Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a výzkumné agentury NIQ se do českých obchodů již vrací opatrný optimizmus, zákazníci začínají více utrácet a rádi si připlatí zejména za kvalitu.
Prozíraví výrobci potravin by tedy měli zpozornět a své potenciální zákazníky upoutat právě důrazem na vyšší kvalitu svých výrobků oproti konkurenci. Vynikající chuť potraviny je pak právě tím nejdůležitějším synonymem pro její kvalitu, kterou spotřebitel dokáže také nejvíce ocenit. A od toho jsou tady právě značky Česká chuťovka a Dětská chuťovka, které dokážou informaci o skvělé chuti dané potraviny zákazníkům na první dobrou zprostředkovat.
U loga České nebo Dětské chuťovky totiž nemusí kupující studovat s lupou u regálu složení výrobku, které mu o chuti stejně mnoho neřekne, ale rovnou vidí, že daný produkt obstál v senzorickém hodnocení u náročné odborné porot, a možná ještě náročnější dětské poroty, což je unikátní fenomén dokonce ve světovém měřítku.
Soutěž o značky Česká chuťovka a Dětská chuťovka má od svého založení před 16 lety stále stejný a neměnný cíl – motivovat výrobce k co nejvyšší kvalitě, a tím i co nejlepší chuti potravin, a zákazníky k tomu, aby tyto poctivé výrobky na trhu vyhledávali. Historie soutěže přesvědčivě potvrzuje, že se jí toto předsevzetí, které jí do vínku dali potravinářští odborníci, kteří stále pečují o její nezávislost a odborný respekt, daří naplňovat. O tom také svědčí, že za předchozích 15 let se značkou Česká chuťovka může pyšnit již 1656 výrobků od 223 firem a značkou Dětská chuťovka celkem 258 potravin od 102 českých výrobců.
Od roku 2017 poskytuje soutěži aktivní záštitu Stálá komise Senátu pro rozvoj venkova, která tím deklaruje svůj zájem o podporu českých potravin. Na tiskové konferenci 19. srpna v Praze vyjádřil pokračující stabilní podporu projektu Česká chuťovka předseda této komise senátor Jiří Vosecký.
Záštitu soutěži letos poskytl tradičně také ministr zemědělství Marek Výborný a rovněž prezident Agrární komory ČR Jan Doležal a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Odbornou úroveň a prestiž soutěže pak podtrhuje dlouholetá odborná garance renomované Vysoké školy chemicko-technologické v Praze společně s VOŠ, Gymnáziem, SPŠ a SOŠ Podskalská, kde budou na podzim opět probíhat i veškerá hodnocení přihlášených výrobků. Odbornými patrony soutěže jsou rektor VŠCHT prof. Ing. Milan Pospíšil, CSc., a děkan Fakulty potravinářské a biochemické technologie VŠCHT doc. Ing. Aleš Rajchl, Ph.D.
Uzávěrka přihlášek do letošní soutěže je 12. září. Slavnostní předávání ocenění se uskuteční 24. října v Národním zemědělském muzeu v Praze. Přítomní novináři tam i letos na základě vlastní ochutnávky předají tři ocenění Cena novinářů – Česká chuťovka 2024. V pořadí již čtrnáctá výrazná osobnost českého potravinářství bude slavnostně poctěna titulem Rytíř české chuti. Spoluorganizátorem slavnostního předávání ocenění je Česká cesta – Via Bohemica, z.s.
Přihlášku i pravidla soutěže, jakož i seznam historicky všech úspěšných výrobců a oceněných potravin, lze nalézt na www.ceskachutovka.cz. Českou chuťovku je možné také sledovat na Facebooku, kde jsou uveřejňovány aktuální informace a novinky od držitelů ocenění.
Váženými a respektovanými partnery soutěže jsou mj. opět Národní zemědělské muzeum a Český porcelán Dubí, jenž i letos potěší držitele České a Dětské chuťovky vkusnými porcelánovými závěsnými plaketami s logem soutěže.
Hlavními mediálními partnery soutěže jsou vydavatelství AGRAL, vydavatelství RIX a Regionální televize CZ, partnerem Dětské chuťovky pak je tradičně Dětská tisková agentura.
Organizátoři věří, že se letos podaří českým potravinářům přetavit onen zvýšený zákaznický optimizmus i do jejich hospodářských výsledků a že svůj zasloužený kousek radosti si budou moci ti nejlepší z nich opět společně vychutnat na podzimním předávání ocenění.
(tz)