Dostupnost základních služeb na českém venkově je dlouhodobým tématem především v souvislosti se zavíráním malých neorganizovaných prodejen v menších městech a vesnicích.
Společnost makro ČR se rozhodla jít proti tomuto trendu a v rámci své sítě Můj obchod nabídnout prodejnám odbornou pomoc při zavádění prodeje v režimu 24/7, který dovoluje nákupy v místě bydliště a kdykoli. První prodejna tohoto typu úspěšně funguje několik měsíců v Bystré na Frýdecko-Místecku a druhá se otevřela v pátek 26. 4. v obci Krpy na Mělnicku.
„Uzavření lokální prodejny v menší obci se často rovná zániku posledního místa, kde si lidé mohou nakoupit potraviny bez dojíždění, v makro ČR věříme, že pokud dokáží takové prodejny nabídnout zákazníkům odpovídající přidanou hodnotu, mohou tato místa velmi dobře prosperovat, což ukazuje již úspěšně fungující první prodejna v Bystré,“ vysvětluje generální ředitel makro ČR Jiří Nehasil a dodává: „Z toho důvodu aliance Můj obchod, kterou makro ČR zaštiťuje, od letošního roku nabízí svým členům pomoc při zavádění provozu prodejen v režimu 24/7. V takovém případě může zákazník přijít do obchodu i mimo běžnou otevírací dobu a nakoupit vše, co potřebuje, v samoobslužném režimu.“
Celý systém funguje ve spolupráci s aplikací „Dokapsy” od ČSOB, která prostřednictvím bankovní identity v chytrém telefonu vygeneruje dočasný QR kód pro vpuštění zákazníka do prodejny. Zákazníci přitom nepotřebují účet u ČSOB banky.
„Systém menších prodejen, které fungují část dne s obsluhou, a po zbytek dne v samoobslužném režimu, není na našem trhu novinkou. Dosud ho ale nasazovaly především maloobchodní řetězce, které své prodejny zároveň vlastní a tím pádem je pro ně případná přestavba prodejny a samotné spuštění samoobslužného prodeje jednodušší. Síť Můj obchod je jednou z prvních nezávislých aliančních sítí, kde je tento projekt realizován, “ říká Miroslav Pácl, vedoucí maloobchodu v makro ČR.
„Pokud má majitel prodejny, která je součástí aliance Můj obchod, zájem investovat do modernizace obchodu a zavedení samoobslužného prodeje, dokáže mu makro ČR prostřednictvím aliance Můj obchod pomoci především po stránce softwarového řešení a odbornosti,“ vysvětluje Václav Hora, vedoucí aliance Můj obchod, a dodává: „Po prvotní investici do automatizovaných dveří, kamerového systému a samoobslužné pokladny nastoupí odborní poradci makro ČR, kteří do databáze pokladny nahrají všechny prodávané položky z nabídky obchodu a pomohou s nastavením systému.“ Stejně jako v případě všech ostatních prodejen nabízí aliance Můj obchod neustálou podporu obchodních zástupců, pomoc s vnitřním vybavením prodejny nebo propagačními letáky.
První samoobslužné prodejny jsou již v provozu
První prodejnou, která nový systém fungování nasadila, se stal Můj obchod v místní části Bystré u obce Janovice na Frýdecko-Místecku. Vedení obce se nedařilo v posledních 2 letech získat provozovatele pro obecní obchod, a proto se rozhodla zajistit svým obyvatelům prostor pro malé nákupy vlastními silami. Obec oslovila na konci loňského roku makro ČR a využila širokého know-how společnosti pro znovuotevření vesnické prodejny v budově hasičské zbrojnice.
Prostřednictvím aliance Můj obchod tak makro ČR pomohlo s dovybavením provozovny regály a chladící technikou a obchodní tým pak s výběrem a rozmístěním správného sortimentu. O technologii pro fungování v režimu 24/7 a zabezpečení se postarala firma PVA Systems.
Prodejna nyní nabízí základní sortiment zboží denní potřeby a čerstvé potraviny jako pečivo, uzeniny, sýry, ovoce a zeleninu. V dopoledních hodinách funguje prodejna s obsluhou, po zbytek dne a noci pak mohou zákazníci nakupovat v samoobslužném režimu.
„Pevně věříme, že otevření prvních dvou prodejen na začátku letošního roku inspiruje další členy aliance k tomuto inovativnímu kroku a prodejen Můj obchod v režimu 24/7bude přibývat. Pokud jsou splněny všechny technické podmínky, dokáže aliance Můj obchod majitelům prodejen pomoci se zavedením samoobslužného prodeje v celkem krátké době, v horizontu jednoho až dvou měsíců,“ dodává Miroslav Pácl.
(tz)