V Česku se bude dále snižovat počet lidí v produktivním věku. Další technologické inovace a využití umělé inteligence tak budou zcela nezbytné pro další ekonomický růst. Klíčové bude zejména, jak úspěšné budou v této oblasti malé a střední firmy, které poskytují zaměstnání zhruba dvěma třetinám českých pracovníků.
Česká pobočka Googlu se proto rozhodla tyto podniky podpořit a nabídnout jim bezplatnou pomoc s aplikací umělé inteligence v jejich podnikání.
Podle loňských dat společnosti McKinsey, která se zabývala potenciálem umělé inteligence v Evropě, může do roku 2030 pokrok v oblasti umělé inteligence a automatizace tvořit až 13,5 % růstu HDP Evropské unie a být tak jedním z jeho hlavních hnacích motorů. Vzhledem k silné orientaci České republiky na průmysl a množství pracovních míst, která mohou být automatizována, je v tuzemsku navíc potenciál umělé inteligence větší než u většiny dalších zemí Evropy.
Růst HDP založený na inovacích v oblasti umělé inteligence však nemusí být tak výrazný, pokud se této příležitosti dostatečně nechopí také menší podniky. McKinsey přitom vyčíslilo potenciál umělé inteligence pro české malé a střední firmy do roku 2030 na celkem 44 miliard EUR (více než 1 bilion korun) pro HDP země. Největší příležitost k inovacím pak podle firmy nastává ve výrobě, obchodu a stavebnictví.
Nový nástroj poskytne firmám personalizovaná doporučení
Malé a střední podniky ale mají obecně tendenci zaostávat v digitalizaci za většími společnostmi. Pomoc v této oblasti tak teď nabízí Google, který přichází se speciální platformou určenou firmám, které se chtějí dozvědět více o tom, jak by samy mohly umělou inteligenci využít. Najdou zde kromě řady informačních materiálů v českém jazyce a přístupů k bezplatným kurzům také nástroj Umělá inteligence v podnikání pro tuzemské firmy a živnostníky. Bezplatný nástroj pomůže podnikům v několika krocích objevit svůj potenciál v oblasti umělé inteligence a poskytne personalizovaná doporučení specificky pro daný obor podnikání i s konkrétními tipy, jak začít.
Společnost se tak snaží ukázat i firmám v méně digitalizovaných odvětvích, že z umělé inteligence není třeba mít strach, ale naopak přináší velkou úsporu času i prostředků.
„Umělou inteligenci už dávno všichni používáme, jen si to prostě neuvědomujeme. Dobrým příkladem je třeba Překladač nebo Fotky Google. Jestliže byl v minulém století hlavním motorem ekonomického růstu průmysl, nebojím se tvrdit, že v tomto století bude prosperita a konkurenceschopnost společnosti záviset do značné míry na naší technologické připravenosti. Chceme proto pomoci šířit osvětu v oblasti umělé inteligence, mluvit o ekonomických i sociálních přínosech této technologie, a poskytnout potřebné a užitečné zdroje a nástroje českým firmám,“ říká Taťána le Moigne, ředitelka české, slovenské, maďarské a rumunské pobočky společnosti Google.
Kurz Elements of AI je určen pro širokou veřejnost
Ve spolupráci s pražským neziskovým spolkem prg.ai firma také nabídne mezinárodní kurz Elements of AI, na základě kterého získají účastníci ucelený vhled do umělé inteligence.
„Do Elements of AI se po celém světě zaregistrovalo už přes 620 tisíc účastníků z více než 170 zemí. Velice mě těší, že bude tento otevřený online kurz i v češtině. Lidé k jeho absolvování nepotřebují znalost programování ani matematiky a mohou se do něj hlásit zcela zdarma,“ říká Lenka Kučerová, ředitelka spolku prg.ai. Účastníci se díky němu naučí například, co to jsou neuronové sítě nebo jak fungují základní algoritmy.
Program je součástí dlouhodobé iniciativy Grow with Google - Pomáháme Česku růst, jejímž cílem je, ve spolupráci s významnými partnery jako Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a Svaz průmyslu a dopravy ČR, podpořit českou společnost a ekonomiku i v době pandemie. Google se v loňském roce ve spolupráci s partnery zavázal pomoci dalším 130 tisícům českých podnikatelů a jednotlivců lépe využívat internet k podnikání, nalezení práce a rozvoji kariéry. Od roku 2016 Google ve spolupráci s partnery pomohl již více než 170 000 lidem a firmám zlepšit jejich digitální dovednosti.
(tz)