INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Martin ZáklasníkTřináctý ročník soutěže E.ON Energy Globe je tu. Odborná porota aktuálně vybírá z téměř třech stovek nominovaných projektů. O počátcích soutěže, zajímavých účastnících i o širším přístupu společnosti E.ON k udržitelnosti se vyjádřil předseda představenstva Martin Záklasník.

Co vás při pořádání soutěže nejvíc motivuje?

Já jsem ji zdědil po svém předchůdci, což byl jednak Němec, ale taky velký vizionář. V Německu začala témata udržitelnosti a ekologie rezonovat daleko dřív než u nás. On už v ro-
ce 2008 pochopil, o jak zajímavou věc jde, a přinesl soutěž sem k nám. Začátky byly dost krušné, lidé se nás ptali: „Proboha, proč vy jako energetická firma, která chce prodávat elektřinu, vlastně říkáte lidem o úsporách? Vždyť si řežete vlastní business.“ V tom to ale samozřejmě netkví. Soutěž jako taková má sloužit hlavně jako inspirace nám i ostatním. Ukázat podniky nadšených lidí a dobré myšlenky, které jsou míněné nejen pro vlastní prospěch, ale pro ten všeobecný.

Je nějaký projekt, který tohle poslání v posledních ročnících opravdu naplnil a na který sám vzpomínáte?

Strašně se mi líbil třeba projekt Ukliďme Česko. Zvítězil několik let zpátky a je to přesně příklad snahy, v níž se dalo dohromady několik nadšenců, které prostě štvalo, jak to vypadá v naší přírodě. Díky tomu, že jsme projektu poskytli možnost se zviditelnit a lidé ho pak skutečně poslali až do finále a nechali ho zvítězit, se najednou našla obrovská řada dobrovolníků, kteří se do celé snahy zapojují dodneška. Z toho mám velkou radost.

Zvýšila se podle vás během let kvalita projektů?

Myslím si, že se změnila hlavně ve třech oblastech. Jednak je projektů z hlediska kvantity čím dál víc. Loni jich bylo 301, začínali jsme s pár desítkami. Za druhé se významně zvyšuje i jejich kvalita. Dříve v podstatě stačilo, když nějaká obec nebo firma instalovala kogenerační jednotku – a všichni tleskali, protože šlo o úplné novum. Nebo když někdo začal třídit odpad, což je dneska, jak vidíte, naprostý standard. Zvyšuje se tedy sofistikovanost projektů. A za třetí, je krásně vidět, jak se do věci promítá technologie. Být například internet na stejné úrovni jako před dvanácti lety, tak by třeba aplikace Nesnězeno nikdy nemohla mít podobný úspěch. A přitom je zachraňování porcí jídla, které by jinak skončily v koši, tak skvělá myšlenka. V těchto věcech se hodně změnilo i v povědomí lidí o tom, co to vlastně udržitelnost je.

eon eg logo shortProměnilo se tedy i lidské myšlení...

Přesně tak. Stačí, když si vezmete třeba odpad. Původně se nám hlásilo hodně projektů zabývajících se tím, jak lépe recyklovat nebo třídit. V poslední době se už lidé snaží zabránit samotnému vzniku odpadu. Na tom je dobře vidět technologický i mentální posun. Dřív se řeklo: Jasně, vytřídíme papír, plasty, sklo. A dneska se říká: Pojďme to udělat bez obalu. Ve Vsetíně například rozdali lidem plátěné tašky a řekli jim: „Když si jdete koupit chleba, tak jděte s touhle taškou a nebudete si muset pokaždé brát igelitku.“ V momentě, kdy se tím řídí jeden člověk, je změna malá, ale když se stejně zachová sto tisíc lidí, poznáte rozdíl.

Takže o vítězství vlastně úplně nejde? Spíš o to dostat do popředí zajímavé myšlenky a nápady?

Je to trošku jako volba miss. Samozřejmě se říká, že vítěz bere vše, ale i ostatní účastnice soutěže se někam posunou, už díky tomu, že tam byly. Máte první vicemiss, druhou vicemiss... A to samé je tady. Takže spíš než o vítězství jde o kvalitu projektu, který může zaujmout ty správné osoby, investory nebo firmy, dojde k provázání a přijdou nové možnosti. Vítěz je logicky vidět nejvíc, ale ostatním to zase tolik neubírá.

Soutěž Energy Globe není jen lokální záležitostí, ale koná se paralelně ve 177 zemích celého světa. Myslíte, že mají i Češi šanci uspět na mezinárodní scéně?

Zase se vrátím k předloňskému projektu Nesnězeno. Patronkou globálního kola soutěže, které se konalo ve Finsku, byla Maneka Gándhí, snacha Indiry Gándhí, která byla i ministerskou předsedkyní Indie. Z té dámy vyzařuje taková tichá klidná energie, jako kdyby naproti vám seděl Václav Havel v sukni, jestli mi rozumíte. A ona se s Jakubem a Míšou z Nesnězena bavila a došlo na to, že rovněž v Indii se samozřejmě řeší problémy s odpadem, které navíc kvůli horku nabývají daleko větších rozměrů. A že zachraňovat tohle jídlo, které by se jinak zkazilo, čili de facto základní princip aplikace Nesnězeno, je vlastně velice zajímavá myšlenka. Před třemi lety jsme měli v Energy Globe vinařství a Hotel Galant – oba se dostaly se svým perfektně propracovaným zeleným konceptem až do celosvětového finále v kategorii Vzduch mezi poslední tři finalisty. Letos zabojuje ve světovém finále obec Hostětín, která je loňským vítězem. Takže ano, české projekty určitě mají sílu inspirovat i na globální úrovni.

IMG 8599Kromě soutěže Energy Globe podporujete v E.ONu téma udržitelnosti i jinak. Můžete nám o těchto dalších aktivitách něco málo prozradit?

Ano, ekologie a udržitelnost jsou pro nás velká témata – v businessu i interně. Podle mě v tomto ohledu neexistují malé věci. Třeba jednorázovým plastovým lahvím jsme v E.ONu řekli sbohem před dvěma lety. Od té doby není možné na žádnou schůzku, která se u nás koná, objednat nápoj v ničem jiném než ve skle. Malý krok, ale ušetřili jsme tím už více než 40 000 plastových lahví. Naše budovy odebírají zelenou elektřinu. Pokud to jde, stavíme na našich střechách fotovoltaiky. V maximální míře podporujeme elektromobilitu, přestože se to businessově zatím nevyplácí. Naše dobíječky mají elektřinu z obnovitelných zdrojů, v CNG plničkách zas máme bioplyn. A klientům nabízíme zelenou elektřinu – čím dál větší zájem o ni mají firmy i domácnosti. Zkrátka možností, jak jako firma i jednotlivec můžete naskočit na „zelenou vlnu“, je celá řada. Věřím, že když každý z nás udělá něco, dohromady to pozitivní dopad mít bude.

(red)

E.ON Energy Globe spustil podcast

V roce 2018 se stal absolutním vítězem soutěže Jan Chvátal se svým domem ze slámy. A jak se mu po třech letech od vítězství v jeho slamáčku žije? To se lidé mohou dozvědět díky novému E.ON podcastu Ekotoulky. Ten představuje v rozhovorech vítěze jednotlivých ročníků a ukazuje osudy jejich projektů za roky, co soutěží prošli. Už teď si lidé mohou poslechnout například vyprávění Radka Janouška, který uspěl s projektem Ukliďme Česko, nebo Martina Šperlinga, který v pražském vnitrobloku vybudoval pasivní dům s květinovou střechou. Mezi nimi je také rozhovor s generálním ředitelem E.ONu Martinem Záklasníkem, který vysvětluje, proč je pro E.ON soutěž Energy Globe důležitá. Veřejnost Ekotoulky najde na všech důležitých aplikacích Spotify, Anchor, Breaker, Pocket Casts a záznamy rozhovorů i na YouTube. V rozhovorech se hostů ptá na zajímavá témata herečka Tereza Dočkalová.

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3