Firmy si často stěžují, ženemohou najít správné uchazeče pomocí běžných metod. Okolnosti je nutí, aby do svých náborových aktivit zahrnovaly stále častěji i sociální sítě, které mají potenciál snížit náklady na nábor zaměstnanců až o statisíce korun. Problémem však je, že firmy nevědí, jakým způsobem v tomto prostředí komunikovat a dělají řadu chyb. Upozorňuje na to Lubomír Husar z pracovního portálu Cliqjobs.com, který se sociálními sítěmi aktivně pracuje.
Firmy zachází se sociální sítí jako s pracovním portálem
Na Facebooku je v České republice 3,9 milionů uživatelů, což je 10 krát víc než na LinkedIn. Jeho potenciál je tedy ohromný. „Ze zkušeností však víme, že zaměstnavatelé nezřídka přemýšlí o sociálních sítích jako o dalším pracovním portálu nebo si je pletou s inzertní vývěskou. Příspěvky firem jsou sáhodlouhé. Lidé je nechtějí sdílet, protože postům chybí šmrnc, nápaditost a především poutavé vizuální zpracování. Rozhodli jsme se proto firmám s komunikací na Facebooku, Twitteru nebo Google+ trochu pomoct. Vedle odborného poradenství jsme pro ně připravili speciální modely pro zadávání pracovních nabídek, které odpovídají současným trendům na sociálních sítích,“ uvedl Lubomír Husar z pracovního portálu Cliqjobs.com.
Lidé sdílejí raději vizuální pracovní nabídky. Firmy to nevědí
Sociální sítě mají jedno zásadní specifikum. Pokud zde firmy chtějí při náboru uspět, nesmějí opomíjet vizuální a zábavnou stránku pracovní nabídky. V praxi je tomu bohužel často naopak. „Trendem totiž je, že uživatelé sdílejí atraktivní obrazový materiál mnohem raději a častěji než suchý a frázovitý výčet pracovních požadavků typu samostatnost, spolehlivost, komunikační schopnosti, proaktivní přístup. Lidský mozek navíc zpracuje vizuální informaci 60 tisíckrát rychleji než psaný text. Pokud tedy uživatel najde na internetu něco zajímavého, mnohem snadněji si později vybaví obrázek manažera ilustrující danou pozici, než její sáhodlouhý popis,“ řekl Lubomír Husar z pracovního portálu Cliqjobs.com.
Zaměstnavatelé tvoří příspěvky s jepičí životností
Zaměstnavatelé zároveň musí počítat s tím, že průměrná životnost příspěvku na facebookové zdi je 3 hodiny, což je 7 krát méně než v roce 2011. Tomuto stavu musí odpovídat i sdělení firem, které musí být osobní, adresné, stručné a co nejzajímavější. Jinak nebudou uživatelé příspěvek mezi sebou sdílet a zapadne o to rychleji. Průměrný dosah příspěvku je totiž jen 16 % fanoušků firemní stránky, tak proč by to nemohlo být více? Komunikaci je vhodné sestavit z 80 % ze zajímavých novinek z oboru, článků, citátů nebo zábavných videí. Zbytek mohou firmy využít ke své propagaci nebo nabízení pracovních míst, které musí svojí formou i obsahem odpovídat zvyklostem a potřebám uživatelů sociálních sítí.
(tz)