K výročí Světového dne sluchu představuje innogy se sociálním podnikem Transkript další významnou inovaci v komunikaci osob se sluchovým postižením. Od 3. března 2021 je k dispozici nová funkce umožňující využít službu i osobám se zhoršenou srozumitelností řeči či její úplnou ztrátou.
Společnost innogy ve spolupráci s firmou Transkript přišla před dvěma lety jako první firma na energetickém trhu v ČR s nabídkou služby zákazníkům, kteří trpí poruchami sluchu. Služba nabízí přepis mluveného slova do textové formy v reálném čase. Sluchově znevýhodnění zákazníci tak mohou snáze komunikovat s personálem innogy prostřednictvím linky na webu innogy.cz a ve vybraných zákaznických centrech.
Jak služba funguje? Na webových stránkách innogy.cz zákazník klikne na piktogram pro neslyšící a napíše své telefonní číslo. Na něj mu zavolá specialista zákaznického servisu ze společnosti innogy, který díky telefonnímu spojení slyší, co zákazník říká. Na lince je současně přítomen i zaměstnanec společnosti Transkript. Ten přepisuje odpovědi specialisty z innogy, přičemž text se v reálném čase zobrazuje na monitoru zákazníkova počítače.
Uživatel služby může nově svůj dotaz vepsat do speciálního řádku, dotaz je následně automaticky přečten syntetickým hlasem operátorovi dané infolinky a mluvená reakce operátora přepsána profesionálním přepisovatelem do textové podoby.
„Chceme poskytovat kvalitní služby všem zákazníkům – tedy i hendikepovaným. Osoby se sluchovým či řečovým postižením mohou vést díky této speciální službě přirozený hovor, stejně tak jako ostatní, aniž by jim unikla důležitá informace. Tato podpora je činí rovnoprávnými se slyšícími nejen v přístupu k informacím, ale i v oblasti mezilidské komunikace,“ uvádí Karel Kincl, COO innogy Zákaznické služby, a dodává: „Služba je vhodná i pro nedoslýchavé seniory či cizince, jimž přepsaná řeč telefonické komunikace umožňuje lepší porozumění.“
Vlastní přepis mluvené řeči ve společnosti Transkript provádí profesionální zapisovatelé. Transkript zaměstnává aktuálně již 18 zaměstnanců, z nichž 14 jsou osoby se zdravotním postižením. Jedná se zejména o nevidomé přepisovatele, kteří dokázali změnit svůj handicap v profesní benefit. Svým uměním psaní na klávesnici přesahující často rychlost 500 úhozů za minutu pomáhají další skupině osob s hendikepem.
„Využívání služby telefonování s textovým záznamem řeči vzrostlo o více než 500 % v porovnání s přechozími lety. Nemilou zásluhu na tomto nárůstu měla zejména krize spojená s onemocněním COVID-19, kdy se telefonování stalo často jediným způsobem, jak získat potřebné informace. Omezování úředních hodin a odkazování na telefonický kontakt staví osoby se sluchovým postižením téměř do neřešitelné situace. Možnost telefonování s online přepisem probíhajícího hovoru je proto vítaným pomocníkem, jak informace získat,“ doplnil ředitel společnosti Transkript Zdeněk Bumbálek.
Zákazníci innogy využívají široké spektrum komunikačních kanálů, jejichž prostřednictvím vyřizují záležitosti spojené s odběrem zemního plynu a elektrické energie. Osobně mohou navštívit více než 40 zákaznických center po celé ČR nebo volat na zákaznickou linku 800 11 33 55. Linka je pro zákazníky k dispozici nonstop, stejně tak e-mailová adresa Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Zákazníci mohou využívat i online chat na internetových stránkách www.innogy.cz. nebo komunikovat přes WhatsApp.
(tz)