Z výsledků zkoušek digitálních dovedností mezinárodního projektu ECDL v ČR v roce 2016 vyplynulo, že pouze 24 % absolventů zkoušek má digitální znalosti a dovednosti na takové úrovni, kterou očekává trh práce. IT podporu ve firmách nadměrně zatíží téměř 40 % absolventů zkoušek a stejný počet z nich nedokáže dostatečně efektivně pracovat s běžnými dokumenty.
Každý čtvrtý zaměstnanec má digitální znalosti a dovednosti, které mu umožní bezproblémový vstup na trh práce, díky čemuž, kromě jiného, nezatíží svého zaměstnavatele dalšími náklady v oblasti základního IT vzdělávání. Z výsledků zkoušek ECDL (www.ecdl.cz) dále vyplynulo, že 36 % absolventů je digitálně gramotných a je tedy schopno používat počítač a internet pro plnění jednoduchých úkolů. Okolo 40 % účastníků zkoušek je digitálně negramotných nebo mají jen základní povědomí o digitálních technologiích, minimálně si uvědomují rizika spojená s používáním internetu nebo neumí dostatečně chránit svá nebo firemní data.
V roce 2017 plánuje vzdělávací projekt ECDL rozšířit spolupráci s generálním ředitelstvím a krajskými pobočkami Úřadu práce, s krajskými hospodářskými komorami a se zaměstnavatelskými svazy, jejíž cílem je podpora rozvoje digitální gramotnosti a kvalifikace u ohrožených a potřebných skupin obyvatelstva. Zástupci projektu ECDL se spolu s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy, resp. s jimi řízenými organizacemi, budou i nadále aktivně podílet na realizaci vládou schválené „Strategie digitální gramotnosti do roku 2020“.
Pro další vývoj v oblasti středoškolského vzdělávaní je podle ČSKI velice důležitá podpora Národní rady Unie školských asociací ČR – CZESHA, která doporučila zakomponování mezinárodních standardů konceptu ECDL do výuky „počítačově“ zaměřených předmětů na středních školách.
Nadace ECDL Foundation je mezinárodní nezisková organizace, jejímž hlavním cílem je zvyšování digitálních znalostí a dovedností veřejnosti zejména na trhu práce, ve školství a státní správě. Garantem kvality projektu, který vznikl před více než 20 lety v Evropě za podpory Evropské komise a od roku 1999 je také dostupný v České republice, je Česká společnost pro kybernetiku a informatiku (ČSKI). Tato organizace je zároveň členem CEPIS (Council of European Professional Informatics Societie).
Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.