Společnost čelí v souvislosti s probíhající pandemií nejen zdravotnickým a hygienickým výzvám. Doslova za pochodu se mění také požadavky na pracovníky, na jejich dovednosti a efektivitu jejich působení. O tom je rozhovor s generální ředitelkou ManpowerGroup ČR Jaroslavou Rezlerovou.
Co ukázal už 4. ročník celosvětového průzkumu Revoluce dovedností?
Řada trendů, které jsme již nějakou dobu předpovídali, se výrazně zrychlila: nepřízeň osudu je často motorem rychlých změn a společenského pokroku. Digitální revoluce probíhá v nevídaném tempu. Díky ní vznikají nová pracovní místa a dochází k radikálním změnám, které mohou zlepšit život lidí a vytvořit propojenější svět.
Jak reagují firmy na současnou situaci?
Společnosti v České republice v důsledku pandemie zrychlují digitalizaci a automatizaci – 15 % z nich je zrychluje, desetina své plány pozastavila. Vzniká více pracovních míst, než jich zaniká. Na 87 % zaměstnavatelů, kteří zavádějí automatizaci, plánuje navýšit nebo zachovat stávající počet zaměstnanců, pouze 11 % plánuje omezit nábory. Společnosti, kde je digitalizace nejintenzivnější, vytvářejí nejvíce pracovních míst.
Kdo je lídrem a kdo s rychlým tempem nestačí držet krok?
Velké firmy s více než 250 zaměstnanci plánují více digitalizovat (29 %) a nabírat nejvíce zaměstnanců. Naopak menší firmy byly pandemií zasaženy nejvíce a je u nich větší pravděpodobnost, že pozastaví plány digitalizace a budou nabírat méně zaměstnanců. Zrychlovat digitalizaci plánuje pouze 16 % středních firem s 50–249 zaměstnanci a 8 % malých firem (10–49 zaměstnanců). Mikro firmy (do devíti zaměstnanců) předpokládají zavádění digitalizace nejméně (6 %).
Rýsují se i další trendy. Větší společnosti plánují automatizovat nejprve výrobní procesy, následně pak administrativní a IT pozice a front office. Menší firmy se zaměří spíše na digitalizaci podpůrných funkcí, tedy podpory administrativy a kanceláří, kontaktu se zákazníky a finančního oddělení.
Vyskytují se velké rozdíly mezi obory výroby a služeb?
Odvětví, u nichž v ČR probíhala automatizace před pandemií pomaleji, nyní svůj náskok dohánějí. Nejvíce zrychlí digitalizaci a automatizaci finanční sektor, pojišťovnictví, prodej nemovitostí (24 %), vyčkávat bude 7 %. V důsledku krize zrychlují digitalizaci své činnosti, zejména administrativních funkcí a kontaktu se zákazníky. Zhruba 11 % firem působících v odvětví stavebnictví hlásí, že digitalizaci zrychlí, a 9 % se vyjádřilo, že bude vyčkávat. Zástupci zpracovatelského průmyslu a výroby budou spíše vyčkávat (13 %), zrychlovat digitalizaci předpokládá 8 %. Maloobchod je z hlediska digitalizace nejvíce konzervativní – pouze 4 % firem bude v důsledku krize digitalizaci zrychlovat, 11 % bude vyčkávat.
U odvětví, která byla krizí zpočátku zasažena nejsilněji, včetně výroby, stavebnictví a maloobchodu, je situace nejednoznačná. Některé firmy se rozhodly pro automatizaci a digitalizaci, aby se rychle přizpůsobily nové situaci. Jiné se rozhodly počkat, jak se bude situace dále vyvíjet, a své plány pozastavily.
za odpovědi poděkoval Pavel Kačer