INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

gina_software_logo-colorMožná to zní jako příběh z pohádky: Student fakulty informatiky VUT Brnodostane zajímavý nápad. Osloví dva spolustudující kamarády s návrhem dotvořit jej do reálnější podoby a přihlásit do mezinárodní soutěže. Trojice mladých lidí dává havy dohromady, vytvoří nový software, přihlásí do soutěže a ten posléze zvítězí.


Poulicek_10Našim aktérům příběhu se později naskytly dosud netušené možnosti, protože jejich nápad v podobě GINA systému pomáhá zachraňovat lidské životy kdykoli někde na planetě dojde ke katastrofě. O software GINA hovoříme se Zbyňkem Poulíčkem (na snímku), hlavním představitelem studentského trojlístku a dnes jednatelem brněnské firmy GINA Software s.r.o.:

Na počátku všeho byl nápad. Jak vlastně vznikl, ceho se přesně týkal?

logo_mot_black

Z. Poulíček: Jak už to bývá, původní nápad byl velice jednoduchý. Vycházel z problémů, který řešili mí přátelé při cestách ve skupinách do zahraničí, kdy ztráceli spolu kontakt a chtěli nástroj, který jim umožní sledovat vzájemnou polohu v mapě. Soutěž Imagine Cup, do které jsme se s celým týmem přihlásili, pak změnila naše uvažování a i vlivem zničujícího zemětřesení na Haiti se zrodila ústřední myšlenka projektu GINA.

IMG_2249Co bylo pro vás tehdy na fakultě nejdůležitějším rozhodnutím, které vás posléze dovedlo spolu s přáteli do role podnikatelů a manažerů?

Z. Poulíček: Konkrétní rozhodnutí neumím říct, spíš se jednalo o sled událostí, které nám pomohly se rozvíjet technologicky i myšlenkově. Podstatné z mého pohledu bylo, že jsme vnímali a naslouchali tomu, co se děje, co lidé řeší, a také, jaké jsou možnosti pro studenty. Osobně rád zkouším nové věci; myslím, že bylo užitečné být zvědavý. K samotnému podnikání nám pak nejvíc pomohl program MIC Akcelerátor, dnes se nazývá StarCube, který nám doslova ukázal cestu od studentského projektu k úspěšné firmě.

Asi nebylo jednoduché skloubit intenzívní práce na dotvoření nápadu budoucího GINA systému a lokátoru se studijními povinnostmi?

Z. Poulíček: Pokud člověk chce něčeho dosáhnout, nikdy to není snadné. Vždy je dobré vynaloženou energii co nejvíc uplatňovat a to jsme se snažili dělat i při studiu. Vybíraly jsme si předměty a projekty, které nás zajímaly v souvislosti s GINA a tím nás posunovaly dopředu. Škola nám zde dala výborný základ, který jsme mohli díky konkrétním cílům dobře uplatnit.

V mezinárodní soutěži jste s přihlášeným projektem hned napoprvé neprorazili, jak jste to přijali a co bylo pak?

Z. Poulíček: Vyhráli jsme tehdy národní kolo a postoupili do celosvětového finále. Samotná účast v tomto finále byl úspěch a skvělý zážitek, myslím, že v soutěži Imagine Cup konečné umístění není podstatné a přestože jsme se tedy výrazně neumístili, těšili jsme se již významné pozornosti. Dokonce jsme tehdy poskytli rozhovor rádiu BBC, byla to pro nás neobyčejná zkušenost, ze soutěže jsme si odnášeli skvělé pocity a spoustu motivace k další práci.

Jaké okolnosti ovlivnily pozdější mimořádné ocenění projektu?

Z. Poulíček: Máte asi na mysli naše exkluzivní pozvání na celosvětové finále, které se konalo další rok v New Yorku. Myslím, že to byla naše soustavná práce a výsledky. Podařilo se nám skutečně ze studentského projektu vyrůst ve společnost pohybující se na mezinárodním trhu a měli jsme tak čest své zkušenosti a také motivaci předat studentským týmům dalšího ročníku. Potvrdili jsme, že na samotném umístění v soutěži v konečném důsledku nezáleží.

Přetvoření původní myšlenky do zpracování konkrétního software asi nebylo snadné. Co však bylo úplně nejtěžší?

Z. Poulíček: Řekl bych, že vytvoření produktu ze špičkové technologie. Příliš jsme si na začátku neuvědomovali, že samotná technologie ještě z daleka není finální produkt k prodeji. Po prvních verzích systému GINA začala opravdová práce na samotném produktu, na jeho identitě, marketingové strategii a službách s ním spojeným.

Jak s odstupem času hodnotíte pomoc Jihomoravského inovačního centra, které se vás na počátku ujalo a pomohlo dovést studentský projekt do reálné podoby?

Z. Poulíček: Hodnotím ji jako zcela zásadní. Velice nám pomohli s rozvojem firmy, v mnoha věcech nám poradili a stále radí, stali se našimi kolegy a přáteli. O podnikání jsem slyšel krásnou věc, nikdy nelze chybám předejít, každý chyby dělá, ale se správným vedením se lze některým problémům vyvarovat nebo je rychleji překonat, a to bych řekl je role, kterou v našem vývoji JIC zastává.

Založení firmy bylo tedy vyvrcholením péče centra?

Z. Poulíček: Zázemí inovačního centra jistě napomohlo našemu rozhodnutí se do podnikání pustit, ale veškeré riziko a rozhodování spojené se založením firmy i jejím vývojem bylo a je stále na nás. Neřekl bych tedy, že to bylo vyvrcholením péče centra, cestu k firmě jsme si prošlapávali sami, ale bez lidí z inovačního centra by to bylo mnohem těžší a za to jsme jim nesmírně vděční.

Kdy do vašeho života zasáhla společnost Motorola a jak se rozvíjí spolupráce s ní?

Z. Poulíček: S Motorolou jsme začali spolupracovat již poměrně brzy po započetí projektu GINA. Tehdy nás k ní převedli lidé ze společnosti Microsoft a Motorola se pak postupně stala naším významným partnerem a samotná také významně napomohla rozvoji projektu GINA a naší firmy. Díky ní jsme ještě jako studenti mohli záchranáře mířící na jaře 2010 na Haiti vybavit naší technologií instalovanou na odolných terminálech Motorola a už od počátku tak pomáhat těmto profesionálům v záchraně lidských životů.

Jak si dnes vaše firma GINA Software vede?

Z. Poulíček: Jedním slovem skvěle. Naše technologie je na špičkové úrovni a měli jsme možnost si prakticky ověřit, že daleko před konkurencí. Díky tomu stále rosteme a tím, jak se dostáváme postupně do povědomí, otevírají se nám stále nové a nové příležitosti po celém světě.

Kde všude již vaše GINA systémy a lokátory pomáhají zachraňovat lidské životy?

Z. Poulíček: Od počátku projektu to bylo kromě tuzemska Haiti, Japonsko a Libye. Dnes máme největší instalovanou bázi v ČR a pak právě na Haiti, kde krizová situace bohužel stále panuje. Také zahajujeme pilotní provoz v Afganistánu.

Prozradíte některé plány do budoucna?

Z. Poulíček: Stále máme před sebou dlouhou cestu, vzhledem k tomu, že je ale nekonečná, se to asi nikdy nezmění. Již nyní jsme partnerem pro každou společnost nebo organizaci, která potřebuje řešit bezpečnost lidí v terénu nebo jejich taktickou komunikaci v různých koutech světa, a je tedy poměrně těžké předurčit, kudy se náš budoucí vývoj bude ubírat. Naším cílem je především sdílet naše zkušenosti a technologiemi pomáhat k ochraně a záchraně lidských životů kdekoliv ve světě.

připravil Jiří Novotný

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3