Zavedení elektronické evidence tržeb se blíží. Revoluční systém, který začne nejdříve fungovat v pohostinských a rekreačních službách, vyvolává řadu otázek. Na co se podnikatelé ptají nejčastěji? Odpovídají odborníci ze společnosti Dotykačka.
Bude mi moje dosavadní pokladní řešení stačit?
Pokladní systémy, které je možné připojit k internetu, bude pravděpodobně možné upravit na požadavky EET. Podnikatelé a živnostníci by tak co nejdříve měli kontaktovat dodavatele svého pokladního řešení, který jim řekne, zda bude pokladnu na EET možné připravit či nikoli.
Co budu potřebovat ke splnění zákonné povinnosti?
Technické řešení vyžaduje zařízení, které dokáže elektronicky komunikovat přes internet (PC, tablet, mobilní telefon, pokladna, pokladní systém…) a připojení na internet v okamžiku přijetí platby. Je čistě na uvážení podnikatele, jaké pokladní zařízení a jaký pokladní software odpovídající zvláštnostem jeho podnikatelské činnosti zvolí, pokud zajistí splnění povinnosti odeslat údaje o evidované tržbě datovou zprávu a vydat účtenku. Není nutné pořizovat žádné speciální certifikované registrační pokladny. (zdroj etrzby.cz)
Jaká data budu muset posílat na finanční správu?
• daňové identifikační číslo (DIČ) poplatníka
• označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna
• označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována
• pořadové číslo účtenky
• datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve
• celková částka tržby
• bezpečnostní kód poplatníka (BKP)
• podpisový kód poplatníka (PKP)
• údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu
Jak to bude s jednorázovým odpočtem 5000Kč ze základu daně? Existuje nějaké pokladní řešení v této cenové relaci?
Ministerstvo financí počítá s jednorázovou daňovou slevou 5000 Kč pro všechny živnostníky (FO), kterých se v daném roce e-tržby týkaly. Existuje. Jedním z nich je například i Dotykačka.
Co když ztratím konektivitu k internetu?
Pokud se pokladnímu zařízení, v důsledku technické závady, dočasného výpadku nebo zhoršení úrovně přenosu, nepodaří navázat spojení v nastavené mezní době odezvy (ze zákona nejméně na 2 sekundy), nemusí pokladní zařízení už dál čekat na odezvu ze systému Finanční správy a podnikatel vystaví účtenku, která nebude obsahovat fiskální identifikační kód (FIK), ale musí obsahovat podpisový kód poplatníka (PKP).
Údaje o tržbě musí podnikatel elektronicky odeslat nejpozději do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby. Z praktického hlediska může být zajištěno odesílání dat o tržbách automaticky softwarem v pokladním zařízení (tj. údaje o tržbách odeslat automaticky, až se spojení obnoví). To znamená, že podnikatel nemusí v případě výpadku spojení přerušit svou činnost, pouze pokračuje v jiném režimu. (zdroj etrzby.cz)
Co vše bude od 1. 12. 2016 na účtence, kterou obdrží zákazník například v restauraci?
• fiskální identifikační kód (FIK)
• daňové identifikační číslo (DIČ) podnikatele
• označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna
• označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována
• pořadové číslo účtenky
• datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve
• celkovou částku tržby s a bez DPH
• bezpečnostní kód poplatníka (BKP)
• údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu
Dotykačka s.r.o. vznikla z dynamicky se rozvíjejícího start-upu v roce 2015. Její úspěšná obchodní aplikace vyvinutá na platformě Android představuje plnohodnotnou náhradu složitých a drahých počítačových pokladních systémů a zároveň poskytuje středním a malým podnikatelům komplexní řešení splňující zákonnou povinnost evidence tržeb. Dotykačka s.r.o zaměstnává v České republice na pět desítek zaměstnanců a obsluhuje přes 2 000 aktivních uživatelů. Celosvětově si aplikaci Dotykačka stáhlo na svá zařízení přes 35 000 uživatelů – nejvíce z České republiky, Indonésie, Polska, Německa a dalších zemí. Kromě obchodnících míst v Praze a Brně má obchodní zastoupení v Hradci Králové, Ostravě, Českých Budějovicích a Plzni. V listopadu 2015 otevřela pro zákazníky moderní showroom na pražském Andělu.