Centrum excelence je noblesní název pro platformu organizací, jejichž cílem je systematické zlepšování. Iniciátory vytvoření se stali zástupci vítězů v Národní ceně kvality ČR. Jak dnes Centrum excelence funguje a jaké jsou jeho základní atributy, jsem se zeptala Kláry Fouskové, výkonné ředitelky Sdružení pro oceňování kvality a manažerky rozvoje Centra excelence:
Centrum excelence představuje platformu organizací, které ke své činnosti využívají moderní nástroje řízení. Jak vlastně vznikalo?
Nápad se zrodil mezi samotnými vítězi a oceněnými organizacemi v rámci Národních cen. Z tohoto důvodu více než před třemi lety zástupci České společnosti pro jakost, Sdružení pro oceňování kvality a Národního střediska podpory kvality založili Centrum excelence s mottem „Váš partner pro excelentní řízení“. Na základě programu Centra se tak pro české firmy a organizace otevřela cesta k výraznému zvýšení efektivity, a tím pádem i zisku. Co je cílem Centra excelence? Sdružovat organizace, které ke své činnosti využívají moderní nástroje řízení, a inspirovat ostatní k dalšímu zlepšování. Tedy setkávat se, sdílet zkušenosti a komunikovat, jednak pozitivní zkušenosti, ale i naše chyby či nedostatky. Základem je TQM přístup (Total Quality Management) a sebehodnocení. Všichni víme, že sebehodnocení (laicky řečeno, když se podívám na fungování organizace v kontextu určité metodiky) je především dobrým nástrojem, který daný subjekt nasměruje ke zlepšení a ukáže, jak se odlišit od konkurence. Vytváří také nadhled ve své organizaci na vlastní činnost. A v neposlední řadě dává prostor i k získání ocenění – národního i mezinárodního.
Kolik má dnes centrum členů? A přibývají?
Počet se každým měsícem mění. Za prvé přibývají. Všem členům a zájemcům děkujeme a jsme rádi, že je naše aktivity dokázaly zaujmout. Za druhé se mění druh členství. Člen Centra excelence může být řádný, nebo přidružený, dle toho, jaké jsou potřeby organizace. V současné době je jich okolo 60, cílem však není kvantita, ale kvalita, postavená především, jak jsem již naznačila, na sdílení zkušeností. Do Centra excelence se mohou přihlásit ty organizace i jednotlivci, kteří nechtějí stát na místě a jejichž hlavním cílem je neustálé zlepšování. U nás se mohou mnohému přiučit.
Sebehodnocení organizací a výměna zkušeností z aplikace modelů EFQM, CAF a CSR je základem pro konkurenceschopnost organizace. Uvedla byste příklad?
Naše poslání „sdružovat organizace využívající moderní nástroje kvality“ je stále stejné, ale zásadní. Svět TQM (Total Quality Management) nástrojů, tzn. Model excelence EFQM, CAF a CSR nás nejen všechny spojuje a je naší pracovní náplní, ale zejména nás baví. To je základ celého úspěchu. Snažíme se propojit zkušenosti, lidi, nástroje, a tím okolo sebe všechny inspirovat. Díky úzké spolupráci a výměně zkušeností to opravdu jde. Pronikavě si to uvědomujeme, když se účastníme semináře nebo konference. Nejvíce oblíbenou akcí je Benchlearning Visit, tedy návštěva na místě přímo ve výrobním závodě nebo v organizaci. Když vše vidíte na vlastní oči, uvědomíte si, že výše uvedené modely doopravdy fungují a pomáhají zvyšovat výkonnost dané organizace. Názorně se můžeme poučit, jakým způsobem zmíněné nástroje fungují v praxi a jaké zkušenosti mají jednotlivci se zaváděním atd.
Proslýchá se, že program činnosti je velmi zajímavý a že některá setkání získala značný věhlas...
Nejoblíbenější akcí je již zmíněná Benchlearning Visits. V červnu se například jedeme podívat k vítězi Národní ceny kvality ČR – programu excelence za rok 2016 do společnosti Miele technika s.r.o., kde nás čeká odborný program, včetně prohlídky závodu. Na to se velmi těšíme, protože vždy je lepší vše vidět na vlastní oči. Další velmi oblíbenou akcí jsou Winners Conference (konference vítězů), které nám moderuje Rey Koranteng. Na těchto setkáních, jak napovídá název, se prezentují organizace, které se v předchozím ročníku účastnily programů Národních cen a jejich zástupci nám sdělují své zkušenosti. Stanovili jsme si, že každý měsíc uspořádáme určitou odbornou akci. Letos vstupujeme, jak jsem již naznačila, do třetího roku fungování Centra excelence. Tak si to spočítejte... Nezbytnou podporou jsou newslettery Centra excelence. Ty jednou až dvakrát do měsíce zasíláme všem členům a zainteresovaným osobám. A věřte, psát je stále o čem.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi