Podzim 2014 se v oblasti telekomunikací nejspíš zapíše jako černý pátek pro spotřebitele. Poslanci totiž odsouhlasili všechny navrhované změny zákona o elektronických komunikacích, které vychází vstříc výhradně operátorům. Podle odborníka Pavla Černocha z nezávislé společnosti Tarifomat změny značně oslabují ochranu spotřebitele a výrazně zhoršujípozici živnostníků a firem. Pokud úpravy finálně projdou přes senát i prezidenta, tak se výdaje i menších živnostníků mohounafouknout o statisíce. Navíc Česku hrozí sankce ze strany EU.
Komentář odborníka:
„Vznik Husákovy novely, která byla ve své původní podobě velkým krokem k ochraně spotřebitele a posílení jeho práv, jsme skutečně vítali. Oceňovali jsme snahu srovnat pozici "velkého" operátora a "malého" spotřebitele, alespoň v oblasti uzavírání, prodlužování či ukončování smluv. Líbila se nám možnost odstupu od smlouvy s pokutou v maximální výši pětiny ceny služby, nutnost včasně informovat zákazníka o možnosti vypovědět smlouvu i ustanovení ohledně uzavírání smlouvy na dálku. Aktuálně navrhované změny proto vnímáme s nelibostí, jako záměr některých poslanců ochranu spotřebitele opět výrazně omezit.
Hlavním negativním dopadem je značné zhoršení pozice živnostníků a firem vůči telekomunikačním společnostem. Tyto změny totiž výrazně sníží jejich schopnost pružně reagovat na změny na telekomunikačním trhu a tím snižovat svoje náklady či zvyšovat kvalitu služeb. Firmy by nově už neměly mít možnost předčasně vypovědět smlouvu na dobu určitou, nemusely by být upozorněny na automatické obnovení smlouvy a operátoři by neměli povinnost podrobně firmy informovat při uzavírání smluv na dálku. Také hrozí, že se operátoři zasadí o přepsání klíčových paragrafů do vágní řeči tak, aby nebyly vyjmenovány konkrétní změny, po kterých vzniká zákazníkovi nárok od smlouvy odstoupit. O tom, co je podstatná změna, by tak de facto rozhodoval operátor sám. Pokud bychom zašli do krajnosti, mohla by být řada zákazníků připoutána k danému operátorovi napořád.
Subjekty, které nespadají do kategorie spotřebitelů, by tak přijetím změn pocítily velký finanční zásah. Faktury s doplatkem zbývajícího plnění by se i u malého živnostníka mohly vyšplhat i na statisíce korun.
Pro spotřebitele i firemní zákazníky mají navrhované změny výhradně negativa, vychází plně vstříc požadavkům operátorů. Hrozí tak, že operátoři nadále nebudou nuceni své služby udržovat na konkurenceschopné úrovni, což se samozřejmě promítne do celého trhu s telekomunikacemi v Česku. Operátoři proto pochopitelně změny vítají, což dokládá i přístup některých z nich. Ti se navrhovanými změnami řídí již nyní, ačkoliv ještě nebyly plně odsouhlaseny.
Dalším zásadním problémem je fakt, že se navrhované změny neomezují pouze na to, co zavedla Husákova novela. Jdou výrazně dále a mění i starší ustanovení. Tím však zároveň dochází ke střetu s unijními směrnicemi, konkrétněji se Směrnicí o univerzální službě. Ta se věnuje možnosti ukončení smlouvy bez sankcí v případě změn či povinnosti informovat zákazníka o všech změnách ve smlouvě. Pokud by tedy navrhované změny prošly přes senát i prezidenta republiky, mohly by České republice hrozit sankce ze strany Evropské unie.“
Autor komentáře: Pavel Černoch, jednatel nezávislé společnosti Tarifomat, která srovnává nabídky všech mobilních operátorů fungujících na území ČR.