INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Jan ČulíkAmerický řetězec Wallmart spustil novou prodejnu, jejíž správa provozu funguje na bázi umělé inteligence. Kamery například poznají, že v regálech chybí zboží, že je zboží špatně uspořádané nebo znehodnocené a také že se před pokladnami tvoří fronty. Jak blízko jsou tomuto stavu dnešní technologie v českém retailu? Odpověděl Jan Čulík, projektový manažer společnosti Mark 2 Corporation Czech a.s.:

Uplatní se novinky brzy i na našem trhu?

Z toho, co vím a co jsem měl v rámci testovacích nebo pilotních projektů vidět, tak už dnes jsou i v ČR takovéto technologie k mání. Myslím to tak, že jsou tu distribuce zahraničních technologií, od kterých je lze získat. Jde však o dílčí technologie, které jsou Walmartem prezentovány jako celek.

O jaké technologie jde? Například jak se sleduje chybějící zboží v regálech?

Ano, existují softwary, které jsou schopné na takové situace upozornit. Měl jsem možnost vidět technologii integrovanou přímo v kameře, která je schopná si regál zmapovat, definovat si množství zboží, které se tam celkově může vejít a nastavit si hodnotu, při které informuje uživatele, že je třeba zboží doplnit. Jde o zahraniční technologii. Je nutné dodat, že se to týká zejména větších artiklů, jako jsou láhve s pitím apod.

A čím rozpoznat znehodnocené zboží?

Žiji v představě, že dnes už lze umělou inteligenci naučit skutečně všechno. Nikdo ale nikde vedle prezentace výsledku – ani Wallmart – neprezentuje ty náklady na úpravu takového systému. Co se týče kvality čerstvých potravin, byl jsem na ukázce digitálních měřičů, které jsou konfigurovány na konkrétní typ zboží a znají náležité hodnoty každé položky, jako jsou teplota, stáří a podobně. Vždy to ale vyžadovalo činnost zaměstnance, který s měřičem kontrolu prováděl.

Šéfujete největšímu dohledovému centru ve střední Evropě a monitorujete značnou část obchodních center v Česku. Co umí vaše kamery?

Podobně jako Wallmart umíme upozornit na zbytečně otevřené pokladny, kde dlouho nestojí žádný zákazník, a stejně tak pobídnout jiné zavřené pokladny v případě, že se před otevřenými tvoří dlouhé fronty. Usnadňuje to plynulejší provoz. Kromě toho nám technologie umožňují monitorovat pohyb zákazníků po prodejně, a vytvářet tak mapy pohybu, což velmi často přináší zajímavá data. Dále naše kamery umí upozornit na podezřelé chování zákazníků, například když se někde dlouho zdržují, motají se, potulují se nebo zanechají na místě nějaké předměty. Kromě zákazníků umíme monitorovat i zaměstnance – vidíme, kdo vstupuje do privátních prostor atd. Naše kamery dokonce poznají, že zaměstnanec nenosí firemní uniformu. A dále třeba dokážeme sledovat návštěvnost, ale to už je dnes relativně běžné.

A máte ještě v rukávu další vychytávky?

Obecně se všechny uživatelské případy týkají bezpečnosti a prevence interní či externí kriminality. Zároveň však i marketingových dat. Není to jen o kamerách a v nich integrovaných softwarech, ale i senzorických policích, regálech a obecně oblasti IoT, které jsou schopny na základě zadaných parametrů sledovat očekávanou zátěž a po uvolnění zátěže na senzoru je možné upozornit na chybějící zboží.

Jaké všechny výhody může digitalizace obchodníkům přinést?

Hlavní výhodou je určitě optimalizace veškerých procesů probíhajících na svěřených objektech ať už s využitím analýzy obrazu z kamer, nebo výše zmíněnými čidly, senzory a obecně vším, co dnes lze schovat pod IoT. Získávání informací z provozoven v reálném čase poskytuje obchodníkům veškerá data umožňující okamžitou reakci, a tím zajištění plynulého a efektivního provozu.
Jednou z výhod je i monitoring za účelem získání dat marketingových. Sem lze zařadit údaje o počtu zákazníků, oblíbenost konkrétního sortimentu v návaznosti kupříkladu na roční období. Data o pohybu klientů mohou přispět také k případnému remodelingu prodejny. Nedílnou součástí digitalizace je samozřejmě i možná náhrada fyzické síly za technologické vymoženosti, což může vést k velmi zajímavé úspoře nákladů.

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3