INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Již v lednu letošního roku vstoupila v platnost legislativa, která ukládá většině plátců DPH za povinnost odesílat přiznání k DPH v elektronické formě. V praxi se s novou povinností setkává řada firem a podnikatelů právě nyní. Končí totiž termín k přiznání daně pro čtvrtletní plátce. Nová úprava je součástí dlouhodobé snahy státu motivovat firmy k plné elektronizaci účetnictví. Ta však stále naráží na řadu překážek.

Legislativa stále více motivuje firmy i živnostníky k elektronizaci daňových výkazů. Data v elektronické podobě se lépe zpracovávají a duplikují a hlavně je jejich odeslání daňovému správci či příslušným úřadům otázkou okamžiku. Poplatníkům odpadají stresující hodiny strávené ve frontách na úřadech a poštách. Ministerstvo financí si od elektronického systému naopak slibuje účinnější zamezení daňovým únikům a pomoc při odhalování rizikových subjektů. Ty se kupříkladu snaží vyhnout odvodu DPH založením množství prázdných firem a následným provádění velkým množstvím transakcí mezi nimi.

„Věříme, že na základě sběru potřebných dat a jejich analýzy využité pro cílené zaměření kontrol a úzké vnitrostátní i mezinárodní spolupráce zlepšíme výběr daní, v konečném důsledku snížíme celkovou administrativu a nastavíme transparentní a spravedlivé podnikatelské prostředí,“ vyjádřila se k postupnému zavádění elektronizace na tiskové konferenci Komory daňových poradců v Brně Mgr. Simona Hornochová, náměstkyně ministra financí ČR.

Překážky k plné elektronizaci administrativy

Snaha ministerstva financí motivovat firmy k plné elektronizaci daňové evidence však zejména u menších subjektů v mnoha případech na úrodnou půdu nepadá. Účetní, mají-li možnost, preferují zažité způsoby „papírového“ zpracovávání dokumentů. Proč tomu tak je?

Jedním z hlavních důvodů jsou tradice a návyky. Účetní jsou mnohdy zvyklí na svůj systém administrativy, jehož ústředním motivem jsou stále dokumenty ve fyzické podobě. Druhou překážkou je pak strach posílat a uchovávat data kdesi ve „virtuálním vzduchoprázdnu“. Nic na tom nemění ani státem tolik propagované a zabezpečené datové schránky. V neposlední řadě zejména živnostníky a menší firmy odrazují náklady na pořízení příslušného software a zaškolení zaměstnanců.

Klíčová funkce výrobců účetního software

Na tuzemském trhu existují desítky komplexních programů, účetních a ERP systémů, jejichž výrobci ve snaze uspět v náročné konkurenci, vycházejí vstříc účetním „ze staré školy“ i těm moderního střihu. Tyto systémy tak stále nabízejí možnost sestavování informací do přehledných dokumentů a jejich tisk pro fyzickou evidenci, zároveň však velmi rychle reagují na legislativní změny v oblasti elektronizace dokumentů.

Uživatelé podnikových ekonomických systémů si díky funkcím pro komunikaci se státní správou nemusí lámat hlavu s přepisováním dat z fyzické do elektronické podoby (a s možnými chybami z toho plynoucími). Nezbytná data jsou čerpána přímo z databáze systému. Nehrozí ani odeslání dokumentů v neplatném datovém formátu či na nesprávné místo. „Úřady jsou velmi striktní, v jakém formátu jim lze elektronické dokumenty posílat. U přiznání DPH je například akceptován pouze souborový formát .xml. Další formáty, jak .doc nebo .pdf, jsou považovány za neplatné,“ doplňuje Jiří Sonek.

Přiznání k dani lze odeslat přímo z rozhraní programu. Naproti tomu firmy a živnostníci, kteří ERP systém nevlastní, musí zajistit správný export dat do příslušného formátu, nebo .xml soubor „vyrobit“ svépomocí. Odeslání pak probíhá přes datové schránky či Daňový portál ministerstva financí https://adisepo.mfcr.cz

Většina z výrobců podnikového software tak měla například funkce pro snadné odeslání elektronického podání DPH připraveny dlouho před vstupem právních norem v platnost. „Řadu funkcí vyplývajících z nových právních úprav máme připravenou ještě před finálním schválením příslušných norem. Součástí naší práce je i průběžné monitorování práce našich zákonodárců. V případě implementace elektronického přiznání DPH tomu nebylo jinak,“ potvrzuje Jiří Sonek, obchodní ředitel výrobce českého účetního programu PREMIER system.

Rok 2014 bude pro rozvoj elektronizace účetnictví klíčový

Rok 2014 můžeme považovat za jeden z milníků v procesu vedoucímu k plné elektronizaci účetnictví a daňového vykazování v České republice. Celý projekt má před sebou však stále dlouhou cestu s množstvím překážek. Masivní nástup elektronizace může značně urychlit stát, který by měl malým i velkým subjektům trpělivě vysvětlovat, jaké výhody elektronizace skýtá. Spojencem ministerstva financí rozhodně budou i výrobci účetních a ekonomických systémů, kteří mohou uživatelům přechod do digitálního prostředí značně usnadnit.

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3