Ekologie hraje výraznou roli i u malých prodejen, Družstvo CBA se na ni proto snaží dbát z několika hledisek. Do budoucna chce výrazně omezit papírové letáky, ve kterých spatřuje výraznou zátěž pro životní prostředí.
Nahradit je chce například elektronickou verzí. Družstvo se také snaží apelovat na výrobce, aby se přiklonili k zásobování přes velkoobchod a eliminovali tak zbytečně najeté kilometry. V otázce preference papírových či plastových tašek je pak podle předsedy družstva Romana Mazáka klíčové tašky využívat opakovaně, ať už jsou z jakéhokoliv materiálu.
Omezení a náhrada papírových letáků
Pro Družstvo CBA jsou v posledních měsících výraznou ekologickou otázkou papírové slevové letáky. Do budoucna proto plánuje jejich postupné omezení až o 90 procent. V období jarního i podzimního nouzového stavu se prakticky rozhodlo pro jejich úplné zrušení. Podle předsedy družstva Romana Mazáka se totiž ukázalo, že v období pandemie lidé mnohem více preferovali menší prodejny ve svém okolí. Lákat je tedy ještě prostřednictvím papírového letáku nemělo smysl.
„Současná situace nám ukázala, že k propagaci prodejny a nalákání lidí do ní lze využít jiných kanálů. Náklady spojené s papírovými letáky jednak každý rok rostou zhruba o 10 procent, značný problém ale představuje i ekologická zátěž. Pokud jsou letáky v libovolné síti prodejen tisknuté každý týden v nové verzi, jedná se v ročním úhrnu o tuny papíru, který ve finále nemá další využití. Často se jen povaluje u schránek a jeho efekt je spíše diskutabilní,“ uvedl Roman Mazák. Podle něj je také třeba započítat i samotnou distribuci, kdy se musí letáky rozvážet do jednotlivých regionů, což znamená další zbytečné emise.
Nelogická logistika velkých výrobců
Ještě zásadnější problém z hlediska emisí pak vidí předseda Družstva CBA ve snaze a strategii nadnárodních výrobců zavážet zboží na prodejny napřímo svými kamiony, a nikoliv tedy přes velkoobchod. Ve finále to tak znamená, že na prodejnu místo jednoho kamionu z velkoobchodu, který přiveze veškerý sortiment, denně míří několik desítek aut, přičemž každé z nich přiveze vždy jen několik položek.
„Pokud má byť jen jeden výrobce nasmlouvaných například 10 tisíc prodejen, které zaváží jednou týdně, znamená to 40 tisíc závozů za měsíc. Jeden automobil přitom zvládne zhruba 20 závozů denně, celkově tak lze hovořit o 24 tisících automobilů za rok. To je obrovská ekologická zátěž, která se navíc zpravidla týká jen několika málo položek,“ uvedl Mazák s tím, že pokud tento způsob upřednostňuje více výrobců, množství emisí exponenciálně roste.
Z hlediska logistiky se však objevují i jiné způsoby, které znamenají zbytečnou ekologickou zátěž. Jedná se o případy, kdy nadnárodní výrobci s centrálami v zahraničí chtějí za každou cenu, aby jejich zboží vyrobené v Česku zamířilo nejprve na centrální sklad. „Dostáváme se pak do paradoxních situací, kdy se výrobní hala jednoho z výrobců nachází jen pár kilometrů od našeho velkoobchodu v Šumperku. Zboží se ale nepřesouvá mezi těmito dvěma místy, což by zabralo pár minut, ale putuje nejprve do centrálního skladu v Praze a až poté zpět do Šumperka. Celkové roční náklady na dopravu jsme přitom u pouhých dvou položek vyčíslili na dva miliony korun. Nemluvě o ekologické zátěži, která je u desetitisíců takových kamionů zbytečně brázdících republiku enormní,“ uvedl Mazák.
U tašky nerozhoduje materiál, ale opakované používání
Jedním z ekologických témat v českém maloobchodě jsou i nákupní tašky. Zatímco některé řetězce začaly svým zákazníkům nabízet pouze papírové tašky, podle předsedy Družstva CBA není tento pohled tak jednoznačný. „Pokud se jakákoliv taška, ať je papírová nebo plastová, použije pouze jednou, bude neekologická. Lidem proto nabízíme obě varianty. Pokud se zároveň máme bavit o ekologii, je z našeho pohledu zejména nutné to, aby tak začali přemýšlet i samotní zákazníci. V tomto případě to tedy znamená, aby tašky používali opakovaně,“ uvedl Mazák.
Podle něj přitom zároveň dlouhodobě platí, že lidé papírovým taškám pro opakované použití na nákup méně věří. Jistou nevýhodou je pak i jejich horší skladnost. „Plastová, stejně jako plátěná varianta vychází ze srovnání obou hledisek lépe. Lidé je díky tomu používají téměř automaticky dále, ve finále tak trošku paradoxně může být papírová varianta více neekologická než například plastová,“ uzavřel Mazák.
(tz)