INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

FotoRyšInterw2005 PB073360Prosincová Světová klimatická konference v Paříži za účasti hlav států, jejímž cílem bylo dosažení dohody o postupném snižování emisí skleníkových plynů, byla důležitým mezníkem ve snahách světové populace o udržitelný rozvoj ve světě.

Jedna z definic říká, že Udržitelný rozvoj (Sustainable development) je takový způsob rozvoje lidské společnosti, který uvádí v soulad hospodářský a společenský pokrok s plnohodnotným zachováním životního prostředí. Mezi hlavní cíle udržitelného rozvoje patří zachování životního prostředí budoucím generacím v co nejméně pozměněné podobě. Je postavený na sociálním, ekonomickém a environmentálním pilíři. Na co z toho lze usuzovat? Udržitelný rozvoj, tak jak já ho chápu, je záležitostí spíše světové populace a jednotlivých států koordinovanou OSN.

            Mne ale spíš zajímá, jak se zásady udržitelného rozvoje (UR) směrované globálně spíše k životnímu prostředí, dají aplikovat nebo aplikují v podmínkách jednotlivých firem či organizací veřejného sektoru. Proto vedeme v současnosti diskuzi na téma, zda by nebylo vhodnější používat pro tyto případy místo pojmu „udržitelný rozvoj“ pojem „udržitelnost“. Mám totiž obavu, že mnohdy je udržitelný rozvoj jen „prázdnou slupkou“, moderní slovo bez vnitřní náplně. V podmínkách jednotlivých organizací bych UR chápal jako aplikaci základních zásad společenské odpovědnosti (výše uvedené tři pilíře – ekonomický, environmentální, sociální).

            Takto koncipovala Rada kvality ČR Národní cenu ČR za společenskou odpovědnost, kterou udělovala dle vlastního modelu KORP již od roku 2009. Tento model obsahuje silné zásady udržitelnosti, protože každý pilíř je hodnocen nejen z pohledu výsledků (to, co se dá reportovat), ale i z pohledu předpokladů. Jsou hodnoceny stanovené cíle a jejich (i organizační a finanční) zabezpečení, na druhé straně jsou pak hodnoceny trendy (až tříleté) a teprve nakonec dosažené výsledky. Jednotlivé kroky bylo nutno doložit.

            Bohužel tato cena, zřejmě i vzhledem ke své náročnosti, si mnoho zájemců z podnikatelské veřejnosti nezískala, i když má všechny prvky udržitelnosti. Držitel ceny měl možnost získat od nás informaci o svých silných stránkách i příležitostech pro zlepšování, a měl tedy všechny předpoklady pro zabezpečení udržitelnosti svých aktivit. Pro odstranění této bariéry přichází Rada kvality ČR od roku 2016 s inovovaným modelem hodnocení v programu Národní ceny, který jsme nazvali Národní cena ČR za CSR a udržitelnost. Tentokrát jsme nevymýšleli vlastní model, ale využili jsme členství České společnosti pro jakost v Evropské nadaci pro management kvality (EFQM) a spolupráce EFQM s UN Global Compact. (Národní síť UN Global Compact byla v ČR ustavena v roce 2015 národním zástupcem Asociací společenské odpovědnosti za výrazné podpory Rady kvality a Ministerstva průmyslu a obchodu).

Výsledkem spolupráce EFQM a UN Global Compact je model EFQM Committed to Sustainability (C2S)

Model C2S vychází z 8 základních konceptů Modelu excelence EFQM (viz model Národní ceny ČR za kvalitu)

 Vytváření hodnoty pro zákazníka

 Vedení na základě vize, inspirace a integrity

 Řízení na základě procesů

 Dosahování úspěchů díky pracovníkům

 Podporování kreativity a inovací

 Budování partnerství

 Přijímání odpovědnosti za trvale udržitelnou budoucnost

 Dosahování vyvážených výsledků

 

Model C2S vychází také z deseti principů iniciativy UN Global Compact:

Lidská práva:

 Princip 1: Organizace by měly podporovat a respektovat ochranu mezinárodně uznávaných lidských práv;

 Princip 2: ujišťovat se, že se organizace nepodílejí na porušování lidských práv.

Práce:

 Princip 3: Organizace by měly podporovat svobodu sdružování a účinné uznání práva na kolektivní vyjednávání;

 Princip 4: eliminaci všech forem nucené práce;

 Princip 5: účinné zamezení využívání dětské práce;

 Princip 6: eliminaci diskriminace z pohledu zaměstnání a povolání.

Životní prostředí:

 Princip 7: Organizace by měly podporovat preventivní přístup k výzvám souvisejícím s životním prostředím;

 Princip 8: přejímat iniciativy na podporu větší odpovědnosti za životní prostředí;

 Princip 9: napomáhat vývoji a rozšiřování technologií přátelských k životnímu prostředí.

Boj proti korupci:

 Princip 10: Organizace by měly pracovat proti korupci ve všech jejích formách, včetně vydírání a úplatkářství.

Národní cena ČR za společenskou odpovědnost a udržitelnost

Model hodnocení (Committed to Sustainability – C2S), který aplikuje Národní cena ČR za CSR a udržitelnost, je model nezávislého externího hodnocení organizací podnikatelského i veřejného sektoru. Předpokládá se, že uchazeč se udržitelným rozvojem jako jednou ze strategických politik zabývá a je schopen reportovat určité výsledky.

            Hodnocení se zaměřuje na čtyři oblasti – People, Planet, Profit a Products. Hodnotící schéma je založeno na sebehodnocení organizace a hodnocení na místě dvěma nezávislými hodnotiteli. Uchazeč o hodnocení získá nezávislou informaci a zpětnou vazbu o stavu udržitelnosti a CSR své organizace. V případě, že uspěje, obdrží i certifikáty C2S od Rady kvality ČR a od EFQM (Certifikáty mají dvě úrovně rozlišené hvězdičkami).

Přínos pro organizaci:

Uchazeč získá:

 informace, čemu je třeba se věnovat, aby organizace mohla prohlásit, že splňuje požadavky udržitelného rozvoje (udržitelnosti) přijaté na úrovni EU

 nezávislou identifikaci silných stránek a příležitostí ke zlepšení v oblasti udržitelnosti

 informace pro rozvoj kultury excelence a udržitelnosti

 informace pro posilování strategie udrži­telnosti

 motivaci pro další rozvoj

Certifikáty C2S:

 důkaz, že se organizace průběžně zabývá udržitelností

 doklad o věrohodnosti organizace

 výhoda před konkurencí

 platí dva roky,

 možnost používat vedle loga NC CSR i logo mezinárodního ocenění EFQM

Metodika hodnocení

1. krok

Uchazeč, pokud se přihlásí do programu Národní ceny ČR za udržitelnost, musí před vlastním hodnocením vyplnit dva dokumenty: Podkladovou zprávu a dotazník Quick Check.

            V rámci Quick Check dotazníku odpovídá uchazeč na otázky z oblasti strategie (vize, mise, hodnoty, procesy), pracovníků, životního prostředí, produktů a ekonomiky. Quick Check zabere jednu až dvě hodiny.

            Pro Podkladovou zprávu má uchazeč k dispozici formulář. Zpráva má dvě části. V první jsou obecné informace o organizaci, ve druhé popisuje uchazeč klíčové procesy fungování organizace (včetně vlastníků procesů). Tyto informace vyplynou z Quick Check dotazníku (odhad pro vyplňování – cca dvě člověkodny).

2. krok

Uchazeč předá vyplněnou podkladovou zprávu a dotazník Quick Check Sdružení pro oceňování kvality (SOK), administrátoru soutěže.

3. krok

SOK jmenuje dva nezávislé hodnotitele, držitele mezinárodních certifikátů Manažer CSR a Hodnotitel EFQM.

4. krok

Vlastní hodnocení v organizaci trvá jeden den a má přesně stanovený program. Hodnocení probíhá formou rozhovorů s představiteli organizace. Jelikož Podkladová zpráva popisuje pouze přístupy organizace, musí být během rozhovorů k dispozici relevantní výsledky. Hodnotitelné posuzují i trendy výkonnosti (až tříletý vývoj u klíčových výsledků).

Výsledkem hodnocení je Zpětná zpráva, kterou obdrží uchazeč a ve které jsou stanoveny silné stránky a možnosti pro zlepšování. Výsledky hodnotitelé předají do SOK, zde uvedou i návrh na bodové hodnocení. SOK zprávu posoudí, a pokud nejsou námitky, předá ji ke konečnému schválení jury zřízené při Radě kvality ČR. Jury rozhodne s konečnou platností o úrovni udržitelnosti organizace a bodovém hodnocení.

Bodové hodnocení

Maximální počet bodů je 500.

C2S jedna hvězda – nad 100 bodů

C2S dvě hvězdy – nad 200 bodů

Rozhovory – podrobnosti

Oblast strategie a klíčové výsledky:

Cílem je porozumět strategii udržitelnosti, odůvodnění této formy/podoby. Zjistit, zda výsledky odpovídají nastaveným cílům a jsou v souladu se strategií. Je třeba vysvětlit mechanizmy řízení, na kterých organizace funguje, na řízení zlepšování a pokroku a jeho komunikaci, případně motivace a zapojení pracovníků do těchto procesů.

Oblast pracovníci:

Rozhovory prověří způsob řízení lidských zdrojů, jejich rozvoj a zapojení.

Oblast životního prostředí:

Reflexe vlivu vlastní činnosti na planetu a řízení tohoto vlivu. Přístup k ochraně ŽP, biodiverzitě atp.

Oblast ekonomická:

Ekonomické a sociální aspekty obchodní činnosti – etika, protikorupční opatření, efektivní řízení, výkon měření, benchmarky).

Oblast produktů:

Výroba, udržitelnost, design, recyklace atp.

Příklady otázek kladených hodnotiteli

Strategie

 Jakými mechanizmy organizace zjišťuje potřeby a očekávání hlavních zainteresovaných stran

 Jak organizace chápe externí prostředí svého provozu, včetně příslušné legislativy, předpisů a/nebo konkurence

 Jak se vyvíjí strategie udržitelnosti, a to na základě potřeb a očekávání různých zainteresovaných stran

 Jaké strategické cíle byly definovány.

Pracovníci

 Jak školí a rozvíjí své zaměstnance

 Jak řídí pracovní život, včetně otázek životního prostředí, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, rovnováhy mezi pracovním a osobním životem atd.

 Jak řídí rozmanitost personálního obsazení

Životní prostředí

 Klíčová témata týkající životního prostředí v rámci strategie udržitelnosti.

 Jak se řídí dopady na životní prostředí

 Jak organizace přispívá širší společnosti

 Jak řídí biologickou rozmanitost

 Výsledky ukazatelů používaných pro sledování pokroku v těchto oblastech

Ekonomika

 Klíčová témata týkající se „zisku“ v rámci strategie udržitelnosti

 Hlavní zjištěná rizika a způsob jejich řízení

 Jak zajišťuje organizace efektivní řízení

 Výsledky ukazatelů používaných pro sledování klíčových obchodních výsledků

 Časový vývoj výkonnosti

Produkt

 Jak je definován životní cyklus produktu a stanovené klíčové cíle v oblasti udržitelnosti

 Jak se integruje udržitelnost do návrhu produktu

 Jak jsou zajišťovány udržitelné praktiky během fáze užívání produktu

 Jak se zajišťuje efektivní využívání produktů a služeb během fáze užívání a na konci jejich životnosti

Na závěr bych rád zdůraznil, že udržitelný rozvoj je téma, kterým žije i česká podnikatelská veřejnost. Vznikla Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj, existuje ale i řada dalších iniciativ v oblasti veřejného sektoru. Rada kvality ČR vnímá tuto skutečnost. Proto usilovala o naplnění usnesení vlády č. 199/2014 o Národním akčním plánu společenské odpovědnosti o vytvoření Platformy zainteresovaných stran společenské odpovědnosti (byla ustavena v prosinci 2015 na prvním zasedání na MPO). Posláním platformy je mimo jiné diskuze a dialog, vzájemná spolupráce, výměna zkušeností i shromažďování a monitorování nástrojů a iniciativ v oblasti CSR a udržitelného rozvoje. Proto Rada poskytne všem členským organizacím Platformy veškeré podklady k nově koncipované Národní ceně ČR za CSR a udržitelnost. Našim cílem je vyvolat zájem o tuto metodu nezávislého hodnocení výsledků činností organizací v oblasti udržitelnosti, možná, trochu s nadsázkou, vyvolat i soutěživost mezi organizacemi o co nejlepší výsledky a jejich následné reportování ve formě příkladů dobré praxe.

 

Ing. Pavel Ryšánek, poradce

Česká společnost pro jakost, z.s.

Národní středisko podpory kvality (NIS-PK)

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3