INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Jacek KowalakJacek KowalakPersonální agentury prošly, tak jako celá ekonomika, v uplynulých dvou letech zatěžkávací zkouškou. Jak zvládly svou roli, v čem jsou dnes jiné a kam směřují, nejen o tom jsme hovořili s Jackem Kowalakem, ředitelem české pobočky personální agentury Randstad.

Jaké způsoby vyhledávání nové práce Češi volí nejčastěji?

Způsoby hledání nové práce každoročně mapujeme v našem průzkumu Employer Brand Research, který probíhá ve 34 zemích světa a přináší celkově zajímavý vhled do toho, co zaměstnance nejvíce motivuje a co je pro ně při výběru zaměstnavatele důležité. Dle jeho výsledků hledalo v roce 2021 nejvíce českých zaměstnanců (43 %) práci na pracovních portálech. Téměř stejný počet dotázaných (39 %) zjišťoval informace o pracovních příležitostech u svých přátel a známých a dal na jejich osobní doporučení, 26 % respondentů nahlíželo na firemní stránky, 19 % oslovilo pracovní agentury, což je oproti předchozímu roku mírný nárůst, a 18 % poptávalo zaměstnání pomocí sociálních médií.

Proč jsou personální agentury oblíbené, co mohou proti jiným metodám nabídnout?

Pro firmy bývá využití služeb personální agentury výhodné v mnoha směrech. Rozšiřují se jimi možnosti, když se zaměstnavatelům samotným nedaří místo obsadit. Nespornou výhodu představují především dlouholeté zkušenosti a také databáze vhodných kandidátů. Firmy mohou požadovat například vyšší flexibilitu pracovní síly, nezanedbatelná je úspora nákladů na nábor pracovní síly a související agendu.
Co se týče kandidátů, hledání práce na ně klade dost velké nároky. Musí dobře napsat životopis, připravit si motivační dopisy, procházet nejrůznější weby s pracovními nabídkami a neustále si udržovat přehled o nabídce a poptávce na pracovním trhu. Když postoupí do další fáze přijímacího řízení, musí se důkladně připravit na osobní pohovory. Už to obnáší dost důvodů k tomu si hledání práce usnadnit a využít personální agenturu. Ta často může nabídnout i pracovní příležitosti, které se na webech s pracovními inzeráty neobjevují, pomůže připravit kandidáta na pohovor. V neposlední řadě poradí, jak se na pracovním trhu ocenit, když přijde řeč na požadovanou mzdu. Další možností je, že kandidát hledá flexibilní práci, chce třeba vystřídat více možností, a agenturní zaměstnání mu toto může nabídnout.

Které profese nejčastěji poptáváte? A můžete skutečně uspokojit většinu zájemců o zaměstnání a pracovní sílu?

Momentálně jde o všechny profese napříč celým trhem – od IT specialistů přes technické profese, pracovníky v marketingu, administrativě či retailu až po skladníky a operátory výroby. V současné situaci na trhu práce nabídka převyšuje poptávku. Jednoznačně můžeme uspokojit všechny zájemce o práci – kdo pracovat chce, ten si dnes práci bez problému najde. Trochu horší už bývá uspokojit firemní klienty, kteří hledají vhodné talenty na volné místo. Abychom jim vyšli vstříc, nabízíme různá řešení, ať už jde o získání nového zaměstnance na stálý pracovní poměr, nebo třeba jen zapůjčení pracovníků na nějakou dobu, či zajištění pracovní síly ze zahraničí.

Změnil se přístup lidí a metody agenturní práce během posledních dvou let?

Rozhodně ano. Přešli jsme více do online prostředí, a to jak při pohovorech s kandidáty tak i při organizovaní schůzek s firemními klienty. Nicméně pokud je to možné, stále preferujeme osobní kontakt. Vedle toho se snažíme pomocí digitalizace zkracovat procesy a snižovat administrativní zátěž. Nově využíváme například různé online aplikace jako chatboty v rámci náboru nebo aplikace do chytrých telefonů pro sledování docházky. Přístup lidí k agenturám se také mění. Postupně mizí předsudky o agenturním zaměstnání, které tu dříve panovaly. V covidové době, kdy někteří lidé přišli o práci doslova ze dne na den z důvodu státních restrikcí, díky nám velmi rychle našli nové uplatnění, mnohdy jen v řádu několika málo dní. To pro ně v danou chvíli byla samozřejmě velmi pozitivní zkušenost.

Dokážete předvídat vývoj oboru? Bude pokračovat trend rozvoje digitálních technologií, nebo bude úloha lidského faktoru stále nezastupitelná?

Náš obor se určitě bude dál rozvíjet. V době pandemie se ukázalo, že agenturní zaměstnávání může velmi rychle a flexibilně pomoci při výpadku pracovní síly. Díky tomu očekáváme do budoucna ještě větší zájem a oblibu této služby, jak ze strany firem, tak i uchazečů. Co se týče digitálních technologií, ty se budou v oboru lidských zdrojů, a tedy i v naší práci, objevovat čím dál více. Hlavní místo vidím v oblasti administrativy, kde nahradí a zrychlí rutinní operace. V některých zemích, například u našich sousedů, při nástupu stačí, když nový zaměstnanec podepíše jeden papír a může začít pracovat. V České republice zatím máme s administrativou víc práce, bývá složitější. Digitalizace pomůže některé procesy urychlit, zefektivnit, a snížit tak související náklady. V budoucnu také budeme využívat různé aplikace, které zrychlí proces náboru. Jak jsem již zmiňoval, i my jsme se v poslední době u této agendy ve velké míře přesunuli do online prostředí, byť stále preferujeme vidět kandidáty osobně.

hodně úspěchů popřál Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3