Úspěšný projekt Pragulic, který zaměstnává osoby bez domova jako průvodce hlavním městem, slaví své první narozeniny. Každý týden se na prohlídku skrytých zákoutí Prahy vydává v průměru pět prohlídkových skupinek, možnost vidět město z neobvyklé perspektivy již využilo více než 2000 zájemců.
Originální projekt Pragulic již rok dokazuje, že s bezdomovci lze úspěšně pracovat a že mají společnosti co nabídnout. Pro velký ohlas veřejnosti nyní obohatil řady svých průvodců o pět dalších, rozšiřuje revír, kterým bezdomovci budou provázet, a přidává nová témata, například squatting, drogovou scénu či pouliční umění.
Pragulic má přitom jako sociální podnik nemalé ambice - sám si na sebe vydělat a být nezávislý na finanční podpoře zvenčí. Z tohoto důvodu se rozhodl kromě nových tras a průvodců nabízet i další doplňkové služby:
24 hodin bez domova
Z interního dotazníkového průzkumu Pragulicu vyplynulo, že téměř polovina stávajících zákazníků má zájem si život na ulici skutečně na určitou dobu vyzkoušet. Na základě brainstormingových setkání s průvodci vznikl koncept unikátního zážitku, po jehož absolvování budou jeho účastníci zbaveni veškerých dosavadních mýtů a předsudků. "Bezdomovectví plně pochopí pouze ten, kdo ho na vlastní kůži zažije,“ vysvětluje spoluautor originální služby, průvodce Petr.
Bezdomovecký teambuilding
Teambuilding s Pragulicem je založen na transferu know-how ze sféry bezdomovectví do každodenní firemní praxe. Nová služba je primárně zaměřená na manažery a zaměstnance z korporací, kteří se v rámci strukturovaného bezdomoveckého pětiboje mohou od člověka, od něhož by to pravděpodobně nikdy nečekali, naučit řadu praktických dovedností. Připraveny jsou úkoly z oblasti marketingu, prodeje, logistiky, financí a lidských zdrojů.
City game „Prague Homeless Challenge“
Celodenní interaktivní program pro skupiny mladých lidí je zaměřen na podporu ekologie, udržitelnosti a sociálního uvědomění. Součástí je praktické vzdělání týkající se přežití na ulici, návštěva bezdomovecké komunity a velké množství zábavných, kreativních a smysluplných aktivit.
„Zároveň je pro nás velmi důležité s lidmi bez domova efektivně pracovat a zlepšit jejich životní situaci do takové míry, abychom jim umožnili integraci zpátky do společnosti. Z tohoto důvodu jsme vytvořili podpůrný program „Homeless Accelerator“, v rámci něhož průvodcům nabízíme atraktivní zaměstnanecké benefity,“ řekla Tereza Jurečková z Pragulicu.
To, že je díky nové strategii reálné z nadějného projektu vybudovat udržitelný sociální podnik, si myslí i rakouská investorka a zakladatelka soukromé nadace Katharina Turnauer: „Pragulic považujeme za skvělý nápad, který může vnímání problematiky bezdomovectví skutečně změnit. Je úžasné, že projekt kombinuje řešení palčivého sociálního problému s podnikatelskými nástroji tak, aby se stal ekonomicky nezávislým.“
Pragulic rovněž spojil své síly s kreativním grafickým studiem Butterflies & Hurricanes. Společně vytvořili nový firemní design, který bude i nadále bavit, provokovat a nutit k přemýšlení. Všechny novinky i informace najdou zájemci na zbrusu novém webu www.pragulic.cz.
O Pragulic
Pragulic je sociální podnik, který umožňuje veřejnosti poznat a zažít svět lidí bez domova, a tím bořit zažité stereotypy. V současné době projekt nabízí unikátní prohlídky Prahy, během kterých ukazuje bezdomovecký průvodce turistům netradiční místa, kam běžný návštěvník hlavního města nezavítá a propojuje je se svým životním příběhem. Pragulic byl založen v roce 2012 třemi univerzitními studenty a během prvního roku svého fungování získal několik ocenění – Social Impact Award 2012, Cenu Nadace ERSTE za přínos sociální integraci 2013, Fidelity Future Impact Prize a cenu za sociální inovace SozialMarie. Více na www.pragulic.cz
(tz)