Listopad si připomínáme jako měsíc kvality. Tato ceněná hodnota však nemůže být jen otázkou krátkodobé kampaně a slovních proklamací při slavnostních příležitostech, ale samou esencí podnikatelské činnosti a produktů dodávaných na trh. Kvalitu také jako zákazníci a spotřebitelé samozřejmě očekáváme, proto v nás vyvolá v nespokojenost, když se setkáme s opakem.
Jak téma vnímají lidé z businessu? Abychom to zjistili, položili jsme jim jednoduchou otázku:.
Co pro vás znamená kvalita v podnikání?
Ing. Tomáš Lukeš, tajemník Asociace českých nábytkářů
Kvalita je pro podnikatele vyjádřením úcty k zákazníkovi. Je to věcí osobní cti a morálního přístupu. Nabízet svému zákazníkovi to nejlepší. Samozřejmě je kvalita charakteristikou užitné hodnoty k ceně a cena musí být pro zákazníka vždy přijatelná. Jinak takový produkt v daném čase a na daném trhu nemá šanci uspět. Ale kvalita je i něco, co nabízím svému zákazníkovi v dlouhodobém výhledu. Kvalita je svým způsobem investice do dalšího podnikání. Vytváří předpoklad, že se mi takovýto přístup do budoucna vyplatí, protože spokojený zákazník se nejenom vrátí, ale i přivede zákazníky nové.
Jan Wiesner, předseda Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR
Naše konfederace už delší dobu usiluje o zvýšení úrovně podnikání. Tím mám na mysli nejen samotnou výrobní činnost a vztah k zákazníkům, ale i k vlastním zaměstnancům a obchodním partnerům. Důraz klademe také na posilování společenské odpovědnosti podniků a členských svazů. Takto orientované programy dlouhodobě rozvíjíme a po velmi těžkém krizovém období, kdy všem šlo v první řadě o přežití, se na ně nyní opět víc zaměřujeme. Věříme, že české podnikatelské prostředí se bude kultivovat i díky celoživotnímu vzdělávání. Nejde jen o získávání nových odborných znalostí. Neméně důležité je osvojit si Kodex slušného podnikání a chování, které by mělo být samozřejmou součástí businessu.
Soňa Pražáková, prodejna přírodní kosmetiky Nella, Jaroměř
Podnikání v kamenném obchodě na malém městě může být úspěšné jen tehdy, když se podaří navázat a udržet „sousedský“ vztah se zákazníkem. Převážně ženy si ke mně přijdou nejen nakoupit přírodní přípravky a kosmetiku, ale taky si popovídat. Preferuji české výrobce a nabízím například široký sortiment značky RYOR. Prodávám kvalitní tuzemské zboží, ale naši dodavatelé nemívají dost prostředků na inzerci, proto je na prodavači, aby jejich zboží náležitě propagoval. K tomu slouží i výloha, kterou tematicky pravidelně obměňuji a hlavně se snažím, aby u vystavených výrobků našel zájemce základní informaci o jejich účincích. Potěší mě, když se zákazníci vracejí a dají najevo, s čím jsou a případně nejsou spokojeni. Dělám tedy i jakýsi marketing a průzkum trhu, a to s kvalitou úzce souvisí.
Ing. Leo Kolečkář, ředitel, Český výrobek s.r.o.
Kvalitou v podnikání rozumím několik oblastí. Jako první je podnikatelská vize s pozitivním cílem a stálý pohyb vpřed. Na stejné úrovni spočívá plnění dohod, smluv i ústních, včasné placení faktur a na druhé straně péče o dodržování těchto bodů u partnerů a zaměstnanců. Dalším cílem by měly být dobré mezilidské vztahy tak, aby obchodní partneři, zákazníci i zaměstnanci byli vnímáni na prvním místě jako lidé a ne pouze jako prostředek k plnění cílů. Dále je důležitá i společenská odpovědnost, která by měla přinést něco navíc, například místu, kde podnikám, ekologii, obyvatelům, celé společnosti a podobně.
Jan Skála, jednatel společnosti, FLEX Elektronářadí
Kvalita v podnikání má tři hlediska: Za prvé je to kvalita poskytovaných produktů. Sem patří kvalita nabízených výrobků, jejich užitné a funkční vlastnosti. V druhé řadě jde o kvalitu péče o zákazníka, která je spojena hlavně s informovaností zákazníka o produktech, možností jejich odzkoušení, poradenství a následnou péči pro případ poruch a podobně. Za třetí bych jmenoval kvalitu podnikatelského prostředí. Zde mám na zřeteli jednoduchost účetnictví a ostatní administrativy a hlavně vymahatelnost práva, kterou dávám do souvislosti hlavně s platební morálkou obchodních partnerů. Všechna tato tři hlediska by měl každý jednotlivec i každá instituce zasahující do oblasti podnikání mít neustále na paměti.
připravil Pavel Kačer