Vlna digitalizace prostupuje napříč jednotlivými obory podnikání a stavebnictví není výjimkou. Inovace a digitalizace v tomto odvětví patří mezi ty pomalejší. To se ale nyní mění, a sílí tlak i na digitalizaci stavebního sektoru, jakožto jedno z největších odvětví.
Podle ePoptávka.cz využívá nyní nějaké digitální řešení pouze každý pátý řemeslník v ČR.
Digitalizaci stavebního sektoru sice posouvají kupředu především velké developerské společnosti nebo inovativní startupy, ale dopady má také do segmentu řemeslníků, tedy malých a středních firem nebo živnostníků. „Nelze si nevšimnout, že jde digitalizace napříč všemi odvětvími velmi rychle kupředu, a jsou to i sami zákazníci, kteří chtějí vše řešit online, a rychlá online řešení vyžadují i od svých dodavatelů. Tomuto trendu se brzy bude muset přizpůsobit také segment řemeslníků. Na základě našich zkušeností a podle našich odhadů v tuto chvíli využívá ve vyšší míře některé z digitálních řešení každý pátý řemeslník,“ vysvětlil
Otto Kočí, ředitel společnosti ePoptávka.cz, největšího online tržiště, které propojuje dodavatele se zákazníky.
Zatímco velké firmy si mohou dovolit rozsáhlé inovace, testování a hledání řešení na míru, je situace u řemeslníků trochu jiná. V procesu digitalizace se mnozí z nich stále rozhlížejí, a navíc musí více zvažovat, která řešení jsou pro ně vhodná a pomohou jim posunout jejich podnikání kupředu. „Situace ve stavebnictví je taková, že zatímco velké společnosti využívají pokročilá softwarová řešení pro jednotlivé oblasti své působnosti, od administrativy po stavební procesy, a do digitalizace investují, řemeslníci oblast digitalizace teprve prozkoumávají. To je samozřejmě dáno i jejich odlišnými potřebami a charakterem jejich podnikání. Nicméně i v segmentu řemeslníků může mít digitalizace značný přínos – může zvýšit efektivitu, usnadnit kontrolu nad jednotlivými aktivitami nebo zjednodušit a zrychlit účetní agendu,“ vysvětlil Otto Kočí.
Jednodušší administrativa
Poptávka po řemeslnících se drží v Česku dlouhodobě vysoko, řemeslníci mají nasmlouvané zakázky dlouho dopředu, často nestíhají přibírat nové, a to především v sezónách, a v mnoha případech se čekací doby protahují na měsíce. Řada z nich přitom řeší svépomocí i veškerou administrativu. Digitalizace některých procesů by tak i živnostníkům a malým firmám mohla přinést značnou časovou úsporu, a tím i prostor pro nové zakázky nebo další rozvoj podnikání. „Ze zkušenosti mezi našimi klienty víme, že administrativní úkony spojené s objednávkami, smlouvami, plánováním, účetnictvím a dalšími úkoly zaberou řemeslníkům v průměru 32 hodin měsíčně. To je čas, který by mohli věnovat zakázkám, dalšímu rozvoji svého podnikání nebo samozřejmě také sami sobě,“ uvedl Otto Kočí.
Lepší organizace i časová úspora
Digitální řešení mohou dále přispět i k dalšímu zefektivnění pracovních procesů nebo snazší organizaci. Příklad, jak lze zjednodušit organizaci, lze demonstrovat na stavebním deníku. Jeho vedení ukládá zákon a je povinné u všech staveb, které podléhají stavebnímu povolení nebo ohlášení. Lze ho přitom vést v papírové, nebo elektronické podobě. „Vedení elektronického stavebního deníku značně zjednodušuje celý proces. Všechna data, dokumenty a fotky jsou dostupné na jednom jediném místě a jsou snadno přístupné všem, kteří do nich potřebují nahlédnout, bez toho, aníž by bylo nutné procházet stohy papírů. Veškerá data totiž mohou být jednoduše dostupná a spravovaná v centrálním úložišti, kde k nim mají přístup všechny oprávněné osoby,“ sdělil Otto Kočí. Vést stavební deník v elektronické podobě prozatím není povinností – zákon tuto povinnost ukládá pouze v případě veřejných zakázek v nadlimitním režimu, nicméně digitální verze může vše značně zjednodušovat, včetně toho, že aplikace pro elektronický stavební deník dokážou některé údaje doplňovat samy. Vedení elektronické verze navíc snižuje riziko chyb a také usnadňuje archivaci. Nehrozí tak, že by došlo k jeho ztrátě.
O krok před konkurencí
Digitalizace vlastních procesů a aktivní využívání digitálních řešení navíc může představovat také konkurenční výhodu. „Všichni jsme dnes online a napříč společností narůstá zájem o rychlá inovativní řešení a možnost řešit vše z pohodlí domova a online. Pokud na to firmy, a to bez ohledu na obor, zareagují, mohou získat konkurenční náskok, což platí i pro řemeslníky. Vidíme to i v rámci našeho systému ePoptávka.cz, kde neustále narůstá počet poptávek a stále více lidí se na sjednání služeb a podmínkách chce domlouvat v online prostředí,“ zakončil Otto Kočí.
(tz)