Na obce, města i další subjekty veřejné správy jsou v dnešní době kladeny velké nároky. Na jedné straně je to legislativa. Na straně druhé jsou to požadavky klientů. Aby úřady dobře fungovaly, potřebují mít vedoucí pracovníci dost prostoru a zkušeností s principy efektivního managementu a kvality řízení.
Právě proto přichystala Česká společnost pro jakost, z. s., nový ucelený kvalifikační program Efektivní veřejná správa.
„Ze strany zástupců veřejné správy jsme zaznamenali o naše kurzy velký zájem, ale přesto jsme cítili, že ucelený kvalifikační program určený výhradně pro jejich potřeby zde chybí. Více než rok jsme na něm tedy intenzivně pracovali. Při jeho koncipování jsme vycházeli z mezinárodně uznávaného modelu CAF, který úspěšně ve světě využívá víc než milion organizací a velmi dobře se pro veřejný sektor hodí. Tento model umožňuje efektivně nastavit normy a procesy, což vede ke zkvalitňování celého systému řízení a vytváří následně pozitivní klientskou zkušenost,“ komentoval nový program výkonný ředitel ČSJ Ing. Petr Koten (na snímku).
Tento kvalifikační program dává veřejné správě do rukou nové nástroje, jak analyzovat jednotlivé činnosti i celý systém řízení a hledat tak prostor pro jejich zjednodušování a zlepšování výsledků. Součástí a posléze i navigací ke zlepšování jsou zjištění, jež odhadují interní nedostatky a dávají vodítka k nápravě. To má zásadní vliv na optimalizaci vynaloženého úsilí i konečné efekty. Výsledky aplikování poznatků z tohoto programu by neměly pocítit pouze organizace samotné, ale také jejich klienti, občané i firmy. Důvodem je, že aplikace vede ke službám, které jsou rychlejší, transparentnější a celkové lépe plní to, co od nich může klient odůvodněně očekávat.
Kurz je vystaven na dvou úrovních. V rámci té první se účastníci zaměří na systém managementu kvality ve veřejné správě, základy štíhlé administrativy, problematiku CAF týmu. To je vhodné především pro ty pracovníky, kteří se podílejí nebo budou podílet na zefektivnění či zeštíhlení organizace. Podmínkou pro absolvování druhé úrovně je úspěšně ukončený kurz předešlý. Úroveň II je vhodná pro pracovníky, kteří vedou či povedou týmy, jejichž posláním je zeštíhlet a zefektivnit úřad či jinou instituci veřejné správy. Tento kurz se bude hlouběji zabývat vlastním modelem CAF. Po absolvování obdrží účastník osvědčení Specialista na štíhlou a efektivní veřejnou správu první nebo druhé úrovně.
Model CAF pomáhá zavést organizacím principy dobrého řízení. Jde o nástroj řízení kvality, který byl vytvořen speciálně pro podmínky organizací veřejného sektoru. Je výsledkem spolupráce ministrů států EU odpovědných za veřejnou správu a od roku 2000, kdy byla představena jeho první verze, je Evropským institutem veřejné správy (EIPA) dále rozvíjen. Základem modelu CAF je sebehodnocení, které pomáhá organizaci jednak identifikovat její silné stránky, jednak získat přehled aktivit vedoucích k trvalému zlepšování její výkonnosti. Použití modelu CAF je ve srovnání s ostatními modely TQM poměrně snadné, takže je vhodné zvláště pro organizace, které s řízením kvality začínají.
(tz)