Renezance české kuchyně má mnoho příznivců. Receptury našich národních jídel se stávají pokladem kulturního bohatství země. Myslím, že máme být právem nač hrdi. Ne nadarmo se třeba říká, že jsme ochutnali buchty jako od babičky, koprovku jako od maminky, a knedlo vepřo zelo jako u Jardy v hospodě na návsi... Česká kuchyně má také určitě na to, aby dokázala nadchnout zahraniční turisty, až se zase plně oživí cestovní ruch, aby ukázala paletu chutí, vůní, barev i surovin, které ve vzájemném snoubení dokážou okouzlit i ty nejpřísnější gurmány. Ceněný je v této souvislosti projekt Czech Specials, o němž jsme již několikrát psali. Hovořila jsem o něm nyní s Lenkou Novákovou, manažerkou pro mezinárodní marketing na vzdálených trzích v oddělení management zdrojových trhů a zahraničních zastoupení v agentuře CzechTourism, která se projektu dlouhodobě věnuje:
Co je nového ve zmíněném projektu?
Projekt Czech Specials, který podporuje restaurace, jež se hlásí k české kuchyni a umí ji kvalitně připravit, nezastavil svoji činnost ani v době zavřených restaurací. Právě naopak, pilně jsme pracovali na zviditelnění našich restaurací a na zlepšení i rozvoji projektu. Chceme, aby naše certifikované restaurace byly více vidět! Proto jsme pravidelně informovali o jejich nabídce „z okének“ na našem Facebooku. Také jsme do certifikovaných restaurací pozvali domácí i zahraniční hosty prostřednictvím časopisu Českých drah Meridian, a certifikované restaurace najdou dobře i ti, kteří mají rádi českou kuchyni, rovněž na webu Kudyznudy.cz. Pravidelně prezentujeme certifikované restaurace a českou kuchyni na webových stránkách agentury CzechTourism visitczechrepublic.com.
V době zavřených restaurací asi certifikace nemohla probíhat. Jaký je o ni zájem nyní?
Překvapilo nás, že žádosti o certifikace chodily i v době zcela uzavřené gastronomie. Hned po otevření jsme začali s kontrolami a jsme rádi, že můžeme přivítat další nové certifikované restaurace. Od začátku roku se certifikovalo nebo svoji certifikaci prodloužilo 18 restaurací a stále se hlásí další. Máme certifikované restaurace po celé republice, ale uvítali bychom, kdyby jich přibylo v Plzeňském kraji a také v jižních Čechách.
Česká kuchyně potřebuje určitě další formy podpory...
Ano, seznamovat s ní musíme například cizince, kteří se chystají do naší republiky přijet. CzechTourism ve spolupráci s Asociací kuchařů a cukrářů ČR připravil další krátká videa ukazující přípravu nejznámějších českých specialit, která budou seznamovat zahraniční návštěvníky na webech našich zahraničních zastoupení s českou kuchyní. Minutová videa ukazují, jaká jsou u nás nejznámější tradiční vánoční a velikonoční jídla, jak se pečou například české buchty i svatomartinská husa s lokšemi. O výborné české kuchyni jsme připravili s partnery i nový hraný videospot. České speciality jsme vařili na Garden Food Festivalu v Písku a jsme také hrdým partnerem Symposium Culinary Prague.
Jaké jsou plány Czech Specials pro příští rok?
Připravujeme rozšíření certifikace Czech Specials i na cukrárny a kavárny, které nabízejí minimálně tři typické české cukrářské výrobky v tradiční nebo v moderní formě. O certifikaci se budou moci ucházet i hotelové cukrárny. Tuto novou certifikaci plánujeme spustit na začátku příštího roku.
ptala se Eva Brixi
www.czechspecials.cz Ochutnejte Česko!