Nevím přesně, kolik značek kávy se na českém trhu prodává, co vím ale spolehlivě, je, že přibyla další kávová značka. Jmenuje se Eduscho a do své nabídky ji zařadila společnost Tchibo. Zaujmout chce osvědčenou kvalitou, hravostí a fér cenou.
Do Čech vstoupila s portfoliem šesti druhů kávy: dvou zrnkových, dvou mletých a dvou instantních. Je jednou z nejstarších značek odvětví rychloobrátkového zboží. Možná právě nyní, když čtete tyto řádky, už voní na vašem stole stejně tak jako v šálku u počítače Michaely Pokorné, marketingové manažerky kávových značek společnosti Tchibo Praha:
Tchibo je pojem v kávovém světě. V České republice získalo výtečnou image. Co je základem vašeho úspěchu?
Myslím, že je to díky naší dlouholeté strategii zaměřené na zákazníka jako středobod veškerého dění, ať už jde o každodenní bezprostřední kontakt kolegů a kolegyň prodejců s našimi zákazníky, širokou nabídku kvalitních produktů kávy i kávového baru, konzistentní a důvěryhodnou komunikaci, nebo
férový zákaznický servis.
Na našem trhu přibylo konkurence v oboru. Přesto jste našli odvahu a přinášíte další značku Eduscho. Není to riskantní?
Vzhledem k tomu, jak se poslední dva roky vyvíjí spotřebitelské chování, jsme přesvědčeni, že právě teď je pro uvedení značky Eduscho ideální čas. Roste ekonomický segment, lidé chtějí skvělou kávu za přiměřenou cenu. Zároveň produkty značky Eduscho pokrývají všechny klíčové kategorie kávy, takže cílíme na opravdu velkou skupinu spotřebitelů.
Co novinku charakterizuje?
Eduscho je jednoduše dobrá káva. Na nic si nehraje. Má skvělé produkty pro všechny hlavní typy přípravy kávy oblíbené u Čechů a jednoduchý design s barevným kódováním, který napomáhá rychlé orientaci při výběru. Zároveň jsme zvolili pro kávovou kategorii méně tradiční způsob komunikace, reprezentující hravost, dobrou náladu, radost ze života, ve které určitě zaujme hlas Jakuba Koháka. A za tím vším stojí tradice a kávové dědictví, tedy spolehlivá kvalita a původ kávy.
Eduscho má údajně docela zajímavou historii, ostatně lidé ji pijí v zahraničí už sto let...
Sto let to bude příští rok, založena byla v roce 1924 v Brémách, ale tehdy ještě nepatřila pod křídla firmy Tchibo. Naše firma ji zakoupila v roce 1996 a od té doby se stala velice oblíbenou a úspěšnou na rakouském a nám velice blízkém slovenském trhu.
Proč jste se rozhodli zařadit právě tuto značku do sortimentu?
Náš „kávový dům Tchibo“ již teď má tři hlavní značky: prémiový Davidoff charakteristický luxusem a unikátním chuťovým profilem, Tchibo, jakožto kávového experta, který přináší kvalitu, zaručený původ a široký výběr kávového příslušenství, a v neposlední řadě v ekonomickém segmentu kávu Jihlavanka – lokální značku s českou tradicí, která voní hezky. Každá z nich má svoji spotřebitelskou základnu, nyní přidáváme novou mezinárodní značku Eduscho, která nám v rostoucích segmentech na pomezí ekonomického a mainstream zatím chyběla.
Jestli jsem to správně pochopila, přináší dobrou cenu a pohodovou kvalitu. Bude tedy určena tomu nejširšímu spektru zájemců?
Ano, připravena je právě pro široké spektrum kávařů, kteří si chtějí dopřát kvalitní kávu za dostupnou cenu, ale nijak hluboce nebádají nad způsoby její přípravy. Kávy pod značkou Eduscho uspokojí jak majitele plnoautomatických kávovarů na zrnkovou kávu, tak pravověrné příznivce „turka“, ale i spotřebitele, kteří si chtějí s přípravou kávy trochu pohrát a používají moka konvičku nebo french press. V nabídce jsou ale také instantní kávy, které uspokojí především ty, kteří nechtějí přípravě šálku věnovat téměř žádný čas.
A mohou ji zájemci ochutnat ve vašich prodejnách-kavárnách?
V našich značkových Tchibo obchodech se v tuto chvíli zaměřujeme především na prezentaci produktů pod značkou Tchibo, ať už je to káva, nebo spotřební zboží, a na kávových barech podáváme jednotně kávu Tchibo Barista. Sezónně v našich obchodech v ČR najdete i kávu Davidoff. Eduscho je dostupné v široké maloobchodní síti po celé republice a v našem e-shopu, další kroky z hlediska distribuce této nové značky budeme průběžně vyhodnocovat.
Portfolio sestává ze šestice druhů kávy, včetně instantní. O jakou z nich bude patrně největší zájem?
Češi pijí doma nejvíce zalévané kávy, ať již instantní, nebo pražené mleté „na turka“, ale podíl těchto káv postupně klesá. Zhruba každý druhý šálek z deseti je espresso / café crema, přičemž tato kategorie je naopak velmi dynamická. Očekáváme tedy, že u nových zákazníků si velmi dobře povedou obě zrnkové kávy Espresso Intenso a Caffè Crema. Ale s ohledem na to, že všechny kávy prošly testováním a jejich chuťový profil byl uzpůsoben preferencím českých zákazníků, věříme, že úspěšné budou všechny.
Komunikovat ji hodláte jako inovativní a srozumitelnou, lehce čitelnou značku, která se brzy dostane do povědomí spotřebitelů. Jaké jsou první reakce?
První reakce jsme měli od našich obchodních partnerů, kterým jsme novou značku představovali v rámci obchodních jednání, a již od nich byla zpětná vazba velmi pozitivní. Nyní již máme i reakce zákazníků, jak na probíhající reklamní kampaň, tak i spokojenost s kávou, a opět jsou velmi dobré, což nás samozřejmě těší. A potvrzuje nám to, že rozhodnutí přijít s novou kávou bylo správné.
Bude tato káva také součástí vánoční nabídky?
Se všemi svými partnery plánujeme silné aktivity na celý čtvrtý kvartál, takže věřím, že přitáhneme pozornost zákazníků, aby udělali v předvánočním i vánočním období s novou kávou Eduscho radost svým blízkým nebo sami sobě.
Když jste produkty představovali novinářům, komentovala značku také numeroložka. Co naznačila čísla o Eduscho?
Předpověď byla velice kladná a hlavní historické milníky naznačovaly, že změny a rozhodnutí, které majitelé činili, vždy přicházely v pravý čas a značku posunovaly správným směrem. Přítomnost paní numeroložky jsme ale brali především jako oživení neformální části tiskové konference a v rámci práce se značkou se budeme řídit především daty a čísly z trhu.
ptala se Eva Brixi