Byznys versus etika. Na jedné straně nesmlouvavé prostředí, ve kterém se jednotliví aktéři soustředí na výkon a honbu za ziskem, na té druhé morální zásady či sociální odpovědnost. Při letmém pohledu se může zdát, že pro etiku v podnikání není místo.
V českém prostředí navíc neexistuje žádný etický kodex pro podnikatele. Dodržování morálních zásad i v podnikání však lze brát jako určitou investici, jež se dřív či později v dobrém vrátí. Která nepsaná pravidla se vyplatí dodržovat?
Zatímco například lékaři mají Hippokratovu přísahu, pro podnikatele zatím v českém prostředí nevznikl jednotný etický kodex. Jediným takovým dokumentem, ke kterému je možné se obracet, je vzorový etický kodex podnikatele, jenž vznikl v rámci Evropské unie. Jeho hlavní zásady se orientují na ochranu životního prostředí, soustavné budování firemní kultury nebo neustálé zlepšování profilu firmy. Ačkoliv tedy v Česku žádný podobný soupis norem neexistuje, lze najít celou řadu nepsaných pravidel, jejichž dodržováním se zlepší obraz firmy v očích veřejnosti, vlastních zaměstnanců či konkurence.
Speciální skupinou, pro kterou má etika v podnikání nezastupitelný význam, je neformální sdružení křesťanských podnikatelů KOMPAS. „Etické jednání by mělo být jednou ze základních hodnot každého člověka. To stejné platí i pro prostředí byznysu. Nemorální chování se totiž člověku dříve či později vrátí od okolí. Kromě ztráty vlastní reputace či zpřetrhání přátelských vazeb typických pro osobní rovinu může u podnikání navíc dojít i k negativním následkům z hlediska obchodu, tedy například k finanční ztrátě,“ říká spoluzakladatel sdružení Jiří Jemelka.
Tři základní oblasti
Etické jednání podnikatele se úzce týká tří oblastí – veřejnosti, konkurence a vlastních zaměstnanců. V prvním ohledu je naprosto zásadní samotný produkt, který konkrétní podnik nabízí. Ten by měl v prvé řadě sloužit veřejnosti a zároveň pro ni být nějakým způsobem prospěšný. Neměl by tak být pouhým nástrojem pro obohacení firmy. Zároveň je důležité, aby byl v souladu s právním řádem daného prostředí. Problém by v takovém případě mohl představovat například produkt, jenž nabádá své potenciální zákazníky k porušování zákona.
Z hlediska morálních a etických principů v podnikání je velmi zásadní i chování k zákazníkovi To by mělo být uctivé nejen při pořizování daného produktu, ale také při jeho používání, například při reklamacích, ať už k nim dochází po záruční době, nebo v jejím průběhu. Velké množství firem se v současnosti též upíná k takzvané společenské odpovědnosti, tedy k aktivitám, které zvyšují jejich kredit v očích veřejnosti. Lze sem zařadit například filantropii, dodržování pracovních standardů či produkci šetrnou k životnímu prostředí.
Z konkurence obchodními partnery
Zásadní překážku etiky v podnikání tvoří rovněž klamavá reklama, jež má přesvědčit o kvalitách produktu, kterých ten ovšem nedosahuje. Kromě potenciálních zákazníků však může být zaměřena i na konkurenci, jíž se firma snaží vyrovnat, či ji rovnou předčít. Ta poté může reagovat podobným způsobem, což však ve výsledku v očích zákazníků škodí celému odvětví. „Konkurenci je třeba ctít a nesnažit se ji zničit nekalými praktikami. Často se totiž stává, že z původních soků se nakonec po nějakém čase stanou obchodní partneři. Podnik by si tak nemorálním jednáním zavřel cestu k potenciální spolupráci,“ říká Jemelka.
Vedle uctivého chování směrem ke konkurenci je důležitým prvkem i plnění vlastních závazků. Sem může patřit například včasné placení pohledávek či dodržování slibů vůči obchodním partnerům. V případě neplnění lze hovořit nejen o neetickém jednání, ale také o zhoršení image společnosti v očích partnerů či zákazníků. Etické jednání je klíčové i ve směru k vlastním zaměstnancům. Těm by neměly být při výkonu práce upírána žádná práva, zároveň by vůči nim měl být jejich zaměstnavatel poctivý, sledovat jejich zájmy a poskytovat jim vše, co vyplývá z jejich vzájemného smluvního poměru. V tomto směru bývá často vyzdvihován jako ideální příklad Tomáš Baťa, který si na péči o své zaměstnance zakládal.
Významná investice, která se vyplatí
I přes absenci jednotného etického kodexu pro podnikatele existuje řada nepsaných pravidel, jak se v byznysu chovat, aniž by tím trpěla prosperita podniku. Naopak – dodržování morálních zásad pomůže firmě nejen v očích zákazníků, ale též u potenciálních obchodních partnerů. Etické jednání tak lze chápat jako určitý druh investice, jež se v budoucnu v dobrém vrátí.
(tz)