Developerská společnost Star Group se v letošním roce zaměřuje na vyhledávání nových zajímavých lokalit s dobrou vybaveností a snadnou dostupností do hlavního města. Vyčleněná suma pro tento rok dosáhla na částku jedné miliardy korun – z vlastních zdrojů.
„Star Group dlouhodobě cílí na projekty pro vyšší a střední třídu. V trendu chceme pokračovat. Výhodou pro nás také je, že umíme stavět na zelené louce, ale zajímají nás i přestavby areálů a stávajících budov, a samozřejmě investice do brownfieldů, kde je dostatečný prostor pro obnovu a renovaci. Chceme projekty od sta bytů. Ideální velikost projektu je pro nás 200 a více bytů,“ popsal požadavky Tal Grozner, šéf české pobočky Star Group.
Pro budoucí klienty hledá developer Star Group oblasti, kde v místě bydliště budou mít dostupnou školu, školku a možnosti dojet na nákup. Určitě se nejedná o odříznutá satelitní městečka. Preference je především Praha, ale developer se rozhlíží i v prstenci, který se rozprostírá kolem Prahy, kde je velmi dobré vlakové spojení a napojení na dálniční síť. U větších projektů se ale Star Group aktivně zasazuje o budování občanské vybavenosti. Ve své vlajkové lodi – projektu Nové Chabry – postavil nejen malé komerční centrum, cyklostezku, ale i mateřskou školu, kterou předal městu.
„Lidé v posledních letech začali využívat vlak, takže dobré vlakové spojení do centra Prahy je velký benefit pro nové projekty. Mnoho lidí si to neuvědomuje, ale například z Horních Počernic je to do centra Prahy na Masarykovo nádraží vlakem pouhých patnáct minut. Dobrá dostupnost a spojení vlakem do Prahy v kombinaci s autobusem a metrem budou jedním z benefitů pro nové obyvatele,“ upřesnil Radek Cerha, šéf akvizic tuzemského zastoupení Star Group.
Již u předchozích projektů Nové Chabry a Kejřův park se Star Group zaměřoval na komplexnost areálů. Jedná se hlavně o komunitní projekty. Jde o to nabízet klientům nejen bydlení, ale benefity ve formě totálního bezpečí, soudržnosti a přátelského komunitního soužití v dané lokalitě. Například u velmi úspěšného projektu Kejřův park Star Group přispěl ve spolupráci s městem k vybudování parku a revitalizaci rybníku, vytvoření pevných břehů a mola, kde se lidé opět scházejí, jako to bylo obvyklé před padesáti lety. Pro obyvatele vytvořil Star Group unikátní 3D kino. Šlo o lokalitu, které se před příchodem developera místní raději vyhýbali.
Star Group samozřejmě vyhledává nové lokality sám, ale nabídky na akvizice přicházejí i z druhé strany. Mnoho nabídek ale neodpovídá náročným požadavkům. Izraelský developer primárně nemá zájem o koupi pozemku, na kterém by musel řešit změnu plánu. Také neplánuje zabývat se projekty s méně než sto byty – výjimku mají jen opravdu exkluzivní lokality, kde by projekty mohly být padesátibytové. „Dostáváme nejrůznější nabídky od pozemků vyžadujících změnu územního plánu přes činžovní domy až po pozemky a projekty s vydaným územním rozhodnutím či stavebním povolením. Některé nám bohužel nedávají ekonomický smysl, protože představa prodávajících je nerealistická. Ale nabídek přichází dost, takže je určitě z čeho vybírat,“ objasňuje situaci na trhu Tal Grozner, šéf české pobočky Star Group.
K nejčastějším z důvodů, proč akvizici Star Group nevyužije, patří právě nerealistická ekonomická představa prodávajícího. Další důvody se mohou objevit během dalších jednání. Dost často se týkají inženýrských sítích či zádrhelů v povolovacích procesech jako takových. A pak samozřejmě jde též o pozitivní přístup a vstřícnost mezi kupujícím a prodávajícím. Pokud je komplikované jednání, je k tomu samozřejmě přihlíženo.
„Nyní připravujeme investiční strategii na dalších pět let. Věříme, že do léta bychom mohli být chytřejší a v optimistické verzi bychom mohli znát plán nových akvizic na další období,“ uzavřel celou situaci za Star Group Tal Grozner.
(tz)