Hospodářská komora České republiky (HK ČR) na základě svých analýz varuje, že v horizontu 5 až 10 let bude chybět technicky vzdělaná pracovní síla v míře, která bude ohrožovat konkurenceschopnost české ekonomiky. Důvody jsou:
·nedostatek absolventů počátečního vzdělávání v technických, resp. průmyslových oborech;
·chybějící vazba praktické výuky na konkrétní firmy;
·odchod silné generace technicky vzdělané pracovní síly do důchodu a
·nedostatek kvalifikované pracovní síly pro realizaci nových zakázek.
Zdálo by se jednoduchým řešením, převzít nejbližší úspěšný model tzv. německý duální systém. Česká společnost ani systém vzdělávání u nás však neníaktuálně připraven zavést duální systém po vzoru Německa.
„To v čem se od Německa podstatně lišíme, je fakt, že tamější společnost vnímá model výuky ve firmách jako nejlepší způsob přípravy na budoucí zaměstnání. Zaměstnanci si v tomto modelu, na rozdíl od nás, budují lepší vztah ke své profesi a větší loajalitu k firmě, pro kterou pracují. A my nemáme čas čekat na změnu atmosféry ve společnosti ani na dlouhé diskuze o změně legislativy,“ říká Zdeněk Somr, viceprezident HK ČR.
Současná ekonomická stagnace a blížící se hrozby zmíněné v úvodu nám nedávají časový prostor pro několikaletá jednání o komplexní změně vzdělávacího systému. Je potřeba využít prvky, které jsou z tzv. duálního systému snadno přenositelné a rychle využitelné.
HK ČR navrhuje vytvořit „Kooperativní model spolupráce škol a firem“. Jeho základní prvky budou následující:
·Zaměstnavatelé budou mít podíl na schvalování soustavy oborů vzdělání.
·Zaměstnavatelé se budou podílet na rozhodování o tom, jaké obory vzdělání a v jakých počtech budou otevírány v daném školním roce.
·Zaměstnavatelé určují obsah praxe žáků v rámci rámcových vzdělávacích programů a školních vzdělávacích programů středních odborných škol.
·Zaměstnavatelé definují obsah vzdělávání z hlediska teorie odborných předmětů.
·Žáci a zaměstnavatelé se domluví ještě před nástupem na střední odbornou školu na spolupráci (smlouva o stipendiu, smlouva o budoucím zaměstnání).
·Zaměstnavatelé spolupracují se středními odbornými školami na vybavení dle odborného zaměření výuky a na odborném vzdělávání pedagogů.
·Zaměstnavatelé se budou účastnit všech praktických zkoušek v průběhu studia.
·Stát podpoří zaměstnavatele, kteří vstoupí do tohoto modelu (např. prosadí pro zaměstnavatele odečet nákladů na jednoho žáka konající praxi ve firmě od základu daně paušální částkou; navýší limity u daňově uznatelných výdajů stipendií u středoškoláků i vysokoškoláků; podpoří firemní investice do vybavení určeného pro vzdělávání a to až do 110% hodnoty investice pro účely vzdělávání daně v roce uvedení do užívání).
Výzva k zapojení:
Chcete-li se na realizaci podílet, kontaktujte nás na adrese: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Nerealizovatelné prvky duálu
Hospodářská komora ČR upozorňuje, že česká společnost ani systém vzdělávání v České republice není aktuálně připraven zavést duální systém po vzoru Německa. Prvky, které jsou pro duální systém v Německu podstatné a v současné době v ČR nerealizovatelné jsou například:
· Celospolečensky přijat fakt, že prioritní je potřeba hospodářství, resp. zaměstnavatelů a systém duálního vzdělávání (počáteční i další) zajišťuje potřebu a množství kvalifikované pracovní síly.
· O ustavení nového oboru vzdělání u průmyslových oborů rozhoduje ministerstvo hospodářství a obsahově posuzuje hospodářská komora jako zástupce zaměstnavatelů. Německé ministerstvo školství pak následně zakomponuje obor do vzdělávací soustavy.
· Povinné členství zaměstnavatelů v obchodní a průmyslové komoře, která pak zastupuje jejich zájmy i v oblasti vzdělávání, organizuje zkoušky profesního vzdělávání, schvaluje vhodnost a vybavenost pracoviště pro odbornou přípravu a také ověřuje znalosti pedagogů podílejících se na odborné přípravě.
· Role středních škol v duálním systému je v zajištění všeobecného vzdělávání pro žáky přijaté zaměstnavateli do učebních oborů.
· Žák na úrovni posledního ročníku základní školy si v průmyslových oborech musí najít zaměstnavatele, pro kterého se vyučí zvolenému povolání a následně u něj bude pracovat. Pak je mu automaticky přiřazena příslušná střední škola. 80% výuky probíhá u firmy.
· Žák dostává od zaměstnavatele stipendium ve výši zhruba 500 – 1000 Euro za měsíc. Výše stipendia je určena předem a je po celou délku studia. Na druhou stranu žák, resp. jeho zákonný zástupce podepisuje smlouvu o tom, že žák bude pro zaměstnavatele po určitou dobu pracovat.
· Vysoká míra odpovědnosti na obou stranách. Majitelé firem mají zájem o maximální využití kvalifikačních možností svých zaměstnanců a starost o jejich kvalifikační růst (plánování lidských zdrojů), považují to za zásadní předpoklad dlouhodobého úspěchu firmy. Na druhé straně žák je veden k odpovědnosti v tom smyslu, že vzdělávání je nutnou podmínkou pro jeho profesní uplatnění a růst.
· Zaměstnavatelé (malí, střední i velcí) nesou většinu nákladů na odbornou přípravu žáků v duálním vzdělávání. Pro názornost, náklady firmy o 250 zaměstnancích, při cca 15 žácích v ročníku a 10 zaměstnancích podílejících se na jejich přípravě, se pohybují kolem 1,5 mil Euro ročně. Takové výdaje jsou uznávány jako náklad firmy v plné výši.
.