouho nestojí žádný zákazník, a stejně tak pobídnout jiné zavřené pokladny v případě, že se před otevřenými tvoří dlouhé fronty. Usnadňuje to plynulejší provoz. Kromě toho nám technologie umožňují monitorovat pohyb zákazníků po prodejně, a vytvářet tak mapy pohybu, což velmi často přináší zajímavá data. Dále naše kamery umí upozornit na podezřelé chování zákazníků, například když se někde dlouho zdržují, motají se, potulují se nebo zanechají na místě nějaké předměty. Kromě zákazníků umíme monitorovat i zaměstnance – vidíme, kdo vstupuje do privátních prostor atd. Naše kamery dokonce poznají, že zaměstnanec nenosí firemní uniformu. A dále třeba dokážeme sledovat návštěvnost, ale to už je dnes relativně běžné.
A máte ještě v rukávu další vychytávky?
Obecně se všechny uživatelské případy týkají bezpečnosti a prevence interní či externí kriminality. Zároveň však i marketingových dat. Není to jen o kamerách a v nich integrovaných softwarech, ale i senzorických policích, regálech a obecně oblasti IoT, které jsou schopny na základě zadaných parametrů sledovat očekávanou zátěž a po uvolnění zátěže na senzoru je možné upozornit na chybějící zboží.
Jaké všechny výhody může digitalizace obchodníkům přinést?
Hlavní výhodou je určitě optimalizace veškerých procesů probíhajících na svěřených objektech ať už s využitím analýzy obrazu z kamer, nebo výše zmíněnými čidly, senzory a obecně vším, co dnes lze schovat pod IoT. Získávání informací z provozoven v reálném čase poskytuje obchodníkům veškerá data umožňující okamžitou reakci, a tím zajištění plynulého a efektivního provozu.
Jednou z výhod je i monitoring za účelem získání dat marketingových. Sem lze zařadit údaje o počtu zákazníků, oblíbenost konkrétního sortimentu v návaznosti kupříkladu na roční období. Data o pohybu klientů mohou přispět také k případnému remodelingu prodejny. Nedílnou součástí digitalizace je samozřejmě i možná náhrada fyzické síly za technologické vymoženosti, což může vést k velmi zajímavé úspoře nákladů.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer