Každý, kdo se jako pofesionál zabývá kvalitou, vám řekne, jak je jeho obor košatý, a že se o něm dá vyprávět nebo psát od rána do večera. Úplně opačně to však vnímá zákazník, uživatel, spotřebitel. Pro něj znamená kvalita jediné slovo pochvaly, uznání. Jednoznačný přívlastek potravině, která mu chutná, službě, již rád a opakovaně využívá, kvalitou označuje to, co mu vyhovuje, co si oblíbil, co má rád.
Roli hraje jak rozum, tak srdce. Kvalita, to je totiž také vztah. K člověku, obchodníkovi, ke zboží denní potřeby nebo třeba ke kousku lesa, zahrady, rodinnému lékaři. Kvalitu nezkoumá, přesvědčen tak či onak je hned. Oceňovat výjimečné osobnosti za prosazování kvality v nejrůznějších rovinách života profesního i soukromého se již dávno rozhodla Česká společnost pro jakost. Ocenění se jmenuje Manažer kvality České republiky a za každý rok je může získat jeden jediný člověk. Za svou výjimečnost, systematický přístup, výsledky, průkopnické metody práce, inspirativní kroky, jimiž naviguje ostatní. Loni byl titul udělen Ing. Petru Baudyšovi, vedoucímu oddělení kvality ve společnosti PENNY Market s.r.o.
Ke konci loňského roku jste získal ocenění, které v této zemi nosí výjimečné osobnosti, stal jste se Manažerem kvality. Rekapituloval jste při této příležitosti milníky na své profesní dráze?
Ano, při každé významné příležitosti jako je tato, má člověk na chvíli možnost se zastavit a ohlédnout se zpět. Já řeším kvalitu po celou svoji profesní dráhu, a to z různých úhlů pohledu: měl jsem vlastní firmu, pracoval jsem ve státní správě a teď působím již ve druhém obchodním řetězci.
Mám štěstí a jsem velmi rád, že moje práce je pro mě koníčkem. Rád také neustále zkouším a ochutnávám nové věci, což, předpokládám, k manažerovi kvality patří. Takže jsem vlastně dostal cenu za to, co mě baví. Což může říct asi málokdo.
Kdy jste o kvalitě jako nadřazené množině všem oborům začal přemýšlet jako o systémové záležitosti?
Vždy mě bavilo pracovat s lidmi, snažit se pomáhat, hledat různá řešení ve složitých situacích. Zároveň se snažím různé věci či zavedené pořádky zlepšovat a zkoušet ty nové a neotřelé. Nikdy jsem nad věcmi příliš filozoficky nehloubal, raději jednám instinktivně tak, jak mi velí srdce.
Jak dlouho pracujete pro PENNY? A vždy jste se zabýval právě kvalitou?
V PENNY působím šest let a po celou dobu mám na starosti kvalitu a také udržitelnost. Rád bych však zdůraznil, že kvalita v obchodním řetězci je velmi široký pojem. Není to zdaleka jen o složení výrobku. Pokud má zákazník každý den dostat čerstvé, chutné zdravotně nezávadné zboží, ve stejné, nebo lepší kvalitě než u konkurence, a k tomu za nižší cenu, předchází tomu celý komplex činností. A to se bavíme o jednom konkrétním výrobku. Zákazník samozřejmě očekává nejen to.
Chce, aby byly prodejny čisté, zboží bylo správně označené, případně aby mu byli schopní poradit prodavači či prodavačky. Nemalou část činností v oblasti kvality tvoří také komunikace se státní správou, řešení řady kontrol ze strany státních orgánů, nebo audity u dodavatelů.
Jakost potravin a jejich bezpečná konzumace je dnes velké téma stejně jako například zdravé stravování. Nezabýváme se těmito otázkami až nadmíru? Nejsme posedlí tím, co je zdravé, a co ne, co jíst, a co vynechat? Nebo je naopak k řešení ještě mnoho problémů?
Máte pravdu, že jídlo je pro nás čím dál tím víc důležité a u někoho to může téměř až hraničit s posedlostí. Z mého pohledu je ale dobře, že se zajímáme o to, co jíme, kde a za jakých podmínek se dané produkty vyrobily nebo vypěstovaly. Zdravé stravování je základem spokojeného života, a proto je dobré stále se snažit zlepšovat ať již složení, nebo naše stravovací návyky. Osobně jsem ale odpůrce extrémů – jíst nebo nejíst určité potraviny, pokud nás k tomu netlačí zdravotní stav, není z mého pohledu rozumné. Člověk by se měl stravovat pestře a vyváženě. Myslím si, že geografická poloha naší země je ideálním základem pro pestrou stravu založenou na kvalitě, ne kvantitě.
Na druhé straně změněný přístup řetězců například k lokálním výrobcům a dodavatelům je znát a spotřebitel je spokojenější než kdysi. Jaká je strategie PENNY v tomto směru? Co nového jste pro tento rok připravili?
Pro nás to není nic nového. Naše dlouhodobá obchodní strategie je celých 25 let, kdy působíme na českém trhu, založená na podpoře českých a lokálních výrobců. Snažíme se být dobrým sousedem nejen našim zákazníkům, ale také dodavatelům. Proto v celé řadě segmentů nabízíme zboží z velké části nebo zcela od českých dodavatelů. Například většina produktů našich privátních značek Boni nebo Dobré maso je českých. Ve všech 400 obchodech po celé republice máme zboží od lokálních pekařů. Ti dodávají často jen do dvou či tří PENNY prodejen v daném městě či nejbližším okolí. Kromě podpory lokálních dodavatelů tak zákazník dostává zboží od výrobců, které zná a má jejich výrobky rád.
Výrazně prosazujete udržitelné podnikání. Co vše si můžeme pod jeho taktovkou ve spojitosti s vaší značkou představit?
To by mohlo být téměř na samostatné vydání Prosperity! Když se budu snažit být hodně stručný, tak základem jsou již zmiňované výrobky od lokálních dodavatelů. Zabýváme se také jejich složením nebo obalovými materiály.
Dále je důležité i to, kde dané výrobky našim zákazníkům prodáváme. Proto na našich prodejnách instalujeme ekologické osvětlení, šetrné chladicí zařízení, solární panely nebo využíváme ze sta procent zelenou energii.
Již jsem zmiňoval, že naším cílem je být dobrým sousedem všude tam, kde působíme. A tak v rámci iniciativy Sázíme budoucnost vysazujeme stromy, uklízíme Česko, bojujeme proti plýtvání potravinami, podporujeme Potravinové banky nebo seniory.
Dost energie a času věnujete osvětě zákazníků. Jak reagují?
Problematika udržitelnosti zákazníky stále více zajímá. Bavili jsme se již o stravování či zdravém životním stylu – což je také otázka udržitelnosti. Zákazníky ale zajímá i místo, kam chodí nakupovat, nebo jak se obchodník chová ke svému okolí. Kvalita a udržitelnost jsou z mého pohledu spojené nádoby, které by měly reflektovat potřeby spotřebitelů a plnit jejich očekávání.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi