Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) spouští edukativní kampaň na podporu kvalitních potravin, která tematicky i obsahově volně navazuje na dřívější podporu národní značky kvality KLASA. Jejím cílem je seznámit spotřebitele s benefity kvalitních potravin a zejména pak edukace spotřebitele. Kampaň je rozdělena do několika tematických okruhů, se kterými budou spotřebitelé v následujících dvou letech postupně seznámeni. Prvním z témat jsou mléčné výrobky, následovat budou např. maso, zelenina, pečivo či lahůdky. Začátek kampaně odstartoval 11. července spotřebitelská soutěž. Hlavním komunikačním pilířem celého projektu budou webové stránky www.akademiekvality.cz. Maskotem a průvodcem kampaně je panáček kvality Klasáček.
Soutěž běží od 11. 7. do 28. 8. 2016. Mechanika spočívá v zakoupení mléčných výrobků označenýchznačkami kvality (Klasa, Regionální potravina, Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou, Bio) nejméně za 100 Kč na jeden nákup. Soutěžící se musí následně registrovat na webových stránkách Akademie kvality a zaslat fotky zakoupených produktů a schovat si účtenku za jejich nákup.
„Čeští spotřebitelé se při nákupu potravin stále primárně orientují podle ceny, bez ohledu na kvalitu potravin, případně neumí kvalitu dostatečně definovat a rozpoznat. Výsledkem úspěšné komunikace by měla být změna v preferencích zákazníka, kdy bude při nákupu upřednostňovat potraviny s garantovanou kvalitou,“ uvedla mluvčí Fondu Vladimíra Nováková.
Každý týden navštíví výherce týdenní ceny promo tým společně s maskotem kvality. Za každý mléčný výrobek s některým ze soutěžních log a prokázání platné účtenky získá výherce cenu v hodnotě 1.000 Kč. Maximální výše výhry na jednu soutěžní účtenku je cena v hodnotě 5.000 Kč. V závěru soutěže proběhne slosování všech došlých odpovědí a 3 výherci obdrží ledničku plnou kvalitních mléčných výrobků. Nejrychlejších 15 000 soutěžících obdrží poštou magnetku s nákupním seznamem na ledničku s maskotem kampaně – panáčkem kvality. Kompletní pravidla jsou na www.akademiekvality.cz.
Realizaci kampaně mají na starosti agentury McCann-Erickson Prague (strategie, kreativa, PR, sociální sítě), 1 YEAR & MORE PRODUCTION (realizace) a Knowlimits (mediální část). Předpokládaný rozpočet pro letní kampaň je 16,8 milionu korun (včetně médií).
O značce „Klasa“
Národní značku kvality KLASA uděluje mimořádně kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům ministr zemědělství od roku 2003. Administraci značky provádí Státní zemědělský intervenční fond. Národní značku kvality získává výrobce na tři roky. Logo KLASA slouží spotřebitelům k lepší orientaci na trhu při rozeznání výjimečně kvalitních produktů v porovnání s běžně dostupnými potravinami. V současnosti mohou spotřebitelé nalézt značku KLASA na obalech celkem 1 063 produktů od 217 českých a moravských výrobců. Další informace a kompletní seznam všech oceněných produktů jsou dostupné na stránkách www.eklasa.cz.
O značce „Regionální potravina“
Již sedmým rokem uděluje Ministerstvo zemědělství značku Regionální potravina nejkvalitnějším zemědělským nebo potravinářským výrobkům, které zvítězí v krajských soutěžích. Projekt má za cíl podpořit domácí producenty lokálních potravin a motivovat zákazníky k jejich vyhledávání na pultech obchodů, na farmářských trzích či přímo u výrobců. Spotřebitelé mohou zatím vybírat z celkem 475 oceněných produktů. Značka Regionální potravina oceňuje ty nejlepší výrobky z každého kraje.
O značce „BIO Produkt ekologického zemědělství“
Grafický znak BIO (tzv. biozebra), s nápisem „Produkt ekologického zemědělství“ a s číslem kontrolní organizace CZ-BIO-001, CZ-BIO-002, CZ-BIO-003 nebo CZ-BIO-004 se v ČR používá jako celostátní ochranná známka pro biopotraviny. K jejímu udílení jsou Ministerstvem zemědělství pověřeny kontrolní organizace KEZ o.p.s., ABCERT AG, organizační složka, Biokont CZ, s.r.o a Bureau Veritas Czech Republic spol. s r.o. Logo je možné použít pouze v souladu s ustanovením zákona č. 242/2000 Sb., o ekologickém zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 16/2006 Sb., ze dne 6. ledna 2006, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o ekologickém zemědělství.
O značce „Ekologická produkce“
Grafický znak loga společenství označující ekologickou produkci je definován v nařízení Rady 834/2008 o ekologické produkci a označování ekologických produktů a o zrušení nařízení (EHS) č.2092/91. Grafickou podobu loga, podmínky pro jeho užívání, tvar číselného a kódu kontrolního subjektu stanovuje nařízení Komise (EU) č. 271/2010, kterým se mění nařízení (ES) č. 889/2008, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 834/2007, pokud jde o logo Evropské unie pro ekologickou produkci. Jeho užívání je od 1. července 2010 povinné. Vedle povinného užívání loga EU pro ekologickou produkci na balených biopotravinách platí od 1. července 2010 také povinnost označovat na obalu rovněž místo, kde byly vyprodukovány zemědělské suroviny, z nichž se produkt skládá.
O značce „Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR“
Značka vznikla v roce2011, aby usnadnila orientaci spotřebitelů v původu zboží, a garantuje maximální možný podíl zapojení domácích výrobců a dodavatelů. Užívání značky "Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR" na potravinářském výrobku povolí prezident PK ČR po předchozím schválení výkonnou radou PK ČR.
(tz)