Kdo z nás si nechce především pochutnat, když sedá k jídlu? Co jiného než chuť přece korunuje každou potravinu – i tu českou! Ale jak v té šílené a neustále proměnlivé nabídce na trhu rozpoznat, co skutečně chutná, ještě dřív než výrobek koupíme? Jedno řešení tu je, i když ve dvou provedeních – značky Česká chuťovka a Dětská chuťovka. Nebo snad znáte nějakou jinou, jež by vám garantovala skvělou chuť, kterou za vás už otestovali gurmeti a znalci?
Po pěti úspěšných ročnících se budou letos výrobci kvalitních, a hlavně chutných českých potravin znovu ucházet o značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka 2014. Odborným garantem soutěže je tradičně Výzkumný ústav potravinářský Pra-
ha, v. v. i., v jehož sídle projdou počátkem října přihlášené dobroty anonymním senzorickým hodnocením. Složení hodnotitelské komise, i zcela průhledný způsob výběru oceněných, vylučuje jakoukoliv manipulaci s výsledky či jejich ovlivňování jinými zájmy.
Jak vyplývá už ze samotného loga, o značku Česká chuťovka se mohou ucházet pouze výrobky českých výrobců vyrobené v České republice.
Jak se přihlásit
Spojením vynikající chuti a domácího původu potravin je tak značka Česká chuťovka zcela nezaměnitelná s jinými oceněními, která jsou v ČR udělována. Přihlášku i pravidla soutěže, jakož i seznam historicky všech úspěšných výrobců a oceněných potravin, lze nalézt na www.ceskachutovka.cz. Českou chuťovku je možné také sledovat na facebooku, kde jsou uveřejňovány aktuální informace a novinky od držitelů ocenění.
Oproti loňskému jubilejnímu 5. ročníku soutěže, kdy do České i do Dětské chuťovky přihlásilo rekordních 63 výrobců svých 207 výrobků, se tentokrát očekává zájem ještě o něco větší.
Pod záštitou předsedy Senátu Parlamentu ČR
Letošní 6. ročník soutěže se opět koná pod záštitou Milana Štěcha, předsedy Senátu Parlamentu České republiky. Předávání ocenění se tak uskuteční 22. října znovu v nezapomenutelné atmosféře Rytířského sálu Valdštejnského paláce, sídle Senátu.
Přítomní novináři tam i letos na základě vlastní ochutnávky předají třem z oceněných plaketu Cena novinářů – Česká chuťovka 2014 a po loňském historicky prvním titulu Rytíř české chuti, uděleném židlochovickému mistru uzenářskému Františku Janíčkovi, se necháme překvapit, kdo další rozmnoží tento mladý ryze český „rytířský řád“, jenž kolem sebe nešíří žádný restituční strach, nýbrž skvělé chuťové zážitky.
Generálním partnerem České chuťovky je již tradičně skupina COOP a také obchodní řetězec SPAR ČOS, a letos se k nim přiřadila i skupina Ahold.
Přibyli i další vážení partneři, jimž není podpora chutných českých potravin lhostejná. Spořitelní družstvo Artesa, které podnikatelům a firmám poskytuje úvěry s individuálními podmínkami formou provozního a investičního financování, připravilo pro účastníky soutěže zvýhodněnou nabídku úvěrů – podrobnější informace lze nalézt na adrese: www.artesa.cz/o-nas/profil/pomahame/ceska-chutovka/.
Novým partnerem je také špičkový hotel v centru Prahy – známý Hotel Jalta (www.hoteljalta.com). Ani toto spojení není vůbec náhodné, vždyť kvalitní a chutné potraviny a špičková gastronomie patří neodlučitelně k sobě. A protože kulinářští mistři Hotelu Jalta si zakládají také na moderních českých specialitách, zrodilo se i toto nové partnerství, při němž se snoubí vynikající gastronomie s vynikajícími českými potravinami.
Dětská chuťovka se zaměří na pozornost mladé generace o potravinářský průmysl
Už počtvrté bude letos dětská porota složená z členů Dětské tiskové agentury, žáků ZŠ Londýnská a studentů SPŠ potravinářských technologií v Podskalské, za jejíž významné podpory se také soutěž koná, udělovat značku Dětská chuťovka, která nemá u nás obdoby. Jen výrobky označené touto značkou jsou senzoricky hodnoceny skutečně dětmi a odrážejí tak věrně jejich chuťové preference, což je nesmírně důležité nejen pro spotřebitele, ale i pro samotné výrobce.
Kromě toho chtějí pořadatelé letos zdůraznit i další důležitý aspekt Dětské chuťovky – jako nástroje pro zvýšení pozornosti mladé generace o potravinářský průmysl
Zájem dětí o některé potravinářské obory totiž setrvale klesá a reálně tak hrozí, že v budoucnu budou chybět například kvalifikovaní řezníci a další potravináři, což se může následně negativně projevit i na kvalitě českých potravin.
Mediálním partnerem celé soutěže je vydavatelství AGRAL s tituly Potravinářská revue, Potravinářský zpravodaj a Řeznicko/uzenářské noviny, vydavatelství RIX s tituly Prosperita, Madam Business a Fresh Time, a společnost Falcon Media Broadcast, partnerem Dětské chuťovky pak je tradičně i Dětská tisková agentura.
(tz)