Sdružení Spotřebitel net je vážně znepokojeno se zacházením s logem označujícím „Českou kvalitu" v řetězci Penny. Z vyjádření Státní zemědělské a potravinářské inspekce vyplynulo, že v řetězci Penny se vyskytlo větší množství potravinových výrobků označených českou vlaječkou označující „Českou kvalitu", ačkoli pocházely z jiných zemí, jako například Slovenska, Polska, Německa či Velké Británie.
V tomto ohledu za velmi znepokojivé považujeme i uvádění sloganu „nakupovat hezky česky" v reklamě na tento obchodní řetězec. Dle reklamy to znamená, že „v Penny máme čerstvé maso a uzeniny přímo od českých řezníků". Reklama dokonce spotřebitelům podstrkuje záběry na pulty označené českou vlajkou. Přitom například salám s pepřem takto označený pocházel z Německa.
Zejména v ekonomicky složitější době může být český původ zboží pro řadu spotřebitelů majících snahu podporovat domácí hospodářství rozhodující. A právě z tohoto důvodu je třeba na danou reklamu poukázat jako na reklamu klamavou. V konečném důsledku mají spotřebitelé právo na uplatnění rozporu s kupní smlouvou, a to s ohledem na skutečnost, že i zemi původu je třeba vnímat jako vlastnost zboží. A protože řetězec nemá patrně českou alternativu salámu s pepřem, bude mít spotřebitel právo na vrácení zaplacené kupní ceny oproti vrácení zboží.
V rámci nastalé situace se naše sdružení hodlá obrátit na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání s podáním stížnosti a žádosti o prošetření této reklamy.
Právní oddělení, právník Mgr.Miroslav Huml, spotřebitel.net