Společnost Telefónica Czech Republic, a.s. za podpory MasterCard Europe a dalších partnerů připravují v České republice spuštění pilotního projektu mobilních POS terminálů pod názvem mPO2S.
Jedná se o přenosné platební terminály s označením iSMP dodávané společností Ingenico. Ty jsou určeny pro všechny zájemce z řad drobných podnikatelů a živnostníků, kteří doposud z různých důvodů neměli možnost akceptovat bezhotovostní platby. Jsou to první certifikované a schválené mobilní terminály na světě, které dokáží přijímat bezkontaktní platby přes rozhraní NFC např. PayPass.
Nyní tak bude možné platit nejen bezkontaktními platebními kartami, ale i NFC telefony s platebními kartami uloženými na NFC SIM, které O2 nabízí jako první mobilní operátor v České republice už od loňského roku ve spolupráci se dvěma bankami. Samozřejmě je terminál vybaven i kontaktním rozhraním pro platby kartou s EMV chipem nebo magnetickým proužkem. Zúčtování karetních transakcí, tedy acquiring, bude probíhat prostřednictvím Československé obchodní banky, a.s., která zajistí, aby byly platby kartami provedené na mPO2S připsány na účet obchodníka u jeho stávající banky.
Produkt mPO2S je určen malým firmám, drobným podnikatelům a živnostníkům, kteří v současné době platby kartou nepřijímají. K akceptaci karet jim bude stačit jen malý přenosný terminál a jakýkoliv chytrý telefon nebo tablet s operačním systémem Android (od verze 4.1) nebo iOS (od verze 6) s datovým připojením. Obchodník do svého telefonu či tabletu zdarma stáhne aplikaci, kterou pro Telefónicu vyvinula zlínská společnost Monet+, a.s. Aplikace nabízí prostředí a funkce běžné pokladny. Pro realizaci platby obchodník jednoduše zadá do aplikace částku za nákup a zákazník ji zaplatí svou platební kartou na mobilním terminálu mPO2S tak, jak je běžně zvyklý. Potvrzení o platbě kartou může obchodník odeslat kupujícímu elektronicky formou SMS nebo mailové zprávy.
„Na českém trhu je přibližně 320 000 firem, pro které je tento typ terminálu vhodný. Většina těchto firem využívá nějakou službu od O2 a naši obchodníci mají tedy přímý kontakt s potencionálními zájemci o tento produkt. Věřím, že řadu z nich naše nabídka zaujme. Jednou z velkých výhod je, že mobilní terminály jsou kompaktní, lehce přenosné a dají se používat i mimo provozovnu podnikatele. Další předností je, že umí přijímat všechny typy karet,“ uvedl Josef Puczok, Businness Development Manager NFC & Financial Services, který je ve společnosti Telefónica zodpovědný za vývoj produktu mPO2S. Masové rozšíření produktu mobilních terminálů mPO2S očekává Josef Puczok do 3 let. Na základě zkušeností z pilotního projektu zváží Telefónica jeho rozšíření i na Slovensko.
„MasterCard celosvětově podporuje vývoj nových mobilních platebních terminálů. Jsme hrdí, že společně s Telefónicou spouštíme jako první tento inovativní platební terminál, který podporuje také platby NFC, právě v České republice,“ doplnil Richard Walitza, ředitel pro rozvoj mobilních plateb a inovací MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.
Průběh platby:
1.Zákazník si vybere zboží
2.Obchodník namarkuje zboží do aplikace v chytrém telefonu nebo tabletu (obchodník buď zadá celkovou částku za nákup, nebo vybere položky nákupu z předem definovaného seznamu)
3.Chytrý telefon/tablet se přes Bluetooth spojí s mobilním platebním terminálem mPO2S a vyzve zákazníka k platbě
4.Zákazník použije na mobilním terminálu mPO2S svou platební kartu tak, jak je zvyklý (přiloží pro bezkontaktní platbu, vloží pro EMV chip nebo protáhne při použití magnetického proužku) a v případě potřeby zadá na terminálu svůj PIN
5.Během pár vteřin proběhne ověření transakce
6.Na chytrém telefonu/tabletu i mobilním terminálu se objeví potvrzení o platbě, které je možné zaslat zákazníkovi přímo z aplikace prostřednictvím SMS nebo emailem
Výhody pro podnikatele a živnostníky
Je prokázáno, že když nakupující není omezen jen hotovostí, kterou má zrovna u sebe, a může zaplatit i kartou, zvyšuje se průměrná částka nákupu. Díky mobilním terminálům může akceptovat platební karty každý drobný živnostník či podnikatel. Platby kartou se najednou dostávají například ke stánkařům, řemeslníkům nebo malým poskytovatelům služeb.
Mezi další výhody patří:
- nové a dodatečné tržby díky akceptaci platebních karet, spontánní nákupy
- rozšíření klientské báze o klienty s vyššími příjmy, kteří jsou zvyklí platit bezhotovostně
- nové prodeje díky možnosti okamžitého uzavření a zaplacení (např. pojistné smlouvy, servisní zásahy apod.)
- zvýšení pohodlí pro zákazníky a konkurenční výhoda
"Informační linka 1188 se svou nonstop havarijní službou pro domácnosti i firmy - Řemeslníci 1188 - velmi oceňuje nový způsob úhrady služeb platební kartou přímo z domova zákazníka a jsme velmi rádi, že jsme do tohoto projektu zapojeni od samého začátku. Našim výjezdovým skupinám, řemeslníkům, opravářům, instalatérům, zámečníkům, topenářům, sklenářům, se velmi často stává, že zákazník nemá v danou chvíli potřebnou hotovost na úhradu provedené opravy. Celá řada zásahů navíc probíhá v nočních hodinách. Jednoduchá možnost úhrady platební kartou je pak velmi vítaným pomocníkem a zvyšuje komfort služby Řemeslníci 1188. Jistě to ocení řemeslníci, ale zejména pak naši zákazníci, kteří nemusí shánět peníze po sousedech, nebo chodit do bankomatu, který je často daleko,"David Potužník, produkční manažer Informační linky 1188.
Pro Telefónicu se nejedná o první projekt, kdy poskytuje a spravuje platební terminály. Má již bohaté zkušenosti z Latinské Ameriky a ze Španělska, kde spravuje přibližně 300 000 POS terminálů, na kterých je uskutečněno přes 600 milionů transakcí platebními kartami ročně.
Podnikatelé a živnostníci, kteří mají zájem zapojit se do pilotního projektu mobilních terminálů, mohou již nyní kontaktovat Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. z Telefónicy. Mobilní terminál mPO2S bude do pilotního provozu poskytnut zájemcům zdarma.
Aplikace od Monet+, a.s.
„Podíleli jsme se na vývoji aplikace, která umožní drobným obchodníkům akceptovat platební karty nebo mobilní telefon jako platební nástroj kdekoliv prostřednictvím platebního terminálu s aktivním využitím služeb poskytovaných mobilním operátorem,“ doplnil Jiří Beneš, obchodní ředitel MONET+, a.s.
***
O společnosti Telefónica
Společnost Telefónica je z hlediska tržní kapitalizace jednou z největších telekomunikačních firem na světě. Své obchodní aktivity zaměřuje především na služby pevné a mobilní telefonie, přičemž za klíčový nástroj k rozvoji obojího považuje širokopásmové připojení. Společnost ve významném rozsahu působí celkem v 25 zemích světa a počet jejích zákazníků dosahuje 312 milionů. Její zastoupení se soustřeďuje na Španělsko, Evropu a země Latinské Ameriky, kde realizuje svou růstovou strategii. Telefónica je 100% soukromá společnost, akcie společnosti jsou kotované na burze v Madridu a dalších burzách a dělí se o ně více než 1,5 miliónu přímých akcionářů.
O společnosti MasterCard
MasterCard(NYSE: MA),www.mastercard.com, jednička v inteligentních, pohodlných a bezpečných platbách, zajišťuje fungování nejrychlejší procesní sítě platebních transakcí na světě. Propojuje uživatele, finanční instituce, firmy, vlády a společnosti ve vice než 210 zemích a územích. Produkty a řešení MasterCard dělají každodenní obchodní aktivity – jako nakupování, cestování, řízení byznysu a financí – jednodušší, bezpečnější a efektivnější pro každého. Následujte nás na Twitteru @mastercardnews, diskutujte s námi naThe Heart of Commerce Blogaodebírejtenaše novinky.
O společnosti Monet+, a.s.
Společnost MONET+, a.s., specialista na bezpečnou elektronickou komunikaci v oblasti identifikačních systémů, platebních operací a věrnostních systémů, byla založena v roce 1996 ve Zlíně, s obchodním zastoupením v Praze. Orientuje se na bankovní klientelu, velké obchodní řetězce, či orgány státní správy. Obchodně působí po celé České i Slovenské republice.
Pro bližší informace, prosím, kontaktujte:
Anna Suchá, Ogilvy Public Relations, +420 221 998 226, +420 731 619 287, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Miroslava Jozová, Ogilvy Public Relations, +420 221 998 213, +420 603 280 825,
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
(tz)