INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

O nástrojích založených na umělé inteligenci už slyšelo více než 70 % Čechů a 30 % už některý z nich vyzkoušelo. Jen mírně mezi nimi převažují muži a lidé se středoškolským a vysokoškolským vzděláním. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Sodexo Benefity formou dotazníkového šetření realizovala v srpnu agentura Ipsos.

„Umělá inteligence (AI) je fenoménem současnosti. Málokdo si ale uvědomuje, že nejde zase o takovou novinku,“ říká Jan Michelfeit ze společnosti Sodexo Benefity. „Najdete ji třeba v chytrých hodinkách a náramcích, které hlídají vaše životní funkce. Stejně tak AI analyzuje soubory cookies a posílá každému z nás do počítače personalizovaný obsah,“ uvádí příklady Jan Michelfeit, který zároveň upozorňuje, že od pasivního využívání k tomu aktivnímu vede poměrně dlouhá cesta. „Lidé k ní navíc mají velmi ambivalentní vztah – třetina respondentů (33,9 %) se obává, že AI může ohrozit existenci lidstva, a téměř stejný počet (30,7 %) je z ní naopak nadšený a očekává, že mu usnadní práci,“ popisuje Jan Michelfeit a pokračuje: „Co se týče ztráty zaměstnání, jsou lidé o něco optimističtější. Přesto se ale toho, že by jejich pracovní pozici mohla v následujících pěti letech obsadit umělá inteligence, obává více než 17 % respondentů.“

Asi nepřekvapí, že mezi těmi, kdo už ChatGPT, Midjourney, BingAI či některý další podobný nástroj vyzkoušeli, převažují spíše mladší ročníky. „Ale i mezi lidmi ve věku 45 až 53 let je jich 29 %,“ upozorňuje Jan Michelfeit.

graf ai

Z odpovědí na další otázku výzkumu: Jak často využíváte AI ke své práci? je ale patrné, že v pracovním procesu se umělá inteligence zatím v tuzemsku příliš nezabydlela. Z oněch 30,7 %, co ji už vyzkoušeli, ji denně v práci využívá jen zanedbatelných 4,2 % lidí a minimálně jednou týdně dalších 9,4 %. Nejčastěji ji používají při tvorbě textů včetně e-mailů (54,4 %), řešení problémů (48,5 %), brainstormingu a generování nápadů (35,3 %) a při překladech z a do cizích jazyků (30,9 %).


„Z průzkumu vyplývá, že umělá inteligence má v českém pracovním prostředí velmi pozvolný nástup a zatím to nevypadá na to, že by se vyplnily katastrofické scénáře, že do pár měsíců se pracovní trh radikálně promění. Rozhodně je ale fajn neusnout na vavřínech a stejně jako s nástupem digitalizace se vzdělávat i v oblasti umělé inteligence. To může být také role firem, aby svým zaměstnancům v tomto tématu pomohly,“ uzavírá Jan Michelfeit.

 

 

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3