Netušila jsem, jak zábavná konverzace mne čeká s mužem, který se ve společnosti TESCOMA s.r.o. věnuje kvalitě. Ani jsem si před tím, než jsem ho poznala, neuměla představit, jak někoho právě tento obor, který se prolíná snad všemi odvětvími lidské činnosti, může tak dokonale bavit. Jenže v tom to právě je – už chápu, proč je firma TESCOMA na výsluní zákaznické pozornosti. Hýří nejen nápady, inovacemi, ale vše je nekompromisně podřízeno kvalitě. Dr. Ing. Ladislav Vaculík, ředitel Řízení jakosti jmenované firmy, převzal v listopadu v Praze na Večeru s Českou kvalitou značku ITC certifikovaná kvalita:
Získali jste značku programu Česká kvalita, tedy ocenění, kterého není snadné dosáhnout. Kupujícího však jednoznačně navádí na správnou stopu – jde o vynikající český výrobek. Je jím konvice Teo Tone s vyluhovacím sítkem. Jak budete tuto výsostnou záležitost komunikovat? Nyní, v zimě, kdy se čaje popíjejí více než v létě, máte jedinečnou příležitost...
Naši zákazníci a odběratelé už sestru oceněné konvice TEO TONE – TEO s vyluhovacími sítky – používají téměř dva roky a zájem o ni neklesá, naopak. Skutečnost, že ke svým praktickým benefitům přidala i nejvyšší ocenění kvality, je, podle obrovského množství ohlasů, samozřejmě vnímáno nesmírně pozitivně. Žádná masivní kampaň nebyla nutná, logo na obalu konvice je tím nejvýmluvnějším komunikačním prvkem. „Čajové“ období s konvicemi TEO je v plném proudu!
Při nedávném rozhovoru právě o kvalitě jste naznačil, že zabývat se tímto fenoménem není od věci ani v době, kdy kvalitu svým způsobem chápeme všichni jako samozřejmost. Jak jste to myslel?
Kvalitu výrobků nebo služeb bere většina veřejnosti jako samozřejmou věc, o které se není třeba ani bavit. Lidé, kteří se ve firmách kvalitou zabývají, ale vědí, že kvalitní výrobek vyžaduje pravidelné investice na udržování systému řízení jakosti, na pravidelné audity svých dodavatelů, do zkušebních laboratoří, do soustavného vzdělávání zaměstnanců apod. Tyto investice se nutně promítají do výsledné ceny výrobků, takže kvalitní výrobek logicky nemůže být nejlevnější. A proto je dobře, že projekty, jako jsou Česká kvalita nebo Národní cena kvality ČR, oceňují a zveřejňují firmy, které se kvalitě výrobků a služeb dlouhodobě zodpovědně věnují.
Dá se tedy tvrdit, že zlepšování řízení až po kvalitu chápanou v souvislosti s designem či vztahem k zákazníkovi neberete jako administrativu plnou překážek, ale jako cestu, v níž jasně cítíte inspiraci a potenciál růstu firmy?
Kvalita výrobků musí začínat při jeho vývoji, to znamená například při debatách s vývojáři, designéry a konstruktéry o volbě použitých materiálů, vhodném způsobu a teplotách používání výrobku atd. Proces pokračuje sledováním a kontrolou vstupních surovin dodavatelů a kontrolou výroby vlastních výrobků. Kvalita se samozřejmě netýká jenom výrobků, ale také pravidelného vzdělávání pracovníků v maloobchodních prodejnách, pracovníků servisního oddělení i celé logistiky. Nemyslím si ale, že komplexní systém řízení jakosti by byl pro firmu nějaká administrativní zátěž. Možná před dvaceti lety, kdy většina dokumentace měla formální papírovou podobu, bylo naplnění požadavků normy ISO 9001 byrokratickým strašákem. Ale v dnešní době dostupného softwaru na elektronickou správu dokumentace je systém kvality příležitostí k růstu firmy bez zatěžujícího navýšení administrativy.
Koupím si váš nůž nebo struhadlo. Jak poznám jeho přidanou hodnotu zakletou v kvalitě?
Platí mnohokrát opakovaná pravda: je třeba číst informace na obalu a spotřebitelské návody výrobků. Pokud jsou na přebalech informace nepřesné, zavádějící, nebo dokonce v češtině zcela chybí, takový výrobek radím nekupovat. Dalším vodítkem je značka výrobku. U značkových výrobků je málo pravděpodobné, že firmy, které goodwill systematicky desítky let budují, budou riskovat ztrátu prestiže prodejem nekvalitních produktů či služeb. Navíc u značkových výrobků lze dnes rychle a snadno získat všechny potřebné informace na internetu. Sám se zejména u dražších výrobků zajímám, jakou garanci používaného systému kvality výrobce udává a jakým způsobem má zajištěn servis svých výrobků. Všechny tyto informace lze u značkových výrobků zjistit během několika minut a před nákupem se to rozhodně vyplatí. Logo Česká kvalita je výrazným usnadněním v orientaci.
Uvést na trh značku je ve světě značkami přesyceném, v tvrdé konkurenci a neochotě veřejnosti vnímat reklamu docela kumšt. Jakou úlohu hrála a hraje v případě TESCOMY kvalita?
Reklama na výrobek a kvalita výrobku jsou samozřejmě dvě rozdílné věci, ale myslím si, že obě musí žít v symbióze. Reklama je investice s rychlou návratností, výsledek rychle zjistíte ukazeteli prodejnosti. Naopak investice do kvality výrobku je záležitostí dlouhodobou, jejíž výsledky jsou patrné obvykle za několik let. Ale jedno bez druhého nemá smysl. Masivní reklamu na nekvalitní výrobek spotřebitelé rychle prokouknou, přestanou jej kupovat a do prodejny se už nikdy nevrátí. Na druhé straně kvalitní výrobek bez profesionálně zpracované podpory prodeje si cestu k zákazníkům hledá dlouho nebo také vůbec. Takže investice do reklamy a kvality musí být navzájem vyvážené!
Předvánoční období je velmi „proobchodní“. Potřeby do domácnosti se kupují jako dárky, ale také slouží jako nepostradatelné zázemí pro pečení a vaření v tomto kulinářsky náročném čase. Novinkami se jistě rádi pochlubíte...
Česká značka TESCOMA má ve svém portfoliu více než 3000 produktů, přičemž například letos jsme uvedli bezmála tři stovky novinek. Uznáte, že vybrat ty „nej“ je opravdu těžké, protože všem věnujeme stejnou péči. Pokud zabrousím do oblasti sladkého pečení, rádi se držíme tradic. Bez lineckého cukroví si české Vánoce nelze představit, proto doporučuji vyzkoušet Vykrajovátka na linecké cukroví DELÍCIA. Souprava obsahuje dvě kulatá vykrajovátka s rovným a vlnitým okrajem a šest mini vykrajovátek s vánočními motivy pro vykrojení středů. Pro snadné uskladnění jsou navlečeny na praktický kroužek. Nenápadné, ale nesmírně nápadité je Zdobicí sítko DELÍCIA, jehož design a nadstandardní užitné vlastnosti ocenila i mezinárodní porota Red Dot Design Award 2014.
Přední část sítka je určena k nabírání a bezpečnému přemístění cukru, kakaa nebo skořice nad moučník či cappuccino, poklepáním na okraj zdobicího sítka pokrm rovnoměrně pocukrujete nebo s pomocí šablon ozdobíte. A od pečení k vaření: vlajkovou lodí kuchyňského nádobí TESCOMA je novinka letošního podzimu, revoluční desetidílná sada ULTIMA. Množstvím inovativních prvků významně posunula hranice každodenního vaření.
Na jaký sortiment byste rád upozornil zákazníky? Co by mohli našeptat Ježíškovi, aby přinesl jejich drahým polovičkám pod stromeček?
Konvici TEO TONE, samozřejmě! Ale máte štěstí, že se ptáte právě mě, jemuž je velmi blízký svět vín. Poradím ženám, čím udělat radost každému muži: novými stylovými doplňky linie UNO VINO do každé domácí vinotéky. Počínaje různými typy otvíráků i pro subtilní osoby, pak je to třeba provzdušňovač (dekantér), teploměr, chladicí návlek až po zátku na láhve. Ženy nenechá chladné povrchová úprava produktů Soft Touch (příjemné na dotek) v barvě bordeaux s hlubokým 3D efektem. Lepší dárek Ježíšek nevymyslí. Připíjím na zdraví a na kvalitu v novém roce všem čtenářům časopisu Prosperita!
za odpovědi poděkovala Eva Brixi