INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

IgráčekRyze českých výrobců hraček, kteří ustáli všechny ekonomické a společenské turbulence, je jako šafránu. Někteří z nich dokážou poctivým přístupem ke svým výrobkům svou pozici na trhu posílit.

To se daří i firmě EFKO-karton s.r.o. sídlící na Vysočině, kterou před třiceti lety založil Miroslav Kotík.

Ten z původně obchodní společnosti vybudoval respektovanou výrobní společnost, která dnes dává práci více než šesti desítkám zaměstnanců. V současnosti asi nejznámějším produktem firmy je její vlajková loď – legendární hračka Igráček. V jejím portfoliu však nalezneme i léty prověřené hry jako Kloboučku hop, Smolíček, Jožin z bažin, ale také nové inovativní soubory her pro předškoláky, party hry, novinku Pytlíczech a celou řadu dalších hraček. EFKO se neorientuje pouze na produkci vlastních výrobků, ale významnou část její činnosti zahrnuje také zakázková výroba deskových her, puzzle skládaček a jiných hraček mířících do celého světa.

chlap„Když jsem v roce 1993 zakládal firmu, těžko jsem si mohl představit, kam až se podaří podnik posunout a za kolik lidí budu mít o třicet let později zodpovědnost. Cesta k dnešní podobě EFKA ale nebyla jednoduchá a mnohdy znamenala nelehká strategická rozhodnutí. Člověk musí počítat i s tím, že ne vše bude tak, jak si naplánuje. Musíte věřit tomu, že základ vašeho rozhodnutí je správný, za tím si potom jít a nepanikařit při první komplikaci. Z každého překonaného problému vycházíte zkušenější a posílení,“ uvedl Miroslav Kotík, majitel firmy EFKO-karton a dodal: „Hlavně v počátku mi spousta lidí říkala, že vyrábět hračky v Česku je utopie, když se dá vše vyrobit v Asii za zlomek ceny. Často tomu ale pak odpovídá kvalita. Nebylo a ani není jednoduché prosazovat naši kvalitu proti levným výrobkům. Podle některých názorů jsou to jen hračky, se kterými si děti pohrají chvilku, a pak je s nezájmem odloží. Ale i toto spotřebitelské vnímání se postupně mění. Rodičům není jedno, s čím si jejich děti hrají. Zajímá je, zda jejich ratolesti dokáže hračka rozvíjet a udrží jejich pozornost. Proto stále více sázíme na celkovou kvalitu hraček – na tu materiálovou i obsahovou. A to se nám v dlouhodobém horizontu vyplácí.“

„Průměrně ročně vyrobíme přes milión kusů her. Menší část produkce míří na domácí trh. Větší podíl tvoří zakázková výroba pro zahraniční partnery, hlavně z Německa, Francie, Nizozemí a Slovenska. S Igráčkem a jeho auty MultiGo jsme si k zahraničním zákazníkům našli cestu díky customizaci figurek pro daný trh. Například ve Španělsku lze zakoupit figurky Igráčků v podobě fotbalistů různých španělských klubů ne-bo hasičů a policistů z různých kantonů. V ro-
ce 2022 činil obrat naší firmy 107 miliónů korun. Z toho export tvořil 42 %,“ sdělila Alena Trávníčková, ředitelka obchodu firmy EFKO-karton.

„Přestože slyšíme o probíhající ekonomické krizi, snažíme se neustále hledat nové a inovativní postupy výroby a nebojíme se do nich investovat,“ uvedla výrobní ředitelka Petra Miklová. „Nově jsme zakoupili automatický lepicí plotr, který nám významně usnadňuje práci při výrobě obalů. Dále jsme pořídili speciální digitální UV tiskárnu na potisk Igráčků, díky které jsme zase schopni plnobarevně potisknout třeba i jen jednoho Igráčka. Činíme tak Igráčky na míru dostupné i menším firmám, spolkům a podobně. Nesmíme usnout na vavřínech. Je třeba stále hledat nové technologie a možnosti. A to mě na mé práci baví úplně nejvíc,“ doplnila Petra Miklová.

Na podzim loňského roku přišlo EFKO s novinkou v podobě Igráčků s podcastovou pohádkou načtenou známým hercem Martinem Stránským. Firma tak spojila klasické figurky s dnes populárním formátem podcastu. I to je důkaz, že výrobce hledá stále jiné přístupy při návrhu svých výrobků. Vedoucí vývojového oddělení Andrea Šindelářová se pochlubila: „Na podzim uvedeme na trh další tři Igráčky s podcastovou pohádkou. Zajímavostí je, že jsme opravili původní formu na kočár tažený Igráčkovým koněm. Z produktu mám velkou radost. Psali nám již i nadšení sběratelé, že se na nové Igráčky moc těší. Původní kočáry jsou totiž poměrně vzácné. To potvrzuje, že Igráček dělá radost i dospělým, je totiž bezesporu i sběratelskou záležitostí. Stačí se podívat na různé aukční weby, za kolik se historické nebo speciální kousky draží. Mnohdy jde o řády tisíců korun. Možná máte doma z dřívějška poklad, o kterém ani nevíte.“

Letos firma uvedla novou řadu dárkových her do kapsy s názvem Pytlíczech. Jde o hry na cesty uložené v bavlněném pytlíku, ve kterém lze najít komponenty výhradně z přírodních materiálů. Na podobě řady Pytlíczech se podílela designérka a cestovatelka Táňa Sekerková. Za každou její ilustrací se skrývá malý příběh z jejích cest. Stačí se podívat na potisky pytlíčků a produkty samotné.

dítěS legendárním Igráčkem je spjata rovněž autodráha Ites. A právě figurka i autodráha je stálicí expozice v Království železnic v Praze, se kterým EFKO spolupracuje již od roku 2013.

„Nápad vytvořit obří modelové kolejiště jsem dostal už v osmi letech. V dospělosti jsem tento sen realizoval v suterénu hotelu na smíchovském Andělu. Postupně budovaný model kolejiště nám vždy umožňoval využít část prostoru pro doplňkové expozice. Chtěli jsme projekt zaměřit na rodiny s dětmi, a tak hračky byly přirozenou volbou. Vzhledem k budovanému modelu České republiky nám přišlo logické oslovit české firmy, tedy i výrobce Igráčka. Výsledkem dohody s firmou EFKO byla instalace velkoplošného modelu Igráčkova města. Později u nás přibyl i velký model české autodráhy Ites. Právě jednáme o dalším rozšíření spolupráce,“ sdělil Matěj Horn z Království železnic.

Třicetiletá historie firmy EFKO-karton se začala psát v roce 1993, kdy Miroslav Kotík založil ve Žďáře nad Sázavou firmu EFKO za účelem distribuce hraček na českém trhu. O dva roky později začal s výrobou vlastních her a v roce 1997 EFKO vstoupilo na slovenský trh. Za dva roky poré se firma přestěhovala do Nového Veselí, kde dodnes buduje a rozšiřuje vlastní výrobu. O rok později vzniklo ve firmě vývojové oddělení a na trh přišly první hry a hračky navržené na základě získaných licenčních práv – například Pán Prstenů a podobně.

V roce 2006 odstartovala firma výrobu stavebnice Roto navazující na původní značku Plastikant. V roce 2008 koupil Miroslav Kotík vlastnická práva na značku Igráček a formy na jeho výrobu. Zároveň proběhla první etapa modernizace strojního vybavení výroby. Na český a slovenský trh uvedlo EFKO redesignovaného Igráčka v roce 2010. O dva roky později bylo pořízeno nové strojní zařízení lisovny plastů v Korouhvi u Poličky. Pro zahraniční zákazníky byl název hračky Igráček těžko vyslovitelný. Proto na západní trh míří Igráček pod názvem Pokeeto. V roce 2014 EFKO výrazně investovalo do výroby nových forem a Igráček získal autíčka se stavebnicovým systémem MultiGo, který se dodnes úspěšně rozrůstá. V roce 2019 vzal Miroslav Kotík pod svá křídla i legendární českou autodráhu Ites a zachránil ji tak před zřejmým zánikem.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3