INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Hospodářská komora České republiky (HK ČR) na základě svých analýz varuje, že v horizontu 5 až 10 let bude chybět technicky vzdělaná pracovní síla v míře, která bude ohrožovat konkurenceschopnost české ekonomiky. Důvody jsou:

·nedostatek absolventů počátečního vzdělávání v technických, resp. průmyslových oborech;

·chybějící vazba praktické výuky na konkrétní firmy;

·odchod silné generace technicky vzdělané pracovní síly do důchodu a

·nedostatek kvalifikované pracovní síly pro realizaci nových zakázek.

Zdálo by se jednoduchým řešením, převzít nejbližší úspěšný model tzv. německý duální systém. Česká společnost ani systém vzdělávání u nás však neníaktuálně připraven zavést duální systém po vzoru Německa.

„To v čem se od Německa podstatně lišíme, je fakt, že tamější společnost vnímá model výuky ve firmách jako nejlepší způsob přípravy na budoucí zaměstnání. Zaměstnanci si v tomto modelu, na rozdíl od nás, budují lepší vztah ke své profesi a větší loajalitu k firmě, pro kterou pracují. A my nemáme čas čekat na změnu atmosféry ve společnosti ani na dlouhé diskuze o změně legislativy,“ říká Zdeněk Somr, viceprezident HK ČR.

Současná ekonomická stagnace a blížící se hrozby zmíněné v úvodu nám nedávají časový prostor pro několikaletá jednání o komplexní změně vzdělávacího systému. Je potřeba využít prvky, které jsou z tzv. duálního systému snadno přenositelné a rychle využitelné.

HK ČR navrhuje vytvořit „Kooperativní model spolupráce škol a firem“. Jeho základní prvky budou následující:

·Zaměstnavatelé budou mít podíl na schvalování soustavy oborů vzdělání.

·Zaměstnavatelé se budou podílet na rozhodování o tom, jaké obory vzdělání a v jakých počtech budou otevírány v daném školním roce.

·Zaměstnavatelé určují obsah praxe žáků v rámci rámcových vzdělávacích programů a školních vzdělávacích programů středních odborných škol.

·Zaměstnavatelé definují obsah vzdělávání z hlediska teorie odborných předmětů.

·Žáci a zaměstnavatelé se domluví ještě před nástupem na střední odbornou školu na spolupráci (smlouva o stipendiu, smlouva o budoucím zaměstnání).

·Zaměstnavatelé spolupracují se středními odbornými školami na vybavení dle odborného zaměření výuky a na odborném vzdělávání pedagogů.

·Zaměstnavatelé se budou účastnit všech praktických zkoušek v průběhu studia.

·Stát podpoří zaměstnavatele, kteří vstoupí do tohoto modelu (např. prosadí pro zaměstnavatele odečet nákladů na jednoho žáka konající praxi ve firmě od základu daně paušální částkou; navýší limity u daňově uznatelných výdajů stipendií u středoškoláků i vysokoškoláků; podpoří firemní investice do vybavení určeného pro vzdělávání a to až do 110% hodnoty investice pro účely vzdělávání daně v roce uvedení do užívání).

Výzva k zapojení:

Chcete-li se na realizaci podílet, kontaktujte nás na adrese: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Nerealizovatelné prvky duálu

Hospodářská komora ČR upozorňuje, že česká společnost ani systém vzdělávání v České republice není aktuálně připraven zavést duální systém po vzoru Německa. Prvky, které jsou pro duální systém v Německu podstatné a v současné době v ČR nerealizovatelné jsou například:

·         Celospolečensky přijat fakt, že prioritní je potřeba hospodářství, resp. zaměstnavatelů a systém duálního vzdělávání (počáteční i další) zajišťuje potřebu a množství kvalifikované pracovní síly.

·         O ustavení nového oboru vzdělání u průmyslových oborů rozhoduje ministerstvo hospodářství a obsahově posuzuje hospodářská komora jako zástupce zaměstnavatelů. Německé ministerstvo školství pak následně zakomponuje obor do vzdělávací soustavy.

·         Povinné členství zaměstnavatelů v obchodní a průmyslové komoře, která pak zastupuje jejich zájmy i v oblasti vzdělávání, organizuje zkoušky profesního vzdělávání, schvaluje vhodnost a vybavenost pracoviště pro odbornou přípravu a také ověřuje znalosti pedagogů podílejících se na odborné přípravě.

·         Role středních škol v duálním systému je v zajištění všeobecného vzdělávání pro žáky přijaté zaměstnavateli do učebních oborů.

·         Žák na úrovni posledního ročníku základní školy si v průmyslových oborech musí najít zaměstnavatele, pro kterého se vyučí zvolenému povolání a následně u něj bude pracovat. Pak je mu automaticky přiřazena příslušná střední škola. 80% výuky probíhá u firmy.

·         Žák dostává od zaměstnavatele stipendium ve výši zhruba 500 – 1000 Euro za měsíc. Výše stipendia je určena předem a je po celou délku studia. Na druhou stranu žák, resp. jeho zákonný zástupce podepisuje smlouvu o tom, že žák bude pro zaměstnavatele po určitou dobu pracovat.

·         Vysoká míra odpovědnosti na obou stranách. Majitelé firem mají zájem o maximální využití kvalifikačních možností svých zaměstnanců a starost o jejich kvalifikační růst (plánování lidských zdrojů), považují to za zásadní předpoklad dlouhodobého úspěchu firmy. Na druhé straně žák je veden k odpovědnosti v tom smyslu, že vzdělávání je nutnou podmínkou pro jeho profesní uplatnění a růst.

·         Zaměstnavatelé (malí, střední i velcí) nesou většinu nákladů na odbornou přípravu žáků v duálním vzdělávání. Pro názornost, náklady firmy o 250 zaměstnancích, při cca 15 žácích v ročníku a 10 zaměstnancích podílejících se na jejich přípravě, se pohybují kolem 1,5 mil Euro ročně. Takové výdaje jsou uznávány jako náklad firmy v plné výši.

.

 

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3