INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Hospodářská komora České republiky (HK ČR) na základě svých analýz varuje, že v horizontu 5 až 10 let bude chybět technicky vzdělaná pracovní síla v míře, která bude ohrožovat konkurenceschopnost české ekonomiky. Důvody jsou:

·nedostatek absolventů počátečního vzdělávání v technických, resp. průmyslových oborech;

·chybějící vazba praktické výuky na konkrétní firmy;

·odchod silné generace technicky vzdělané pracovní síly do důchodu a

·nedostatek kvalifikované pracovní síly pro realizaci nových zakázek.

Zdálo by se jednoduchým řešením, převzít nejbližší úspěšný model tzv. německý duální systém. Česká společnost ani systém vzdělávání u nás však neníaktuálně připraven zavést duální systém po vzoru Německa.

„To v čem se od Německa podstatně lišíme, je fakt, že tamější společnost vnímá model výuky ve firmách jako nejlepší způsob přípravy na budoucí zaměstnání. Zaměstnanci si v tomto modelu, na rozdíl od nás, budují lepší vztah ke své profesi a větší loajalitu k firmě, pro kterou pracují. A my nemáme čas čekat na změnu atmosféry ve společnosti ani na dlouhé diskuze o změně legislativy,“ říká Zdeněk Somr, viceprezident HK ČR.

Současná ekonomická stagnace a blížící se hrozby zmíněné v úvodu nám nedávají časový prostor pro několikaletá jednání o komplexní změně vzdělávacího systému. Je potřeba využít prvky, které jsou z tzv. duálního systému snadno přenositelné a rychle využitelné.

HK ČR navrhuje vytvořit „Kooperativní model spolupráce škol a firem“. Jeho základní prvky budou následující:

·Zaměstnavatelé budou mít podíl na schvalování soustavy oborů vzdělání.

·Zaměstnavatelé se budou podílet na rozhodování o tom, jaké obory vzdělání a v jakých počtech budou otevírány v daném školním roce.

·Zaměstnavatelé určují obsah praxe žáků v rámci rámcových vzdělávacích programů a školních vzdělávacích programů středních odborných škol.

·Zaměstnavatelé definují obsah vzdělávání z hlediska teorie odborných předmětů.

·Žáci a zaměstnavatelé se domluví ještě před nástupem na střední odbornou školu na spolupráci (smlouva o stipendiu, smlouva o budoucím zaměstnání).

·Zaměstnavatelé spolupracují se středními odbornými školami na vybavení dle odborného zaměření výuky a na odborném vzdělávání pedagogů.

·Zaměstnavatelé se budou účastnit všech praktických zkoušek v průběhu studia.

·Stát podpoří zaměstnavatele, kteří vstoupí do tohoto modelu (např. prosadí pro zaměstnavatele odečet nákladů na jednoho žáka konající praxi ve firmě od základu daně paušální částkou; navýší limity u daňově uznatelných výdajů stipendií u středoškoláků i vysokoškoláků; podpoří firemní investice do vybavení určeného pro vzdělávání a to až do 110% hodnoty investice pro účely vzdělávání daně v roce uvedení do užívání).

Výzva k zapojení:

Chcete-li se na realizaci podílet, kontaktujte nás na adrese: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Nerealizovatelné prvky duálu

Hospodářská komora ČR upozorňuje, že česká společnost ani systém vzdělávání v České republice není aktuálně připraven zavést duální systém po vzoru Německa. Prvky, které jsou pro duální systém v Německu podstatné a v současné době v ČR nerealizovatelné jsou například:

·         Celospolečensky přijat fakt, že prioritní je potřeba hospodářství, resp. zaměstnavatelů a systém duálního vzdělávání (počáteční i další) zajišťuje potřebu a množství kvalifikované pracovní síly.

·         O ustavení nového oboru vzdělání u průmyslových oborů rozhoduje ministerstvo hospodářství a obsahově posuzuje hospodářská komora jako zástupce zaměstnavatelů. Německé ministerstvo školství pak následně zakomponuje obor do vzdělávací soustavy.

·         Povinné členství zaměstnavatelů v obchodní a průmyslové komoře, která pak zastupuje jejich zájmy i v oblasti vzdělávání, organizuje zkoušky profesního vzdělávání, schvaluje vhodnost a vybavenost pracoviště pro odbornou přípravu a také ověřuje znalosti pedagogů podílejících se na odborné přípravě.

·         Role středních škol v duálním systému je v zajištění všeobecného vzdělávání pro žáky přijaté zaměstnavateli do učebních oborů.

·         Žák na úrovni posledního ročníku základní školy si v průmyslových oborech musí najít zaměstnavatele, pro kterého se vyučí zvolenému povolání a následně u něj bude pracovat. Pak je mu automaticky přiřazena příslušná střední škola. 80% výuky probíhá u firmy.

·         Žák dostává od zaměstnavatele stipendium ve výši zhruba 500 – 1000 Euro za měsíc. Výše stipendia je určena předem a je po celou délku studia. Na druhou stranu žák, resp. jeho zákonný zástupce podepisuje smlouvu o tom, že žák bude pro zaměstnavatele po určitou dobu pracovat.

·         Vysoká míra odpovědnosti na obou stranách. Majitelé firem mají zájem o maximální využití kvalifikačních možností svých zaměstnanců a starost o jejich kvalifikační růst (plánování lidských zdrojů), považují to za zásadní předpoklad dlouhodobého úspěchu firmy. Na druhé straně žák je veden k odpovědnosti v tom smyslu, že vzdělávání je nutnou podmínkou pro jeho profesní uplatnění a růst.

·         Zaměstnavatelé (malí, střední i velcí) nesou většinu nákladů na odbornou přípravu žáků v duálním vzdělávání. Pro názornost, náklady firmy o 250 zaměstnancích, při cca 15 žácích v ročníku a 10 zaměstnancích podílejících se na jejich přípravě, se pohybují kolem 1,5 mil Euro ročně. Takové výdaje jsou uznávány jako náklad firmy v plné výši.

.

 

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3