Pouze čtvrtina firem se aktivně připravuje na změny, které s sebou přinese digitální revoluce. Zjistila to studie Centra DBT (Global Center for Digital Business Transformation) mezi téměř tisícovkou leaderů ze 13 zemí. Nástup digitální revoluce může přitom zatřást trhy napříč všemi průmyslovými odvětvími a pomoci na výsluní menším firmám na úkor velkých zavedených značek.
Přicházející digitální revoluce má potenciál zcela změnit dosavadní zažitá pravidla na trhu a změnit je rychleji, než tomu bylo kdykoli předtím. Ukazuje to studie ve Švýcarsku sídlícího Centra DBT, které založila společnost Cisco, a Mezinárodního institutu pro manažerský rozvoj (IMD). Podle této studie v následujících pěti letech ztratí své pozice na trhu až 40 procent firem, které svým oborům dosud dominují. Přitom 45 procent dotazovaných manažerů je přesvědčeno, že jejich firmám žádné nebezpečí z této změny nehrozí.
Výzkum Centra DBT analyzoval 12 průmyslových odvětví a v rámci studie Digital Vortex: How Digital Disruption is Redefining Industries provedl průzkum mezi 941 špičkovými manažery z Austrálie, Brazílie, Kanady, Číny, Francie, Německa, Indie, Itálie, Japonska, Mexika, Ruska, Velké Británie a Spojených států. Většina manažerů vnímá přicházející digitální revoluci jako pokrok a šanci pro další rozvoj svých firem. Potvrdilo to 75 procent dotazovaných. Podle 72 procent přinese digitální revoluce vyšší hodnotu pro zákazníky a podle 66 procent je procesem, který zvýrazní pozici výrazných individualit.
„Moderní technologie proměňují náš každodenní život doslova na každém kroku. V digitálním světě se bez nich neobejdeme nejen my, ale nemůže bez nich fungovat žádný stát, žádné město ani podnik,“ říká Michal Stachník, generální ředitel Cisco ČR a dodává: „Dnes hovoříme o digitální ekonomice, a jsou to právě moderní technologie, které otevírací začínajícím start-upům cestu na trh a dávají jim možnost postavit se mnohem větším a zavedeným firmám. Firmy si musí uvědomit, že digitální revoluce může zrodit jejich konkurenci mnohem rychleji, než tomu bylo kdykoli v minulosti. A měly by se na to připravit.“
Paradoxně totiž podle téměř poloviny dotazovaných manažerů nehrozí jejich firmě v důsledku digitální revoluce žádné nebezpečí a jen čtvrtina z nich se chystá aktivně připravovat na změny, které digitální revoluce přináší. Největší potenciál pro změny ze všech 12 zkoumaných průmyslových odvětví mají technologické produkty a služby. Obecně studie ukazuje, že nejradikálnější proměnu čekají obory, kde hrají důležitou roli data, jako jsou média, telekomunikace, finanční služby a maloobchod.
Digitální revoluci spustil nástup dynamických start-upů, kterým se dobře daří získávat investice, a za pomoci nových technologií dobývat další trhy, oslovovat nové zákazníky a tím i zvyšovat svoji hodnotu na trhu. Přestože dotazovaní manažeři velkých společností potvrdili, že podle jejich názoru přinese během následujících pěti let digitální revoluce nové nastavení pravidel a tržních podílů na trzích v každém z 12 zkoumaných odvětví, výsledky studie ukazují, že třetina v současnosti dominantních společností zaujímá postoj „počkáme a uvidíme“.
Plné znění studie lze nalézt na adrese: www.imd.org/dbtcenter-vortex