INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Palírna U Zeleného stromu minPalírna u Zeleného stromu, největší ryze česká rodinná palírna, zvýšila v loňském roce prodeje o 3 % na 150 tisíc hektolitrů lihovin. Rovněž roste zájem o její produkty i na zahraničních trzích, kde prodala 12 % své produkce.

Výnosy dosáhly přes 1 miliardu Kč, což v porovnání s předchozím obdobím odpovídá nárůstu o 17 %. Růst chce Palírna, která v těchto dnech slaví své 506. výročí založení, zvyšovat i v dalším roce. Zároveň bude pokračovat v modernizaci výroby, do které chce letos investovat 33 milionů korun.

Modernizace výroby a zachování tradic
Zatímco v loňském roce investovala Palírna U Zeleného stromu hlavně do jednotlivých značek produktů, v roce 2024 směřují finance také do výroby. Prostějovská palírna letos zprovozní nový sklad lihu a destilátů, který bude mít kapacitu 210 tisíc litrů, pořídí nové nádoby na míchání lihu o objemu 5 500 litrů nebo nové vymrazovací zařízení. A investice směřují i do technologií: nový sklad bude plně digitalizovaný, díky čemuž se zefektivní příjem i výdej lihovin, a optimalizace se dotkne i energetického hospodářství, aby se zvýšila udržitelnost výroby. Výše investic přesáhne v letošním roce 33 milionů korun.

Vláda nastavuje podnikatelům nerovné podmínky, upozorňuje Palírna
Vedle investic a rozvoje firmy musí řešit Palírna U Zeleného stromu i aktuální složitou politickou situaci. „Nechápu, proč vláda pokřivuje hospodářskou soutěž v segmentu alkoholických nápojů a nejednotnou daňovou politikou nadržuje vinařům. Rozumím tomu, že vinaři hájí své zájmy a spotřební daň na tiché víno nechtějí, nerozumím ale tomu, že se politici nechají tak snadno ovlivnit vinařskou lobby a zvýhodní tento alkohol před jinými. Argumenty, které často používají pro obhajobu spotřební daně na lihoviny a pivo, nejsou u vína najednou podstatné. A to není dobře, protože výsledkem je prostředí, kde si podnikatelé nejsou rovni,“ říká Pavel Kadlec, předseda představenstva Palírny U Zeleného stromu. Nedávný průzkum mezi širokou veřejností, který si nechala zpracovat Unie výrobců a dovozců lihovin ČR, přitom ukázal, že s nulovou spotřební daní na víno nesouhlasí ani 65 % spotřebitelů. „Z reakcí odborníků i lidí je vidět, že u vína nejde o veřejný zájem, celá ta diskuze mi přijde postavená na hlavu a vlastně nechápu, že se o tom v roce 2024 musíme bavit. Mnohé výzkumy přitom dokazují, že mezi typy alkoholických nápojů není ze zdravotního hlediska žádný rozdíl,“ doplňuje Pavel Kadlec.

Palírně se v roce 2023 dařilo doma i v zahraničí
Palírna U Zeleného stromu prodala v minulém roce 150 tisíc hektolitrů lihovin, obhájila tak svou pozici největší ryze české palírny na trhu. „Svými produkty se snažíme oslovit širokou dospělou veřejnost a zároveň ji i edukovat a vést ji k prémiovosti. I přes to, že nabízíme široké spektrum produktů, upínáme svou pozornost již několik let na pět segmentů – whisky, rum, vodku, emulzní likéry a ovocné destiláty. V těch jsme silní, v prodejích vodky a whisky jsme dokonce jedničky na našem trhu. Naší strategií je nebojovat cenou, ale kvalitou a vnímanou hodnotou značek, které vlastníme. Tento přístup se nám dlouhodobě vyplácí: například v minulém roce, kdy trh s lihovinami stagnoval, ne-li klesal, se nám podařilo zvýšit objem prodaných hektolitrů v Česku o 3 %,“ upřesňuje Pavel Kadlec.

Vedle České republiky míří část prodejů i za hranice, export představuje 12 % objemu prodejů. Stará žitná myslivecká, pravý rum Heffron 5YO a 10YO nebo Hanácká vodka míří na čtyři kontinenty. Nejsilnější zastoupení má v Asii, kde cílí na Indii a Čínu. Na druhém místě je Evropa. „Velmi silné zastoupení máme na Slovensku, v Maďarsku nebo Rumunsku a postupně zvyšujeme odběr v Německu, Nizozemsku, Velké Británii, Rakousku nebo v Itálii. Do exportního portfolia nám přibyla také Severní Amerika, tedy Kanada a Mexiko. Intenzivně pracujeme na distribuci do USA. A v neposlední řadě máme zajímavé objemy také v Austrálii,“ vyjmenovává exportní ředitel Palírny U Zeleného stromu Jan Herget.

Mezigenerační dialog jako cesta k úspěchu
Vedle finančních investic do výroby se Palírna U Zeleného stromu čím dál více zaměřuje i na rozvoj své firemní kultury. Vychází to z rodinného pozadí vlastnictví palírny, která staví na pevných základech staletých tradic, silných hodnot, a hlavně na kvalitě výroby. To vše propisuje nejen do svých výrobků, ale také do komunikace uvnitř firmy i směrem k zákazníkům. „Přestože jsou tradice pro Palírnu U Zeleného stromu jednou z nejvyšších hodnot, uvědomujeme si, že ctít je nemusí nutně znamenat nechávat se jimi svazovat. Naopak, znamená to v jejich duchu inovovat, experimentovat s aktuálními trendy a navazovat tak na inovátorskou cestu, kterou se Palírna vždy vydávala,“ říká Lucie Libra, členka představenstva Palírny U Zeleného stromu a mentorka. „Naším cílem je se jako firma více otevřít a ukázat, že tradice mohou být velmi moderní, vpustit svěžest, transparentnost a jiný pohled nejen do jednotlivých značek, ale i do samotných vnitřních procesů Palírny. V tom je pro nás prospěšný mezigenerační dialog. Někdy je samozřejmě složité se domluvit, protože jinak k určitým tématům přistupuje starší generace mého otce, majitele Palírny U Zeleného stromu, a lidí, kteří zde pracují třeba dvacet let, jinak na ně nahlížím já a moji sourozenci. Já sama nyní vedu v Palírně program juniorních marketérů a jejich komunikace směrem ven je mnohem otevřenější, více spolu sdílejí své zkušenosti a informace tak, aby se vzájemně obohatili. A to bychom se od nich měli naučit všichni. V našem byznysu je často komunikace hodně tvrdá a spousta věcí se neříká na rovinu. Touto cestou jsme nikdy nešli, nyní ale chceme svou transparentnost ještě prohloubit. Například i tím, že budeme více ukazovat, kdo jsme a kdo za naší prací stojí,“ říká Lucie Libra, dcera majitele Palírny U Zeleného stromu a členka představenstva, která v marketingu Palírny pracuje již devět let.

Více než 500 let dobré práce
Vznik Palírny U Zeleného stromu se datuje do roku 1518, kdy majitel domu U Zeleného stromu v Prostějově Hajný Jež ze Seloutek získává právo várečné. V roce 1591 nastupuje do Palírny podnikatel Pavel Zoubek, který proslavil pálenku z Palírny U Zeleného stromu po celém kraji. Na jeho kvalitu navazuje v dalších desetiletích například lékárník M. Storch z Markvartic, který začne do kvasu přidávat bylinky a koření. A svou kvalitu si tyto lihoviny udržují i v těžkých časech napříč historií, časech politických i vlastnických změn a také změn názvů. V roce 2011 vzniká spojením destilérek Starorežná Prostějov a GRANETTE nová firma GRANETTE&STAROREŽNÁ Distilleries, která se v roce 2017 vrací ke svému původnímu názvu Palírna U Zeleného stromu a navazuje na tradiční poctivou výrobu a na historické hodnoty staré více než 500 let.

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3