INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Marek JankůMarek JankůOkruh fandů kvality se rozrůstá. Jedním z důkazů je stále četnější rodina těch firem a organizací, které se přihlásily do soutěže Ambasador kvality a byly oceněny. Tu vyhlašuje každým rokem Česká společnost pro jakost. Loni v ní výrazně zabodovala olomoucká firma Koyo Bearings Česká republika s.r.o., která se řadí mezi světové špičky ve výrobě ložisek. Jak zde ke kvalitě přistupují a v jakém pojetí na ni nahlížejí, o tom jsem hovořila s ředitelem Ing. Markem Janků:

Jak byste charakterizoval vaši společnost, čím se vyznačuje?

Společnost Koyo Bearings Česká republika je součástí japonské korporace JTEKT, kterou zčásti vlastní Toyota. Náš výrobní systém je tak postaven na principech Toyota Production Systemu, který si zakládá na zjednodušení a zeštíhlení procesů a odstranění zbytečných operací. Svou pozornost zaměřujeme na maximální efektivitu všech procesů, vysokou produktivitu a kvalitu. Věnujeme se intenzivně automatizované digitalizaci v souladu s principy Průmyslu 4.0. Současně ale chceme, aby zde zůstala lidsky srozumitelná podoba plánování, reportingu a řízení výrobního procesu. Vše s důrazem na bezpečnost našich více než 400 zaměstnanců.

Firma je držitelem mnoha ocenění a současně se věnujete řadě odpovědných a udržitelných projektů. Představil byste některé z nich?

Dlouhodobě prosazujeme strategii společenské odpovědnosti vyvážené ve všech svých třech pilířích. První je ekonomický, který stavíme na etickém kodexu, odmítání korupce, plníme zákonné požadavky, a řádně platíme daně a odvody. Jsme aktivní v nejrůznějších zájmových sdruženích na podporu technického vzdělávání v regionu a také věnujeme pozornost podpoře neziskových organizací a charitě.
Druhý pilíř je environmentální, který se zabývá dopadem výroby na životní prostředí. Neustále realizujeme projekty, které vedou k tzv. zelenější výrobě, snížení emisí CO2 či znovuvyužitelnosti a snížení množství odpadu. Tyto naše snahy byly symbolicky odměněny například třetím místem v soutěži za dlouhodobý přínos v oblasti životního prostředí, kterou loni vyhlásil Olomoucký kraj.
Posledním pilířem je sociální, ve kterém je naším cílem spokojený a zdravý zaměstnanec a snažíme se o tzv. work-life balance. Pořádáme nejrůznější sociální akce pro celé rodiny, podporujeme zdravý životní styl a jako velmi důležité téma vnímáme prosazování principů age managementu, tedy řízení s ohledem na věkovou různorodost zaměstnanců.
Že i v této oblasti jdeme správným směrem, nám v roce 2019 stvrdilo prestižní ocenění Národní cena České republiky za společenskou odpovědnost. Opakovaně se úspěšně umisťujeme v soutěži Sodexo Zaměstnavatel regionu a rád potvrzuji, že jsme čerstvě získali mezinárodně uznávanou akreditaci Investors in People.

Není neznámou informací, že si zakládáte na kvalitě. Jak ji řídíte? A jaké metody a nástroje kvality využíváte?

Systém kvality prostupuje celou strukturou firmy. Požadavky a zásady standardu IATF16949 jsou rozpracovány a používány v každodenním řízení závodu. Snažíme se klást důraz na systémové používání PDCA cyklu pro neustálé zlepšování a měření dosahovaných výsledků na předem jasně definované a nastavené cíle. Co se týká metod, tak důležitým nástrojem je v rámci řešení problémů důsledné využívání 5xProč, Pareta a Ishikawi. Co se nám podařilo v návaznosti na naše procesy obrábění, je využívání statistických metod. Ve výrobě máme velmi dobře implementováno SPC, pomocí na zakázku dělaných elektronických jednotek a SW vyhodnocujeme v reálném čase způsobilost procesu a vidíme, jak probíhalo řízení procesu na každém obráběcím stroji. Všechna data jsou online přenášena na disk a archivována, takže zpětně můžeme kdykoli provést ověření toho, co se na daném stroji v daném čase událo.

Koyo vyrobaMyslíte si, že je kvalita rozhodujícím faktorem pro konkurenceschopnost?

Podle mého názoru je to jeden z klíčových faktorů. Nicméně v naší oblasti výroby ložisek vidíme, že se stává samozřejmostí a čím dál více rozhoduje cena produktu.

Za rok 2020 jste získali ocenění Ambasador kvality ČR. Jaký byl impulz pro přihlášení se do soutěže?

Kvalita je u nás důležité téma a vždy jsme rádi, pokud můžeme získat od externích odborníků zpětnou vazbu o našem systému řízení a o tom, co případně můžeme zlepšit. Přihlášením do soutěže Ambasador kvality jsme chtěli získat názor a pohled zkušených kolegů z České společnosti pro jakost, kteří mají příležitost navštěvovat spoustu firem a porovnávat silné/slabé stránky nejen v rámci hodnoticího auditu této soutěže. Pro nás byl velmi cenný jejich pohled a hodnocení. To, že jsme získali ocenění, bylo pro naši firmu a tým lidí velké povzbuzení do budoucnosti a velkým závazkem, že vysoký standard řízení minimálně udržíme.

A bylo náročné projít všemi nástrahami tohoto klání?

Při hodnocení jsme se snažili otevřeně prezentovat naše procesy a systém řízení. Většinou z každého auditu vládne ve firmě určitá obava, ale musím ocenit velmi pozitivní přístup hodnotitelů. Takže nebylo to úplně jednoduché, ale není se čeho bát a doporučuji dalším zájemcům jít aktivně do této soutěže. Myslím, že stojí za to vědět, kde je firma v porovnání s ostatními podniky.

Zdálo se vám komplexní hodnocení složité?

Já se v oblasti kvality automobilového průmyslu pohybuji již 20 let, takže bych neřekl, že bylo složité. Je faktem, že v některých částech hodnocení jsme zabrousili do větších detailů než například při zákaznických auditech, ale vždy to bylo velmi konstruktivní a v pozitivní rovině s příklady toho, co by podle hodnotitelů šlo zlepšit.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3