Kdysi se říkávalo, že co je zdravé, to není chutné. Avšak časy se mění a lidé jsou čím dál tím vynalézavější. Zkouší z přírodních zdrojů dostat nejrůznější kombinace, které lidskému organizmu prospívají, a ještě k tomu z nich vznikají dobré potraviny a nápoje.
Zdravá výživa už není strašidlo, nýbrž trend, nutnost, ale také radost. A krásná příležitost vymýšlet pro jídelníček člověka nové pokrmy, sestavovat originální receptury, a k tomu přidávat osvětu, argumenty, a to zabalit do prvotřídní chuti. Ve firmě Ovocňák je to vlastně součást strategie. Zákazníci, kterých rychle přibývá, si jeho produkty oblíbili a fandí jim. Já osobně přivítala ty z rakytníku a arónie, ale okusila jsem vlastně už skoro všechno. Ovocné plátky jsou naprostá návykovka... O tom, jaký byl uplynulý rok pro značku Ovocňák, se s námi podělil Tomáš Kořínek, zakladatel:
Jak vám vyšel rok 2023? Splnil očekávání?
Jakkoliv se nechci rouhat, tak musím říct, že vyšel parádně. A to jak prodejem, tak i úrodou. Našim sadům se daří, rakytníku i arónie byla spousta, jen švestky částečně zmrzly, ale nejsme naivní a nemůžeme mít všechno na sto procent. Navíc se nám podařila dotáhnout všechna opatření a sady už máme v biorežimu, což je pro budoucnost Ovocňáku klíčové. A co se týče prodejů, tak ty nám dělají obrovskou radost. Letos se nám podařilo dostat k několika zajímavým partnerům nebo už u stávajících rozšířit sortiment – Rohlik.cz, Grizly.cz, BioNebio a další. A náš e-shop vyrostl skoro o 100 % oproti loňsku a obzvlášť před Mikulášem se naše expedice nezastavila. To je super, protože to znamená, že rodiče Ovocňák dávají dětem jako sladkou nadílku, jako odměnu. A to jsme přesně chtěli – dokázat, že mlsat se dá i bez cukru a chemie.
Pro trh jste připravili produkty z arónie, jejíž přínosy pro zdraví člověka jsou úžasné. Jak reagovala zákaznická veřejnost? Trefili jste se do chuti a očekávání?
Aróniovými produkty jsme chtěli proniknout více k dospělým. Arónie má totiž komplexnější chuť, a ač ji roky máme v jedné ovocné kapsičce pro děti, víme, že bez doslazení jiným ovocem to zkrátka není dětský hit. A stejně jako u rakytníku myslím, že jsme zacílili dobře. Kromě samostatných šťáv, džemů a čajů jsme připravili aróniovou dárkovou sadu a vyprodává se rychleji, než stačíme vyrábět. Je to ale pro většinu zákazníků teprve první objednávka, první ochutnání, takže uvidíme, jestli se pro arónii budou vracet.
Těsně před Vánocemi jste nabídli rakytníkové a aróniové čaje v krásných designových obalech. Kdo je autorem receptur a kdo promýšlel vzhled obalového materiálu?
Rodina Kořínkových – to je odpověď na obě otázky. Co se týče obalů, tak zde se činí úžasně šikovná grafička, vždy vymýšlím já ve spolupráci s ní. Snažíme se i stylově a graficky dětské produkty držet v příslušném stylu a ty pro dospělé jasně oddělovat. Ne že by tyto čaje byly nevhodné pro děti, naopak, ale pořád táhnou spíše dospělé. A co se týče receptur, tak tam to začíná vždy návrhem z mé strany, náš vývojář z toho pak udělá reálnou recepturu v několika různých verzích a celá rodina pak ochutnáváme a hledáme, co je nejzdařilejší. Zrovna čaje jsme takto vylepšovali a receptury měnili několikrát. Nejčastěji hlavně poměry surovin, protože jsme v každém čaji chtěli zachovat dominantní chuť arónie a rakytníku.
Nebáli jste se konkurence? V prostředí čajových novinek je sortiment přebohatý...
Pro nás nejsou čaje základ sortimentu, je to spíše doplněk. A proti konkurenci máme opravdu nevídanou výhodu v tom, že si arónii i rakytník pro čaje pěstujeme sami, takže můžeme nabídnout opravdu bezprecedentní kvalitu, a k tomu velmi rychle můžeme upravovat receptury, výrobu, a vyjít tak zákazníkům chuťově vstříc mnohem lépe než ostatní. Takže já se nebojím a doufám, že zájemcům budou dělat radost.
Kompoty bývaly běžným produktem našich babiček, nechyběly v žádné spíži nebo sklepě, patřily k obědu, v současné době je skoro neznáme. Nechystáte se třeba na ty z arónie v kombinaci s hruškou, jablíčkem i přesto, že se neobejdou bez cukru?
Zatím se nechystáme. Ani ne kvůli cukru, vždyť naše džemy se bez něj také neobejdou, ale kvůli úplně jiné technologii výroby, na kterou aktuálně nemáme vybavení, zázemí ani know-how. Ale vůbec tím nechci říct, že se touto cestou nevydáme někdy v budoucnu.
Kdo především nakupuje na vašem e-shopu? Je to mladší generace, která se chce stravovat podle nejnovějších trendů?
Jsou to nejčastěji maminky menších dětí, které pořizují větší zásoby zdravých dětských svačinek a nápojů, a k tomu si koupí tu a tam něco pro sebe nebo pro příbuzné. V kamenných obchodech je pak skupina širší a Ovocňák se nakupuje hodně i jako dárek nebo prostě na chuť. A když leží vedle kasy naše plátky nebo sušené kroužky, mnozí rychle zjistí, že je to báječná svačina třeba k pracovnímu stolu, a už je máme „zaháčkované“. A před Vánocemi u nás nakupují takoví lidé dárkové sady pro své rodiče, nebo právě třeba babičky adventní kalendáře pro své vnoučky...
ptala se Eva Brixi