Česká společnost pro jakost se v současné době nachází na prahu roku svého dalšího významného výročí. S tím souvisí i možnost ohlédnutí se a určité rekapitulace. A je nutno říci, že jsou to ohlédnutí i rekapitulace příjemné.
Ing. M. Jedlička
Všechno to začalo více než před 25 lety v prosinci roku 1989, kdy byla podána oficiální žádost o registraci a vznik České společnosti pro jakost, která od prvních okamžiků svého působení intenzivně usilovala o to, aby se stala významným partnerem pro všechny subjekty, které to s kvalitou produktů, procesů i systémů managementu nejen v České republice, ale i v zahraničí myslí opravdu vážně. Díky výborným výsledkům a referencím, nejen v Evropě, svých zakládajících členů v čele s paní Dr. Anežkou Žaludovou, se v tomto okamžiku také stala národním zástupcem Evropské společnosti pro kvalitu (EOQ)
Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Před 20 lety za výrazného přispění a odborné garance ČSJ byla v ČR udělena první Národní cena kvality ČR a udělování se od tohoto okamžiku stalo nejenom tradicí, ale i významnou referencí, a soubor ocenění se postupně rozšířil o Národní cenu ČR za společenskou odpovědnost organizací, Cenu Manažera kvality roku, Cenu Anežky Žaludové, Ceny za publicistický přínos v oblasti kvality s úmyslem motivovat novináře i širokou odbornou veřejnost k seznamování s výsledky dobré praxe a jejího neustálého zlepšování. Poslední v řadě bylo zařazení Ceny za podporu Age Managementu, což byla prakticky reakce na aktivitu Evropské unie, která rok 2012 vyhlásila jako Rok Age Managementu a mezigenerační tolerance. Je zajímavé, že Česká republika byla jedna z mála, která toto ocenění zařadila mezi ta prestižní.
Do třetice všeho dobrého, před pěti lety návazně na Evropskou chartu kvality byla Česká společnost pro jakost iniciátorem a propagátorem vyhlášení Charty kvality ČR. Její signatáři se zavazují podporovat přístup ke kvalitě v soukromém i veřejném sektoru formulovaný v přijaté Strategii Národní politiky kvality, rozvíjet výchovu ke kvalitě na všech úrovních vzdělávání a podporovat výchovu k etice a morálce v rodině i ve společnosti, rozvíjet současné chápání metod a nástrojů kvality a zpřístupňovat je každému, aktivně rozšiřovat zkušenosti a nejlepší praxi z oblasti kvality a inovací, podporovat a šířit dobré jméno České kvality ve světě a naplňovat cíle Národní politiky kvality ČR vyhlašované každoročně Radou kvality České republiky.
Posláním ČSJ, jako národního partnera Evropské společnosti pro kvalitu, je podpora všech aktivit, které souvisejí s propagací a zajišťováním nejen kvality produktů, služeb, systémů managementu, procesů, ale i společenské odpovědnosti jednotlivců i organizací a života v celé naší společnosti ve sféře podnikatelské i veřejné správy. Vlajkovou lodí akcí tohoto charakteru je Listopad – Měsíc kvality, na jehož pořádání se ČSJ významně podílí funkcí organizátora a odborného garanta. Jde v současné době již o soubor akcí, pořádaných pod záštitou Rady kvality ČR. Mezinárodní odborná konference, jejímž cílem je prezentace novinek v oboru, Večer s Českou kvalitou a udělování ocenění v Programu Česká kvalita, Czech made, Ekoznačky EU, Konference vítězů, kde prezentují výsledky a předávají zkušenosti ocenění a nejlepší z oboru a „třešnička na dortu“ udělování Národních cen ČR. To vše ve stále sílící snaze, aby se aktivity, které souvisejí se společenskou odpovědností jednotlivce i organizací, etikou a tolerancí, staly hodnotami, které vyvažují odborné parametry a řešení.
Významnou podporou poslání ČSJ je i vznik Centra excelence při ČSJ. Ukazuje se, že oceňování těch nejlepších je aktivitou velice důležitou a prospěšnou, ale nevytváří komplexní platformu pro realizaci modelů excelence a jejich další kontinuální zlepšování, vzájemné setkávání, předávání a výměnu zkušeností a seznamování se s novými vhodnými nástroji a modely ve své oblasti. Ještě důležitější aktivitou je předávání všech těchto informací a osobních pozitivních i negativních zkušeností novým zájemcům, kteří chtějí do procesu zlepšování vstoupit a dosáhnout předpokládaných výsledků pokud možno účinným a efektivním způsobem. Stále více organizací si uvědomuje, že proces zlepšování je proces kontinuální a jednorázové dosažení nějakých dobrých výsledků každé organizaci pomůže pouze krátkodobě, a má zájem se členy Centra excelence stát a průběžně spolupracovat při předávání svých doposud získaných dobrých i excelentních praktických zkušeností, nebo naopak tyto zkušenosti získávat.
Důležitým nástrojem pro naplnění našeho poslání národního zástupce EOQ je vzdělávání, personální, systémová a produktová certifikace, vydavatelská a publicistická činnost. Kromě velkého a rozmanitého spektra kurzů, certifikátů a publikací, ČSJ prakticky od svého vzniku před 25 lety vydává nejen pro své členy, ale i širokou odbornou veřejnost. V poslední době došlo, na základě průzkumu a požadavků, k inovaci, která se týkala nejen změny názvu časopisu na Perspektivy kvality a úpravy v designu, ale hlavně rozšíření tematických okruhů tak, aby byly zahrnuty všechny realizované aktivity a dostali prostor všichni partneři a spolupracující subjekty opět na základě průzkumu, vyhodnocování spokojenosti čtenářů a akceptování jejich požadavků.
Jako národnímu partnerovi Evropské společnosti pro kvalitu se České společnosti pro jakost daří naplňovat spolupráci s ostatními národními partnery. Za zmínku stojí spolupráce se Slovenskou společností pro kvalitu, Izraelskou společností pro kvalitu, Americkou společností pro kvalitu, samotnou EOQ, EFQM a VDA QMC. Všechno na bázi vzájemně výhodných partnerských vztahů spolupráce licenční politiky, pořádání kurzů, seminářů, konferencí, výměny přednášejících, vydavatelské a publikační činnosti, propagace vzájemných aktivit, činnosti Centra excelence, vydávání časopisu, výměny článků a dalších iniciativ
Všechny aktivity České společnosti pro jakost jsou realizovány s cílem, aby strategie „kontinuálního zlepšování“ byla naplňovaná co nejúčinněji a nejefektivněji a spokojenost našich členů, partnerů a zákazníků se neustále zvyšovala. Také díky naplňování této strategie Česká společnost pro jakost získala jako první organizace v České republice prestižní ocenění Committed to excellence – C2E. I tento fakt svědčí o skutečnosti, že Česká společnost pro jakost drží krok s novými světovými trendy.
Pokud vás některá část naší rekapitulace uplynulých 25 let existence zaujala, těšíme se na vaše názory, podněty i setkání s vámi.
Ing. Miroslav Jedlička, předseda ČSJ