Svět databází si prošel úspěšným vývojem. Moderní databáze jsou oporou při podnikání, protože dodávají veškeré relevantní informace. Vyhledávání probíhá v reálném čase a prohledává desítky až stovky zdrojů během několika vteřin. Výsledkem je přehledný výstup, díky kterému zjistíte, kdo je vaše konkurence a kdo potenciální zákazníci. Databáze spolupracují se všemi elektronickými zařízeními, takže je můžete využívat kdekoliv prostřednictvím mobilu, počítače i tabletu.
Chytré databáze − co umí?
Základem dobré obchodní strategie je kvalitní průzkum trhu. Analýza konkurence je jedním ze základních marketingových nástrojů. Právě pomocí databází snadno vyhledáte, kdo je váš současný protihráč i potenciální zákazník na trhu. Během několika vteřin zjistíte nejen jeho aktuální stav, ale také ověřená telefonní čísla, emaily, adresy a podobně. Můžete tak analyzovat svůj podíl na trhu a nastavovat na to manažerské cíle „Kvalitní databáze též umí sledovat změny v rejstřících vázaných na firmu, což může být užitečné pro obchodní partnery. Vědí totiž, jaké oficiální změny se v dané firmě odehrávají,“ říká Jaroslav Holý ze společnosti Imper, která vyvinula databázi MERK obsahující kontakty až na 200 tisíc manažerů a zaměstnanců. Díky databázi tak odhalíte příležitosti na trhu, protože získáte kontakty na společnosti, se kterými jste doposud nenavázali obchodní styky. Moderní databáze obsahují veškeré formální údaje o společnosti, takže můžete vypracovat obchodní nabídku dané firmě na míru.
Jak to funguje?
Předplacením databáze získáte obvykle roční přístup k rozsáhlému balíku informací. Vše probíhá v online prostředí, protože databáze se aktualizuje denně. Tím je garantována pravdivost údajů. Denně tak probíhá až 20 tisíc aktualizací. Databáze sdružují údaje z desítek až stovek zdrojů: od veřejných institucí, přes soukromé databáze až po sociální sítě. Moderní databáze vyhledávají také aktuální články, které o firmě vyšly. Předplacením databáze tedy získáte ověřená telefonní čísla, emaily, kontaktní osoby a osoby z Linkedin, vše aktualizované v reálném čase. Výsledkem vašeho požadavku je pak přehledný výstup, který můžete exportovat do Excelu, CSV, API, nebo ho zobrazit ve všech elektronických zařízeních, tedy v mobilech, tabletech, počítačích či CRM.
Rozdělte si firmy podle klíčových aspektů
Data se dají shromažďovat v téměř každém oboru. Od toho se odvíjí i druhy databází, které bývají seřazené podle záměru jejich uživatelů. Vyhledávat tak můžeme v oborově zaměřených databázích (specializované na gastro nebo IT firmy a tak dále). „Vždy je klíčové najít, co firma vlastně potřebuje, tedy kdo přesně je její zákazník. Většina firem si myslí, že ho zná, ale realita je velice často jiná. I v tomto směru pomohou databáze firem,“ uvedl Jaroslav Holý. V obchodu se pak využívají databáze, které rozdělují firmy na trhu podle jejich velikosti (počet zaměstnanců, roční nebo měsíční obrat a jiné), data založení, stáří jednatelů nebo podle aktuální finanční kondice a konkurenceschopnosti.
Chytré databáze − pro koho?
Databáze firem využije každý, kdo se pohybuje v B2B obchodním modelu. Díky efektivnímu seznamu, který sdružuje veškeré informace o konkurenci a o potenciálních zákaznících, totiž okamžitě odhalíte obchodní příležitosti. „Jednotlivé seznamy si můžete přizpůsobit podle svých specifických potřeb. Potřebujete zacílit svou nabídku na firmy z Prahy s obratem 100 až 200 milionů, věnující se gastronomii? Databáze vám společnosti, zapadající do tohoto modelu, najde během několika vteřin,“ řekl Jaroslav Holý ze společnosti Imper, která nabízí databázi všech českých a v Česku působících firem s názvem Merk. Ze stejného důvodu využívají databáze také banky, které v nich najdou čísla účtů a bank jednotlivých společností a podnikatelů. Díky těmto údajům pak mohou lépe zpracovávat nabídky potenciálním klientům.
Ověřená data v reálném čase
Ještě před dobou počítačovou se jednotlivé údaje manuálně zařazovaly do složek, které byly součástí komplexní kartotéky. Takové řazení bylo příliš zdlouhavé a obsáhlé kartotéky zabíraly velkou část prostoru. S rozvojem počítačů nastal i rozvoj databází. Jednotlivá data se převáděla do digitální podoby, avšak lidský přínos byl stále velký. Ověřování dat z databází totiž probíhalo manuálně, pracovníci tak museli obvolávat a zjišťovat pravdivost údajů. Moderní databáze si už samy stahují data z různých oficiálních zdrojů a dávají je do souvislostí. „Vyhledávání probíhá v reálném čase téměř bez zpoždění, takže data jsou aktuální. Ověřování telefonních čísel také už neprobíhá manuálně. Strojové automaty vytočí číslo a ověří, je-li funkční. V databázi MERK máme například téměř 800 tisíc telefonních čísel na firmy a každé číslo se automatem ověřuje každé 3 měsíce,“ prozradil Jaroslav Holý. V databázích se ověřuje i relevantnost webových stránek pomocí speciálních aplikací. Ty poznají, jestli je web aktivní.
(tz)