Agentura CzechTrade spouští krizové poradenství pro české firmy, které vyvážejí své produkty na Ukrajinu a do Ruska. Součástí tohoto poradenství je analýza výchozí situace firmy a příprava náhradního exportního plánu. Poté, co válka na Ukrajině zkomplikovala obchodní styky s oběma státy, se snaží tuzemští vývozci najít pro své výrobky náhradní odbytiště.
Na ruském a ukrajinském trhu operují stovky firem, jejichž celkový objem exportu představuje 128 miliard korun. I když se jedná pouze o 2,6 % celkového českého exportu, pro mnohé firmy jsou tyto trhy klíčové, anebo dokonce existenčně důležité.Cílem krizového poradenství je pomoci firmám analyzovat výchozí situaci a výpadky exportu do Ruska a na Ukrajinu. Následně CzechTrade připraví pro firmy exportní plány do náhradních zemí s ohledem na jejich výrobní zaměření a požadavky. CzechTrade svůj záměr poprvé představil na semináři Ministerstva průmyslu a obchodu. Ten se konal 2. března a bylo na něm přítomno 300 firem, kterým byli na místě k dispozici i externí konzultanti CzechTrade.„V poskytování aktuálních informací českým exportérům a pomoci hledat firmám individuální řešení budeme pokračovat. Uspořádáme pro ně další semináře, které by se měly konat každý týden,“říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a dodává: „Na webu MPO máme dále rozcestník s průběžně aktualizovanými informacemi pro české exportéry postižené ruskou agresí proti Ukrajině a podnikatelé mohou vyhledat podporu také na lince 1212.“Na některé firmy má válka zdrcující dopad
Ruská invaze na Ukrajinu, která začala 24. února, způsobila přerušení obchodních styků mezi Českou republikou a oběma válčícími zeměmi. Pro některé české firmy ovšem představovaly Rusko a Ukrajina významné exportní trhy a jejich výpadek na ně teď má značný dopad. „I když se propad českého exportu na Ukrajinu a do Ruska může z hlediska celkových čísel pohybovat v úrovni nízkých jednotek procent, pro určité konkrétní firmy to mohou být desítky procent se zdrcujícím dopadem na jejich fungování. A právě takovým firmám se CzechTrade snaží službou Krizové poradenství pomoci,“vysvětluje Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.V loňském roce spolupracoval CzechTrade s 85 českými firmami působícími na Ukrajině nebo v Rusku. Spolupráce probíhá skrze zahraniční kanceláře agentury, které ovšem v reakci na aktuální situaci přerušují svou činnost. Pobočky v Kyjevě a Jekatěrinburgu jsou již uzavřeny a brzy bude přerušen provoz i na moskevském zastoupení. V případě potřeby však CzechTrade firmám zprostředkuje pomoc.Přerušené styky s důležitými obchodními partnery
Válka na Ukrajině trvá již déle než týden a konflikt přirozeně ovlivňuje i ekonomiku. Západní státy zcela přerušily obchodní styky s Ruskem a uvedly v platnost sankce, jež mají za cíl oslabit ruské hospodářství. Zásadním krokem bylo v tomto ohledu odstřihnutí sedmi ruských bank od mezinárodního systému SWIFT, které 2. března schválili představitelé Evropské unie.Ruská federace je pro Českou republiku významnou exportní lokalitou. V roce 2021 byla 13. v pořadí vývozních destinací pro české firmy. Podle dat Ministerstva průmyslu a obchodu činila hodnota exportu více než 93 miliard korun. Ve stejném roce bylo Rusko 6. největším importérem do Česka. Celkový obrat zahraničního obchodu s Ruskou federací se loni vyšplhal na více než 230 miliard korun.Ukrajina je v pořadí zemí pro český export na 20. místě, jako importér je 22. Stejné pozice pak dosahuje i v pořadí obratu zahraničního obchodu, jehož hodnota činí přibližně 75 miliard korun.
(tz)