Pivovary Staropramen v prvním roce projektu Certifikace provozoven dosáhly svého cíle a udělily 30 certifikátů kvality. Letos plánují jejich počet zdvojnásobit. Jelikož jsou nároky zákazníků stále vyšší, zájem ze strany provozovatelů je obrovský.
Certifikát je totiž zárukou, že jejich provozovna nabízí nejen skvěle ošetřené pivo, ale i znalosti o tomto nápoji.
Společnost Pivovary Staropramen se dlouhodobě věnuje podpoře hospod a restaurací a usiluje o to, aby se pivo ke konzumentům dostávalo v té nejlepší kvalitě. Proto v minulém roce zahájila projekt na podporu kvality čepovaného piva. Certifikaci provádí obchodní sládci, kteří loni udělili prvních 30 certifikátů. Letos by osvědčení mohlo získat dalších 30 provozoven, jejichž vytipování probíhá na základě pevně stanovené mechaniky. Cílem programu je certifikovat restaurace, které budou sloužit jako referenční provozovny pro obchodní partnery, ale i konzumenty. Zájem o certifikace je veliký. „Naším cílem je vybrat provozovny, které v oblasti kvality péče o pivo dlouhodobě vynikají,“ vysvětluje obchodní sládek Marek Hrdlička.
Své kvality musí provozovna pravidelně prokazovat při namátkových kontrolách, které probíhají zhruba čtyřikrát ročně, nad rámec obvyklých návštěv sládků či obchodních zástupců. „Pokud zjistíme nedostatky nebo realita neodpovídá našim představám a standardům kvality, provozovna dostane příležitost je napravit. V případě, že by se problém opakoval, certifikaci odebereme a daný podnik bude muset znovu usilovat o její získání,“ doplňuje Vojtěch Slivoň, další ze 4 obchodních sládků Pivovarů Staropramen.
Certifikace není jen o čistých trubkách
Obchodní sládci se v průběhu procesu certifikace zaměřují na komplexní vzdělávání personálu ve všech oblastech spojených s pivním zážitkem. „Základem jsou samozřejmě vhodné skladovací podmínky, údržba výčepního zařízení a správná technika čepování piva. Důležité je ale také prostředí, ve kterém hosté pivo konzumují a odborné znalosti personálu. Ten by měl být schopen hostům doporučit vhodné pivo a vysvětlit rozdíly mezi různými druhy i samotný proces výroby,“ vysvětluje Vojtěch Slivoň.
Návštěva restaurace by měla být zážitkem
Certifikát díky důsledným školením, přísným podmínkám a pravidelným kontrolám slouží jako záruka kvality. Návštěva provozovny by pro hosty měla být především zážitkem. „Není potřeba nabízet něco exotického či speciálního. Mnohdy stačí hezké a čisté prostředí, příjemný personál, dobré jídlo a kvalitně ošetřené pivo. Když si hosté odnesou pozitivní zkušenost a důvod se vracet, jsou ochotni si i připlatit,“ říká Marek Hrdlička. Sládek také doporučuje vyvarovat se přílišným experimentům a míchání stylů: „Každá restaurace či hospoda by měla mít svůj styl. Pokud máte typickou českou pivnici, nabídněte návštěvníkům raději utopence a další tradiční pokrmy z české kuchyně než chobotnici nebo pizzu. Na to si mohou zajít jinam. Od vás očekávají, že bude prostor a duch restaurace ladit s nabídkou, tedy že zde dostanou dobré pivo a národní klasiku. Může se to zdát jako samozřejmost, ale stále platí, že v jednoduchosti je krása.“
Obchodní sládci jako poradci i zdroj inspirace
Obchodní sládci jako skuteční partneři v podnikání nabízejí provozovatelům know-how v různých oblastech od výběru pivního menu a tvorby konceptu provozovny, až po výběr vhodných pokrmů a doprovodné akce. Masopustní party či oslava dne svatého Patrika přiláká nové hosty a je zpestřením pro ty stálé. Spojením s pivními speciály či sezónním menu je možné vytvořit unikátní zážitek. „Abychom provozovatelům s těmito akcemi mohli pomoct, je nutné, aby si důležitost kvalitního servisu uvědomovali samotní majitelé. Jejich práce je také musí bavit,“ upozorňuje Vojtěch Slivoň.
Kromě personálu pak obchodní sládci ve vybraných provozovnách vzdělávají také veřejnost, a to formou besed a workshopů. Při nich například představují nové pivní speciály nebo radí, jak poznat správně ošetřené a načepované pivo. Sládci se ale nebojí partnerským restauracím pomoct ani v dalších oblastech. „Když jsme měli prezentaci správného čepování a servírování, přišla do hospody spousta lidí a personál nestíhal obsluhovat tak, aby to nebylo na úkor kvality. Postavili jsme se proto za pípu sami, a pomohli tak obsluze standard kvality udržet,“ uzavírá Marek Hrdlička.
(tz)