Co si představit pod značkou Ambasador kvality, kterou začala loni udělovat Česká společnost pro jakost? Například prodejny MAKRO, které tento prestižní titul mohou používat. Co vše se za ním skrývá, o tom jsme hovořili s vedoucí manažerkou kvality společnosti MAKRO Cash & Carry CR s.r.o. Martou Novákovou.
Proč má, podle vašeho názoru, takový význam kvalita v obchodě?
Pojem kvalita je velmi široký. Podle našich zkušeností naši zákazníci pod pojmem „kvalita“ očekávají nabídku výrobků vyšší kvality, prodej potravin v čistém prostředí, dodržování všech hygienických standardů, perfektní zákaznický servis. V dnešní době již samotný prodej výrobků nestačí, zákazníci požadují více. Pokud je obchod schopný nabídnout kvalitnější sortiment a lepší služby, kupující to ocení. V poslední době navíc sledujeme, že je zajímá i udržitelnost a šetrný přístup ke zdrojům.
Získali jste mezinárodní certifikát IFS. Proč, jakým způsobem a co z něj pro vaši práci vyplývá?
IFS je mezinárodní standard kvality. Společnosti, které jsou držitelem tohoto standardu, jsou ty, které mají správně nastavený systém managementu kvality. Kontrolu požadavků standardu IFS provádí nezávislý auditor z certifikační společnosti, audit probíhá každý rok. V jeho rámci se kontrolují nejen procesy a postupy, které se přímo týkají potravin, např. příjem zboží, skladování při správných teplotách, provozní hygiena apod., ale také např. systém školení pro zaměstnance, plánování oprav, reklamace zákazníků apod.
Rozsah standardu IFS je opravdu široký, splnění všech požadavků rozhodně není samozřejmost. Každoročně absolvujeme celkem
14 auditů, takže jsme vlastně pod neustálou kontrolou.
Tím, že jsme certifikovaní podle IFS, vysíláme našim zákazníkům signál, že MAKRO je firma, která se systému managementu kvality intenzivně věnuje a kde máme kvalitu pod kontrolou. Na druhou stranu stále více našich zákazníků, kterými jsou především stravovací provozy a nezávislý maloobchod, potvrzení o systému kvality vyžaduje.
Sahá kontrola kvality i k dodavatelům?
Kontrola kvality stojí na několika pilířích. Výběr správných dodavatelů je jedním z nich. Samozřejmostí jsou definované požadavky na dodavatele, na jejich systémy kvality. Požadavky se definují na základě analýzy rizika, tj. podle rizikovosti. Např. po dodavatelích výrobků pod naší vlastní značkou požadujeme splnění podmínek mezinárodních standardů kvality, včetně příslušného certifikátu, např IFS.
Můžete garantovat parametry také u nabízených bioproduktů?
Všechny biovýrobky, které zařazujeme do sortimentu, pocházejí z produkce ekologického zemědělství, což můžeme doložit příslušných certifikátem. Všechny velkoobchodní jednotky společnosti MAKRO procházejí každoročně externí kontrolou zaměřenou právě na biovýrobky.
Jaký význam přikládáte ocenění Ambasador kvality České společnosti pro jakost?
Ocenění Ambasador kvality si nesmírně vážíme. Je to pro nás zpětná vazba všech aktivit, které v oblasti kvality, udržitelnosti a společenské odpovědnosti děláme, je to důkaz, že jsme na správné cestě.
Stojí před vámi ve zmiňované oblasti další, nové úkoly?
Jsme významným dárcem potravin potravinovým bankám, v celkovém množství darovaných čerstvých potravin jsme dokonce jedničkou na trhu. Chceme svůj program prevence plýtvání potravin dovést až k pomyslné nule – tzv. Zero Food Waste. Letos budeme svůj systém zdokonalovat. O své zkušenosti se také chceme dělit se zákazníky, především z oblasti gastronomie.
Mým osobním úkolem je neustálé zlepšování kvality, proto nových úkolů je stále hodně. Asi tím největším je rozjezd vlastní výroby masa a ryb v našem novém distribučním centru.
otázky připravil Pavel Kačer