INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Petr NeuvirtPetr NeuvirtCo by se ještě dalo vylepšit na osvědčených cylindrických vložkách, zámcích, závorách a petlicích, řeknete si. Mnoho, zní překvapivá odpověď. I v oboru zabezpečení objektů se totiž propojily mechanické systémy s elektronikou. V tom spočívá současnost a budoucí rozvoj značky TOKOZ, jak naznačil Petr Neuvirt, obchodní ředitel společnosti TOKOZ a.s. ve Žďáru nad Sázavou.

TOKOZ je známý výrobce zámkových systémů se stoletou tradicí. Co dnes tvoří základ nabídky pro podnikatele i drobné zákazníky?

Naše tradiční zámkové systémy, které představují základ nabídky, byly během posledních 10 let doplněny řadou unikátních patentovaných cylindrických vložek TOKOZ PRO a TOKOZ TECH. Na trhu se úspěšně prosazuje také mechatronika ePRO, postavená právě na ověřené mechanické základně TOKOZ PRO. Podnikatelé, ale i státní a veřejné organizace vyhledávají především systémy hlavního a generálního klíče, tedy takové, které umožňují mechanicky a elektronicky řídit přístupy do objektů a práva jednotlivých uživatelů. Drobní zákazníci volí z nabídky cylindrických vložek, visacích zámků, závor a petlic. Prioritou pro ně je především certifikovaná bezpečnost, kterou naše řešení přináší. Zabezpečují domy, byty, ale i rekreační objekty, chaty a chalupy, kde sledujeme velký nárůst poptávky. Certifikace zámkových systémů totiž hraje roli i v případě škodních událostí, kde pojišťovna zohledňuje použité zabezpečení.

Jak prošel TOKOZ transformací na akciovou společnost, které období rozvoje pro něj bylo v historii kritické a klíčové, a jakou pozici si vydobyl na trhu?

TOKOZ byl transformován na akciovou společnost až koncem 90. let prodejem státního podniku ve veřejné soutěži. To se povedlo až napotřetí (první soutěž byla už v roce 1994). Firmu koupila dvojice pánů, z nichž jeden byl spolumajitelem významného výrobce oken, a druhý, Vladimír Chládek, byl do té doby ředitelem toho státního podniku. Majoritním akcionářem firmy je nyní právě Vladimír Chládek, minoritní podíl pak drží jeho dvě děti.
Po přerodu na akciovou společnost TOKOZ v průběhu let – stejně jako další tradiční české firmy – hledal svoji pozici na otevřeném evropském trhu, což se mu podařilo. Už ve státním podniku začala zakázková produkce pro významné průmyslové koncerny, která trvá dodnes a v obratu firmy dominuje. Jde o komponenty do různých zařízení a strojů, včetně automobilových dílů, především ale jde o stavební i nábytkové kování. Mezi významné klienty v tomto segmentu patří například IKEA.
Druhou částí businessu je pokračování firemní tradice a rozvoj jejího nejstaršího programu v podobě zamykacích mechanizmů. V našem portfoliu tak můžeme nalézt vedle sebe malý visací zámek „plecháček“, který byl vytvořen už před mnoha desítkami let, a zároveň moderní elektromechanické cylindrické vložky konkurující světové špičce. TOKOZ chce v každém z oborů naplnit svou dlouhodobou vizi – u zámků a kování být známým evropským producentem, u zakázkového businessu zase vyhledávaným partnerem pro komplexní produkci, včetně vývoje. Oboje se postupně daří.

2022 04 11 09 56 47 Prosperita 4 22 Sestava 1 Prosperita 4 22.pdfSpolečnost se chlubí vývojem a výrobou mechatronického zámku – produktu, který bude určovat trend příštích let. Můžete popsat jeho zrod a funkci, možnosti využití a další perspektivy uplatnění doma i na zahraničních trzích?

Dnešní doba, která přeje rozvoji chytrých platforem, zařízení a smart řešení, klade nároky i na tak ryze technickou branži, jako jsou mechanické zabezpečovací systémy, cylindrické vložky či visací zámky. Jsme rádi, že se nám v TOKOZu podařilo na tento trend úspěšně naskočit. V posledních letech se ukazuje, jak bude účelné kombinovat odolnou mechanickou bezpečnost s elektronickým řízením přístupů a práv. Čistě elektronicky řízený produkt, kterému mechanická odolnost chybí, totiž nikdy neposkytne plnou ochranu při přímém napadení a pokusu o překonání. Nám se podařilo zkombinovat certifikovanou mechanickou a patentovanou cylindrickou vložku s řízením přístupů přes počítač, webovou aplikaci a smartphone. Vznikla tak naše řada mechatronických produktů TOKOZ ePRO, která nevyžaduje žádný přívod elektrické energie, žádné bourání a rozkopávání objektů pro kabely, dráty apod. A to je pro zákazníka velmi podstatné.
Mechatronika má velký potenciál v průmyslových a armádních zakázkách, využijí ji státní objekty, nemocnice, školy, elektrárny bez určení konkrétní lokality a další strategické objekty. Velmi pozitivní ohlas sklízí i v zahraničí, o čemž svědčí chystané projekty v Anglii, Maďarsku, Slovensku, ale třeba zájem i z oblasti Singapuru, Indonésie. V Dubaji se na náš systém mechatroniky ePRO přišel podívat i šéf bezpečnosti nejvyšší a zřejmě nejmodernější budovy světa Burj Khalifa. To je ta perspektiva.

Čím se může prosadit středně velká firma v prostředí a době, v nichž určují pravidla velké korporace?

Musíte být pružní, inovativní, originální. V zámkové technice se čím dál víc dělají řešení na míru, kde může menší firma ukázat svoji flexibilitu, ochotu dělat menší série, přizpůsobit produkt potřebám zákazníka. V druhém businessu musíte dosáhnout toho, že si vás partner váží, že jste mu nejen dodavatelem nějakých dílů či uzlů, ale skutečně partnerem, který mu pomáhá dosáhnout jeho cílů.

Jste významným zaměstnavatelem regionu. Daří se vám získávat kvalifikovanou pracovní sílu? Co můžete zájemcům nabídnout?

V oblasti administrativních zaměstnanců, včetně techniků, nemáme zásadní problém, pracují u nás šikovní lidé a příliš nefluktuují. Doby, kdy z firmy odešli za rok jen dva zaměstnanci, jsou samozřejmě pryč, to je ale dáno obecně vývojem na trhu práce. Myslím, že zaměstnanci u nás oceňují zajímavou pracovní náplň, často s širším záběrem než ve velkých korporacích. A odvažuji se tvrdit, že je oslovuje i firemní kultura se znaky rodinné firmy, tedy kamarádské spolupráce. Složitější je situace v dělnických profesích, kde máme na jedné straně desítky let věrné zaměstnance a na straně druhé i část často fluktuujících lidí, kteří jsou předmětem přetahování na vyčerpaném trhu práce. I zde je jedním z receptů na stabilitu naše firemní kultura, zajímavá práce a dobré vztahy napříč společností.

Čeho byste v tomto roce chtěli dosáhnout, jak máte nastaveny další cíle podnikání a co případně může ohrozit vaše plány?

Ambicí je posílit naše pozice v oboru zámkové techniky, kde máme připravenou řadu zajímavých novinek. Poptávka v zakázkovém businessu v uplynulém období rostla, nicméně probíhající rusko-ukrajinská válka rozhodila mnohé z jistot. Dusí nás extrémní ceny plynu a elektřiny, kdy jejich podíl na nákladech vyskočil ze dvou procent daleko přes deset. Nevyhneme se hledání nových rovnováh, vazeb, logistiky a dalších cenových relací. Krize v ro-ce 2009 a ta covidová v roce 2020 byly „legrační“ události proti tomu, v jaké turbulenci se nacházíme nyní. Dvě zmíněné krize jsme ustáli velmi dobře, a proto věřím, že zvládneme i tu současnou.

mnoho dalších úspěchů popřál Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3