České podnikatelské prostředí nevypadá jako procházka růžovým sadem. Právě naopak. Odposlechy v kancelářích, nebo napíchnuté telefony – s podobnou formou neetického získávání informací už se setkalo téměř třicet procent firem. Devět z deseti firem se navíc obává, že konkurence proti nim vytáhne nekalé triky, jen aby získala výhodu. Vyplývá to z odpovědí více než stovky respondentů průzkumu, který mezi svými členy provedla Unie malých a středních podniků.
Že jsou k podnikání potřeba ostré lokty, je obecně známý fakt. Nicméně to, že by se běžně odposlouchávaly kanceláře firem, se doposud příliš nevědělo. Přitom plných sedmadvacet procent respondentů průzkumu Unie malých a středních podniků uvedlo, že se s odposlechem setkalo v praktickém životě. To znamená, že buď měli nasazenou štěnici v kanceláři, nebo jim někdo napíchl telefon.
„To, že má třetina podnikatelů osobní zkušenost s odposlechem, je logické vyústění faktu, že se u nás tato technika stala v podstatě běžnou záležitostí. Ročně se v České republice prodá odposlechová technika za stovky milionů korun a jak v oblasti businessu, tak v oblasti politiky je velmi pravděpodobné, že na nějakou formu odposlechu narazíte,“ komentoval výsledky průzkumu Jiří Schmidt, specialista na bezpečnost a ochranu proti odposlechu ve společnosti Probin.
Výsledky průzkumu pak podtrhly odpovědi velké většiny podnikatelů, kteří si myslí, že se v České republice business férově dělat nedá. Čtvrtina ze stovky respondentů se domnívá, že ostatní firmy si pomáhají ve velké míře nekalými praktikami. Dalších pětašedesát procent si myslí, že konkurence čas od času využije nástrojů, které jsou za hranou přijatelných obchodních praktik. Znamená to, že jen deset procent podnikatelů vnímá české podnikatelské prostředí jako bezproblémové.
„Výsledky průzkumu mě zarazily. Neočekával jsem totiž, že by byli čeští podnikatelé až tak pesimističtí. Vypadá to, že si lidé zvykají na systém, kdy se někdo na trhu nechová poctivě, a proto musím přistoupit na jeho hru, abych se nedostal do ztráty. To je smutná vizitka pro tuzemské prostředí,“ řekl David Šeich, předseda Unie malých a středních podniků.
Přestože tyto hrozby české firmy vnímají, podle výsledků průzkumu používá nějakou formu ochrany pouze osmnáct procent respondentů. Šifrovanou komunikaci používá deset procent z nich. Dalších osm procent si pak pravidelně nechává zkontrolovat kanceláře, jestli nejsou odposlouchávané. Česká legislativa je přitom ve vztahu k odposlouchávání velmi benevolentní. Technika potřebná k „napíchnutí“ něčího telefonu, nebo kanceláře je totiž běžně dostupná a v České republice mohou odposlouchávat nejen orgány státní správy, ale také bezpečnostní agentury, které k odposlechu nepotřebují žádná povolení.
Že by se však podnikatelé více chránili? Ne, většina o tom neuvažuje. Jen necelá čtvrtina respondentů uvedla, že se chystá pořídit nějakou formu ochrany informací a dat.
(tz)